Os objetivos da pesquisa a ser relatada, baseada nos estudos da teoria crítica da sociedade, são: distinguir formas de violência escolar - o bullying e o preconceito - e relacioná-las com tipos de personalidade. Foram utilizadas escalas que detectam o sadomasoquismo, o narcisismo, a manifestação de preconceitos e o bullying. Tais escalas foram aplicadas a 161 universitários paulistanos, com as hipóteses de que bullying e preconceito têm relação significante, mas não plena; que a manifestação de preconceito está associada com características de personalidades sadomasoquistas e narcisistas, e que a autoria do bullying está mais relacionada com características de personalidade narcisista; o que sofre o bullying, por sua vez, não estaria associado com nenhum tipo das características de personalidade avaliadas. Essas hipóteses foram confirmadas, o que, dentro do referencial teórico utilizado, fortalece a análise de que se o progresso social como fim em si mesmo aperfeiçoa a sociedade, ao mesmo tempo leva os indivíduos a regredirem psiquicamente.
Les objectifs de la recherche à rapporter, basés sur des études de la théorie critique de la société, sont: distinguer les formes de violence à l’école - le harcèlement et les préjugés - et les relier à différents types de personnalité. Les échelles ont été utilisées pour détecter le sadomasochisme, le narcissisme, la manifestation de préjugés et le harcèlement. Ils ont été appliqués à 161 étudiants d’une université publique de São Paulo, avec l’hypothèse selon laquelle l’intimidation et les préjugés entretiennent une relation de magnitude importante mais pas complet; que la manifestation de préjugés est associée à des traits de personnalité sadomasochistes et narcissiques et que la paternité de l’intimidation est davantage liée à des traits de personnalité narcissiques; celui qui subit l’intimidation, à son tour, ne serait associé à aucun type de caractéristiques de personnalité évaluées. Ces hypothèses ont été confirmées, ce qui, dans le cadre théorique utilisé, confirme l’analyse selon laquelle si le progrès social est une fin en soi qui perfectionne la société, il provoque une régression psychique des individus.
Son objetivos de esta investigación basada en los estudios de la Teoría Crítica de la Sociedad: distinguir formas de violencia escolar -el bullying y el prejuicio- y relacionarlas con diversos tipos de personalidad. Se utilizaron escalas que detectan el sadomasoquismo, el narcisismo, la manifestación de prejuicios y el bullying. Se aplicaron a 161 alumnos de una universidad pública de São Paulo con las hipótesis de que bullying y prejuicio tienen una significativa relación, pero no plena; de que la manifestación de prejuicio está asociada con características de personalidad sadomasoquistas y narcisistas, y de que la autoría del bullying está más relacionada con características de personalidad narcisista; el que sufre bullying, a su vez, no está asociado con ninguna clase de características de personalidad evaluadas. Estas hipótesis fueron confirmadas, lo que dentro del referencial teórico utilizado comprueba el análisis de que el progreso social como fin en sí mismo perfecciona la sociedad, al mismo tempo lleva a la regresión psíquica de los individuos.
Em maio de 2018, foi promulgada a Lei nº 13.663, que, entre outras responsabilidades da escola, inclui a formação de uma “cultura da paz” e medidas de conscientização, prevenção e combate a diversos tipos de violência escolar, sobretudo o bullying, o que mostra a importância dada a esse fenômeno, não só por educadores, mas também por políticos.
Segundo
O bullying escolar tem sido definido como a hostilidade de um aluno mais velho ou mais forte, ou grupo de alunos, intencionalmente e com frequência, dirigida a um mesmo aluno, que não consegue reagir suficientemente para evitar a agressão, podendo gerar diversas consequências em quem o sofre, desde uma angústia acentuada até o assassinato e o suicídio (
Segundo
Os papéis característicos no bullying são destacados por
Os observadores do bullying, segundo
Em geral, os autores da agressão têm dificuldades de seguir limites sociais e extravasam sua agressividade quando podem, sem nenhum motivo aparente; o ato do bullying, ao expressar essa não contenção de impulsos que levam a comportamentos destrutivos, fortalece a manutenção em seu autor de um estágio de desenvolvimento psicologicamente regredido (
Conforme
Se o bullying não tem alvos específicos, a não ser a fragilidade percebida - em conformidade com o que foi explicitado no parágrafo anterior -, no preconceito, segundo
A relação entre bullying e preconceito é estudada por
Para
O conceito de bullying, conforme
Há quem considere o bullying relacionado ao preconceito, mas distinto dele (
As críticas dirigidas à criação do termo “bullying” para nomear um fenômeno já existente (o preconceito) são fundamentais para entender a violência contemporânea; pois, caso se trate de mesmo tipo de violência, por que suas definições são dirigidas a manifestações de situações distintas? Como foram poucos os estudos que propuseram a distinção entre esses fenômenos, e essa nos parece uma questão importante a ser respondida, ela serviu de base para um dos objetivos da pesquisa, cujos resultados serão relatados mais à frente.
Em pesquisa com estudantes do ensino fundamental 2 em que relacionamos bullying escolar com preconceito, houve correlação positiva significante entre indicação dos alunos como autores do bullying e o preconceito voltado a alvos frágeis (r=0,14; p<0,05) (
Em relação a essas distinções,
Como discutimos em outro trabalho (
Uma explicação psicológica e social da formação do preconceito, ainda que não nomeado dessa forma, é dada por
Mas há, segundo
Segundo Horkheimer e Adorno (1947/1985), quanto mais a sociedade se desenvolve tecnicamente, menos os indivíduos se diferenciam. E se esses autores alegam que no regime nazista não havia antissemitismo, era uma forma de indivíduo menos desenvolvido que possibilitou parte da sustentação desse sistema, não desconsiderando que, para a existência desse mesmo sistema, os interesses objetivos de determinados grupos sociais são predominantes para gerá-lo.
Dos tipos de personalidade autoritária analisados por
Assim, a crítica feita ao conceito de bullying por ser produto da razão instrumental, que ocultaria as razões sociais e psíquicas do preconceito (
Outros estudos associam estruturas de personalidade com a autoria do bullying e com o preconceito.
Conforme mencionado anteriormente,
Tal como salientado, como o autor do bullying não tem um motivo específico para exercê-lo, a não ser as necessidades psicossociais acima explicitadas, pode-se supor que tenha uma personalidade com pouca estruturação, buscando seus alvos para dar vazão a impulsos destrutivos que visam desestruturá-los psíquica e fisicamente. Certo, seus motivos podem ser associados ao desejo de pertença a grupos dos quais se sente excluído, mas, nesse caso, esse próprio desejo força sua realização pela destruição do grupo ao qual pretende pertencer, substituindo na escola, por exemplo, valores socialmente cultuados - aprendizado, cultura, compreensão, sensibilidade - por outros mais questionáveis: a força e a violência (
O autor do bullying, por visar à dominação, conforme
Segundo
Conforme
O estudo de
Em síntese, as necessidades psíquicas expressas no sadomasoquismo parecem se relacionar mais com o preconceito do que com o bullying, e as necessidades psíquicas narcisistas parecem estar relacionadas com a autoria do bullying, com aqueles que o apoiam e com o preconceito; em relação ao alvo e aos observadores do bullying, parecem não se associar, predominantemente, com nenhum desses dois tipos de personalidade.
Considerando o que foi desenvolvido, os objetivos da pesquisa ora relatada serão: (1) verificar a relação existente entre manifestação de preconceito e os diversos papéis assumidos no bullying; (2) verificar a relação entre sadomasoquismo e narcisismo, de um lado, e preconceito e bullying, de outro, especificando-se os papéis exercidos no bullying: nenhum, autor, apoiador, observador e alvo.
Participaram da pesquisa 161 estudantes do segundo ano de uma universidade pública de São Paulo: 56 da área de ciências biológicas, 61 da área de humanas e 44 da área de exatas; 51 do sexo feminino; idade média de 22,7 anos com desvio padrão de 3,3. Foram utilizados nesta pesquisa os seguintes instrumentos: (1) questionário de dados pessoais (esse questionário tem como objetivo a coleta de informações gerais sobre os sujeitos: curso superior, sexo, data de nascimento); e (2) escalas de itens tipo Likert: escala do fascismo (escala F), escala das características narcisistas de personalidade (escala N) e escala de manifestação de preconceitos (escala P).
Essas três escalas têm itens do tipo Likert, com um contínuo de seis pontos para cada um; do lado esquerdo do contínuo está o termo
A escala do fascismo (escala F) foi utilizada neste estudo para verificar características sadomasoquistas de personalidade. Elaborada por
A construção da escala de características narcisistas da personalidade (escala N)
A escala N foi inicialmente aplicada em uma amostra de 162 estudantes da Universidade de São Paulo, dos cursos de psicologia, enfermagem e fonoaudiologia, nos anos de 1996 e 1997 (
A escala de manifestação de preconceitos (escala P) foi criada por
Na pesquisa ora em curso, foram acrescentados itens sobre prostituição, homossexualidade e drogadição, e retirados itens acerca das outras minorias; o alfa encontrado, com 14 itens, foi igual a 0,80.
Essa escala, dirigida à recordação da participação no bullying durante o ensino médio dos estudantes entrevistados, compõe-se de dois conjuntos de questões. O primeiro tem como objetivo verificar os tipos de papéis dos participantes no bullying escolar (nenhum, autor, apoiador, observador e/ou alvo). Para isso, pergunta-se quais desses tipos de participação os entrevistados exerceram, apoiaram, observaram ou sofreram em diversas atuações consideradas como agressivas: xingamento, ameaça de agressão corporal, agressão corporal, boatos, exclusão/rejeição, apelidos ofensivos, acariciar sexualmente sem permissão e cyberbullying. Essas categorias tiveram como base estudos da literatura da área.
Após o preenchimento desse conjunto, outras duas perguntas foram feitas para os que se indicaram como autores, apoiadores, observadores e alvos nos tipos de agressão avaliados. Foi perguntado: (1) se essas ações se repetiram durante um longo período, e (2) se contra os mesmos alunos, que não conseguiram resistir suficientemente, ou contra o próprio entrevistado, que não conseguiu resistir suficientemente. Se isso ocorreu, estará caracterizado o bullying, quer como autoria, apoio, observação e/ou como alvo. Cada estudante teve quatro escores, um para cada tipo de papel assumido, que variou de zero, no caso de resposta negativa a uma dessas duas perguntas, e valor um, em caso de resposta afirmativa a ambas as questões.
A pesquisa e seus objetivos foram apresentados a todos os participantes, que receberam o termo de consentimento livre e esclarecido, que explicita a garantia do anonimato, também em possíveis publicações resultantes da pesquisa, a possibilidade de parar suas respostas quando quisessem e toda assistência ao seu bem-estar. O projeto foi submetido ao Comitê de Ética do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo e obteve o parecer favorável de número 1.218.644, em 8 de setembro de 2015.
As aplicações foram feitas coletivamente em salas de aula, por dois pesquisadores que deram as instruções para o preenchimento dos instrumentos e responderam às dúvidas expressadas. Os instrumentos foram apresentados na seguinte ordem: questionário de dados pessoais, escalas F, N, P - com a ordem de apresentação dos itens sorteada aleatoriamente, independentemente da escala a que pertenciam - e escala de aferição do bullying.
Como, em relação aos escores obtidos nas escalas F, P e N, não encontramos diferenças significantes quanto às áreas universitárias por meio de análise de variância, nem entre os sexos mediante a prova t de Student, e não encontramos correlação significante entre esses escores e a idade, fizemos os cálculos considerando conjuntamente os dados dos 161 alunos.
Para verificar se houve relação entre os escores das escalas F, P e N, utilizamos a correlação de Pearson; e para verificar se os praticantes, apoiadores, observadores e alvos do bullying se diferenciam dos não praticantes, não apoiadores, não observadores, não alvos do bullying, quanto a esses escores, empregamos a prova t de Student para amostras independentes. Para verificar se os tipos de participação no bullying se associam entre si, utilizamos a prova do qui-quadrado. O nível de significância adotado foi de 0,01.
De início apresentaremos as correlações entre os escores das três escalas com itens tipo Likert para verificar as possíveis relações entre sadomasoquismo, narcisismo e preconceito, para depois expor as diferenças entre os participantes e os não participantes nos diversos papéis exercidos no bullying com o sadomasoquismo, com o narcisismo e com o preconceito, e a relação desses papéis entre si, cumprindo, dessa forma, os dois objetivos explicitados ao fim da introdução.
Foram encontradas correlações significantes entre as três escalas. Entre os escores da escala do fascismo e os da escala de características narcisistas, a correlação obtida foi de 0,60, indicando que quanto mais o participante tem traços sadomasoquistas, mais tem traços narcisistas, e vice-versa. Assim, pode-se supor que a configuração da personalidade autoritária dada por
A correlação encontrada entre os escores da escala do fascismo e da escala de manifestação de preconceito foi de 0,66, indicando que a primeira avalia efetivamente o preconceito, tal como pretendiam seus autores. As características da ideologia fascista manifestadas por posições atitudinais frente a diversos fatos são correlatas das atitudes preconceituosas em relação a diversos alvos, o que também fortalece a já provada hipótese dos autores de
Entre os escores da escala de características narcisistas e da escala de manifestação de preconceitos foi obtida a correlação de 0,60. Assim, parte da explicação da manifestação do preconceito se deve àquelas características, o que pode ser ilustrado com o conceito de narcisismo das pequenas diferenças, descrito por Freud (1930/2011); e a ameaça imaginária que o alvo do preconceito representa pode remeter à autoconservação, que necessita da retirada do interesse dos objetos mundanos para si mesmo. Nesse sentido, a discriminação de outro grupo permitiria a ilusão de fortalecimento desse eu ameaçado.
De todo modo, pelas correlações obtidas, pode-se pensar que o preconceito é fruto quer de tendências sadomasoquistas quer de impulsos narcisistas, tal como pode ser verificado no tipo manipulador, descrito por
Na
Variável
Praticou
N
Média
Desvio
Estatística (159 g.lib)
Narcisismo
Não
123
3,2
0,8
T=2,67; p=0,01
Sim
38
3,6
0,7
Fascismo
Não
123
2,3
0,6
T=2,02; p=0,05
Sim
38
2,5
0,6
Preconceito
Não
123
2,0
0,6
T=1,75; p=0,08
Sim
38
2,2
0,7
Segundo as informações constantes da
As médias e desvios-padrão dos escores obtidos nas escalas de narcisismo, fascismo e manifestação do preconceito para os estudantes apoiadores ou não do bullying encontram-se na
Variável
Apoiou
N
Média
Desvio
Estatística
Narcisismo
Não
136
3,2
0,7
T=2,70; p=0,01
Sim
25
3,6
0,6
Fascismo
Não
136
2,3
0,6
T=1,24; p=0,22
Sim
25
2,5
0,5
Preconceito
Não
136
2,0
0,6
T=1,28; p=0,20
Sim
25
2,1
0,7
Nota-se, pelos dados da
A associação entre apoio e autoria do bullying descrita no parágrafo anterior pode explicar que os resultados obtidos nas comparações entre os dois grupos - apoiadores e não apoiadores - sejam similares aos obtidos na comparação entre os autores e os não autores: somente características narcisistas de personalidade os diferenciam significantemente. Como apoiadores, os desejos narcísicos podem vicariamente ser satisfeitos. No caso dos apoiadores, tal como no dos autores do bullying, é nítida a distinção de sua relação com o narcisismo e com o sadomasoquismo; além disso, aqueles que praticam e apoiam o bullying não são necessariamente preconceituosos.
Na
Variável
Observou
N
Média
Desvio
Estatística
Narcisismo
Não
61
3,2
0,7
T=2,14; p=0,03
Sim
100
3,4
0,8
Fascismo
Não
61
2,2
0,6
T=1,84; p=0,07
Sim
100
2,4
0,6
Preconceito
Não
61
2,0
0,6
T=0,60; p=0,55
Sim
100
2,1
0,6
Embora os dados da
Dos 38 autores do bullying, 30 (79%) foram também observadores, mas, dos 123 não praticantes, 70 (57%) foram observadores. Isso implica que há, entre os observadores, aqueles que devem se satisfazer com a observação, outros não. Houve associação significante em relação a essas duas variáveis no nível adotado (X2=5,991; 1 g. lib.; p=0,01); quem praticou bullying também o observou, quem não o praticou, o observou em menor proporção; os primeiros seriam observadores “ativos” e os demais seriam indiferentes, como mostra o estudo de
Na
Variável
Alvo
N
Média
Desvio
Estatística
Narcisismo
Não
101
3,3
0,8
T=0,79; p=0,43
Sim
60
3,4
0,7
Fascismo
Não
101
2,3
0,6
T=0,49;p=0,68
Sim
60
2,3
0,5
Preconceito
Não
101
2,1
0,6
T=0,50;p=0,62
Sim
60
2,1
0,6
Conforme os dados da
Como se trata de um estudo exploratório e com amostra não representativa, caberia replicá-lo, tendo como variáveis de controle o sexo e a idade dos sujeitos, que não foram consideradas nesta pesquisa. Todavia, os dados indicam que: (1) as duas formas de violência - preconceito e bullying - podem ser correlacionadas, mas são distintas; (2) o preconceito é relacionado ao autoritarismo e ao narcisismo, e a prática e o apoio ao bullying mais ao narcisismo do que ao sadomasoquismo; (3) quem sofre o bullying não se diferencia de quem não o sofre quanto a ser narcisista, autoritário ou preconceituoso; e (4) quem é autor do bullying tende a ser, em outras ocasiões, apoiador, observador e alvo.
Em relação à primeira consideração, ao contrário do que propõem
Assim, o bullying é não somente um fenômeno sério - e não mera brincadeira entre crianças que com o tempo deixa de existir - como parece se associar com o desenvolvimento social. Dessa forma, sua existência já é uma expressão de conflitos sociais que permanecem e são deslocados para as relações entre os indivíduos; assim, em vez de considerá-lo apenas como um problema individual, interindividual ou institucional, deve-se procurar quais mudanças sociais levam alguns indivíduos a reagir a suas frustrações por meio de ações cegas contra outros indivíduos que não lhe fizeram nada e tampouco lhe provocam qualquer afeto, tornando-os cada vez mais regredidos psiquicamente, como analisaram Horkheimer e Adorno (1947/1985).
O presente trabalho foi realizado com apoio do CNPq, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (cnpQ), processo 306790/2018-1.
Agradeço a contribuição dos pesquisadores do Laboratório de Estudos sobre o Preconceito do Instituto de Psicologia da USP para a coleta e análise dos dados deste artigo.
Essa escala foi construída em conjunto com a professora Maria de Fátima Severiano.
Utilizaremos o termo “tendência” quando uma diferença de médias não for significante com p=0,01, mas o for com p=0,05.
The objectives of the research to be reported, based on studies of the critical theory of society, are: to distinguish forms of school violence - bullying and prejudice - and to relate them to different types of personality. Scales were used to detect sadomasochism, narcissism, the manifestation of prejudices and bullying. Such scales were applied to 161 students of a public university of São Paulo with the hypotheses that bullying and prejudice have a significant, but not full, relation; that the manifestation of prejudice is associated with sadomasochistic and narcissistic personality traits; and that the authorship of bullying is more related to narcissistic personality traits; the one who suffers bullying, in turn, would not be associated with any of the personality traits evaluated. These hypotheses have been confirmed, which, within the theoretical framework used, strengthens the analysis that if social progress as an end in itself perfects society, it causes, at the same time, individuals to regress psychically.
In May 2018, Law nº 13,663 was promulgated, which, among other responsibilities of the school, includes the creation of a “culture of peace” and measures of awareness, prevention and combating of various types of school violence, especially bullying, which shows the importance given to this phenomenon, not only by educators, but also politicians.
According to
School bullying has been defined as the hostility of an older or stronger student, or group of students, intentionally and often addressed to the same student, who cannot react sufficiently to avoid the aggression, and that may generate several consequences for those affected, from great anguish to murder and suicide (
According to
The characteristic roles in bullying are highlighted by
The observers of bullying, according to
In general, the perpetrators of the aggression have difficulties to follow social boundaries and unleash their aggressiveness when they can, with no apparent reason; the act of bullying, by expressing this non-containment of impulses that lead to destructive behaviors, strengthens the maintenance in its author of a psychologically regressed developmental stage (
According to
If bullying has no specific targets, except for perceived fragility - in accordance with what was explained in the preceding paragraph - in prejudice, according to
The relationship between bullying and prejudice is studied by
For
The concept of bullying, according to
Some consider bullying to be related to prejudice, but different from it (
The criticism addressed to the creation of the term “bullying” to name an existing phenomenon (prejudice) are is fundamental to understand contemporary violence, because if it is the same type of violence, why are their definitions addressed to the manifestations of different situations? As there have been few studies proposing the distinction between these phenomena, and this seems to be an important question to be answered, it served as the basis for one of this research’s objectives, the results of which will be reported further ahead.
In a research with elementary school students where we associated school bullying with prejudice, there was a significant positive correlation between the students’ indication as perpetrators of bullying and prejudice towards fragile targets (r=0.14; p<0.05) (
In relation to these distinctions,
As we have discussed in another study (
A psychological and social explanation of the formation of prejudice, although still not named in this way, is given by Freud (1930/2011), which also sheds light on the origin of the formation of groups. Freud argues that prejudice occurs when there is an external target capable of suspending the tendency to aggression among individuals in the same group; the violence that would be addressed to the members of the group itself is diverted to individuals from other groups. This deviation of violence towards individuals outside the group to which one belongs would explain why neighboring peoples have reciprocal hostilities, as well as the persecution of the Jewish people. In this sense, prejudice would be necessary for the formation and maintenance of groups; this hostility is eliminated if the conflicting groups unite against another common target.
But there is, according to Freud (1930/2011), a tendency to destruction that would be inherent to every form of life. This tendency is revealed in the hostility against civilization as a whole, and the more there is progress, the more this tendency is strengthened; this more diffuse tendency seems to relate to what we now call bullying. In this way, according to these considerations of Freud (1930/2011), prejudice would be necessary to unite and preserve a group, and the aggressiveness we deem to be present also in bullying would be a continuous risk to civilizations that religious precepts, among other social resources, try to control.
According to Horkheimer and Adorno (1947/1985), the more society develops itself technically, the less individuals differentiate from one another. These authors argue that in the Nazi regime there was no antisemitism, as it was a form of a less developed individual that allowed part of the support of this system, not disregarding that, for the existence of this same system, the objective interests of certain social groups predominated.
Of the authoritarian personality types analyzed by
Thus, the criticism made to the concept of bullying for it being the product of instrumental reason, which would conceal the social and psychic reasons of prejudice (
Other studies associate personality structures with the authorship of bullying and prejudice.
As mentioned earlier,
As emphasized above, as the author of bullying does not have a specific reason to exercise it, except for the aforementioned psychosocial needs, it can be assumed that his/her personality is not very structured, as he/she seeks targets on whom to unleash destructive impulses aimed at damaging them psychic and physically. While his/her motives may be associated with the desire to belong to groups which he/she feels excluded from, in this case, this very desire is achieved with the destruction of the group to which he/she intends to belong to, replacing in the school, for example, socially cultured values - learning, culture, understanding, sensibility - with more questionable ones: strength and violence (
The author of bullying, aiming at domination, according to
According to
According to
The study by
In summary, the psychic needs expressed in sadomasochism seem to relate more to prejudice than to bullying, and narcissistic psychic needs seem to be related to the authorship of bullying, with those who support it and with prejudice; in relation to the target and the observers of bullying, they seem not to be associated, predominantly, with neither of these two types of personality.
Considering what has been developed, the objectives of this research will be: (1) to verify the relationship between manifestations of prejudice and the various roles assumed in bullying; and (2) to verify the relationship between sadomasochism and narcissism, on the one hand, and prejudice and bullying, on the other, specifying the roles exercised in bullying: none, author, supporter, observer and target.
The study included 161 second-year students from a public university in São Paulo: 56 from the field of Biological Sciences, 61 from the field of Humanities and 44 from the field of Exact Sciences; 51 female; their mean age being 22.7 years old with 3.3 standard deviation. We used the following instruments for data collection: (1) personal data questionnaire (this questionnaire aims to collect general information about the subjects: higher education, sex, date of birth); (2) Likert-type scales: scale of fascism (scale F), scale of narcissistic personality traits (scale N) and scale of manifestation of prejudices (scale P).
As these three scales are of the Likert type, each has a six-point continuum, with the term
The scale of fascism (scale F) was used in this study to verify sadomasochistic personality traits. Built by
The construction of the scale of narcissistic personality traits (scale N)
The N scale was initially applied to a sample of 162 students from the University of São Paulo, from the Psychology, Nursing and Speech Therapy courses, in 1996 and 1997 (
The scale of manifestation of prejudices (P scale) was built by
In the current research, items on prostitution, homosexuality and drug addiction were added, and items regarding other minorities were removed; the alpha found, with 14 items, was equal to 0.80.
This scale, aimed at registering the interviewed students’ participation in bullying, is composed of two sets of questions. The first objective is to verify the types of roles of the participants of school bullying (none, author, supporter, observer and/or target). For this, it is asked which of these types of participation the interviewees exercised; whether they supported, observed or were subjected to several actions considered as aggressive: cursing, threat of bodily aggression, bodily aggression, rumors, exclusion/rejection, offensive nicknames, non-authorized sexual caresses and cyberbullying. These categories were based on studies of the literature on the subject.
Subsequently, two other questions were asked to those who indicated themselves as authors, supporters, observers and targets of the types of aggression evaluated. It was asked: (1) if these actions were repeated over a long period of time, and (2) against the same students, who failed to resist sufficiently, or against the interviewee him/herself, who failed to resist sufficiently. Affirmative answers would characterize bullying, either as authorship, support, observation and/or as target. Each student obtained four scores, one for each type of role assumed, which ranged from zero, in case of negative answers to one of these two questions, to one, in case of affirmative answers to both questions.
The research and its objectives were presented to all participants, who received the free and informed consent form, which explains the guarantee of anonymity, also in possible publications resulting from the research, the possibility to stop answering whenever they wished and all assistance to their welfare. The project was submitted to the Ethics Committee of the Institute of Psychology of the University of São Paulo and obtained favorable opinion number 1,218,644, on September 8, 2015.
The applications were conducted collectively in classrooms, by two researchers who gave the instructions for filling out the instruments and answered the doubts expressed. The instruments were presented in the following order: personal data questionnaire, F, N, P scales - with the order of presentation of the items having been randomly drawn, independently of the scale to which they belonged - and the bullying measurement scale.
As, in relation to the scores obtained in the F, P and N scales, we did not find significant differences between university fields with the analysis of variance, nor between the sexes with Student’s T-Test, and also no significant correlation between these scores and age, we performed all calculations while jointly considering the data of the 161 students.
To verify if there was a relationship between the scores of the F, P and N scales, we used Pearson’s correlation; and to verify whether the practitioners, supporters, observers and targets of bullying differ from non-practitioners, non-supporters, non-observers, non-targets of bullying, regarding these scores, we employed Student’s T-test for the independent samples. To verify whether the types of participation in bullying are associated with each other, we used the chi-square test. A 0.01 significance level was adopted.
Firstly, we will present the correlations between the scores of the three Likert-type scales to verify the possible relationships between sadomasochism, narcissism and prejudice, to then expose the association of the differences between the participants and the non-participants in the several roles exercised in bullying with sadomasochism, narcissism and prejudice, and the relationship of these roles with each other, thus fulfilling the two objectives explained at the end of the introduction.
Significant correlations between the three scales were found. Among the scores of the scale of fascism and those of the scale of narcissistic traits, the correlation obtained was 0.60, indicating that the more sadomasochistic traits the participant has, the more narcissistic traits he/she will show, and vice-versa. Thus, it can be assumed that the configuration of the authoritarian personality given by
The correlation found between the scores of the scale of fascism and the scale of manifestation of prejudice was 0.66, indicating that the former evaluates prejudice effectively, as intended by its authors. The characteristics of the fascist ideology manifested by attitudinal positions before several facts are correlated with prejudiced attitudes towards several targets, which also strengthens the already proven hypothesis of the authors of The Authoritarian Personality, that the latter should be understood from a more general perspective - referred to by Horkheimer and Adorno (1947/1985) as “ticket mentality” - because they express profound personality tendencies.
Between the scores of the scale of narcissistic characteristics and the scale of manifestation of prejudices, 0.60 correlation was obtained. Thus, part of the explanation of the manifestation of prejudice is due to those characteristics, which can be illustrated with the concept of narcissism of the small differences, described by Freud (1930/2011), and the imaginary threat that the target of prejudice represents may lead to self-preservation, which requires the redirecting of the interest of worldly objects to the self. In this sense, the discrimination of another group would allow the illusion of strengthening of this threatened self.
In any case, due to the correlations obtained, one may think that prejudice is the result of both sadomasochistic tendencies and narcissistic impulses, as can be verified in the manipulative type, described by
Variable
Practiced
N
Mean
Deviation
Statístics (159 d.free)
Narcissism
No
123
3.2
0.8
T=2.67; p=0.01
Yes
38
3.6
0.7
Fascism
No
123
2.3
0.6
T=2.02; p=0.05
Yes
38
2.5
0.6
Prejudice
No
123
2.0
0.6
T=1.75; p=0.08
Yes
38
2.2
0.7
According to the information listed in
The means and standard deviations of the scores obtained in the scales of narcissism, fascism and manifestation of prejudice for students who support bullying or not are shown in
Variable
Supported
N
Mean
Deviation
Statistics
Narcissism
No
136
3.2
0.7
T=2.70; p=0.01
Yes
25
3.6
0.6
Fascism
No
136
2.3
0.6
T=1.24; p=0.22
Yes
25
2.5
0.5
Prejudice
No
136
2.0
0.6
T=1.24; p=0.22
Yes
25
2.1
0.7
It is noted from the data in
The association between the support and authorship of bullying described in the preceding paragraph may explain the fact that the results obtained in the comparisons between the two groups - supporters and non-supporters - are similar to those obtained in the comparison between authors and non-authors: only narcissistic personality traits significantly differ between them. As supporters, the narcissistic desires of individuals can be vicariously satisfied. In the case of supporters, as in the case of perpetrators of bullying, the distinction of their relationship with narcissism and with sadomasochism is clear; moreover, those who practice and support bullying are not necessarily prejudiced.
Variable
Observed
N
Mean
Deviation
Statistics
Narcissism
No
61
3.2
0.7
T=2.14; p=0.03
Yes
100
3.4
0.8
Fascism
No
61
2.2
0.6
T=1.84; p=0.07
Yes
100
2.4
0.6
Prejudice
No
61
2.0
0.6
T=0.60; p=0.55
Yes
100
2.1
0.6
Although the data in
Of the 38 perpetrators of bullying, 30 (79%) were also observers, but of the 123 non-practitioners, 70 (57%) were observers. This implies that there are, among observers, those who must draw satisfaction from the observation, and others who do not. There was a significant association in relation to these two variables at the adopted level (X2=5.991; 1 d. free.; p=0.01); those who practiced bullying also observed it, and those who did not practice it, observed it to a lesser extent; the former would be “active” observers and the latter would be indifferent, as shown in the study by
Variable
Target
N
Mean
Deviation
Statistics
Narcissism
No
101
3.3
0.8
T=0.79; p=0.43
Yes
60
3.4
0.7
Fascism
No
101
2.3
0.6
T=0.49; p=0.68
Yes
60
2.3
0.5
Prejudice
No
101
2.1
0.6
T=0.50; p=0.62
Yes
60
2.1
0.6
According to the data in
As this is an exploratory study with a non-representative sample, it would be appropriate to replicate it, having as control variables the subjects’ gender and age, which were not considered in this study. However, the data indicate that: (1) the two forms of violence - prejudice and bullying - may be correlated, but are distinct; (2) prejudice is related to authoritarianism and narcissism, and the support to and practice of bullying, more to narcissism than to sadomasochism; (3) those subjected to bullying are not different from those not subjected to it in relation to being narcissistic, authoritarian or prejudiced; and (4) authors of bullying tend to be, on different occasions, supporters, observers and targets of it.
In relation to the first consideration, contrary to what
Thus, bullying is not only a serious phenomenon - and not merely a joke between children that ceases to exist as time goes by - but also seems to be associated with social development. In this way, its existence is in itself an expression of social conflicts that remain and are displaced to the relationships between individuals; thus, instead of considering it only as an individual, inter-individual or institutional problem, one should look for what social changes lead some individuals to react to their frustrations through blind actions against other individuals who did not nothing to them and who did not provoke any affection, causing them to become increasingly psychically regressed, as analyzed by Horkheimer and Adorno (1947/1985).
This study was carried out with the support from the National Council for Scientific and Technological Development, (CNPq), Opinion number 306790/2018-1.
I thank the contribution of the researchers of the Laboratory of Studies on Prejudice of the Institute of Psychology of USP for the collection and analysis of the data of this article
This scale was built together with Professor Maria de Fátima Severiano.
We will use the term “trend” when a difference of means is not significant with p=0.01, but is so with p=0.05.