Museum of Solidarity: Mário Pedrosa's contribution during exile in Chile
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2178-0447.ars.2020.176140Keywords:
Mário Pedrosa, Museum of Solidarity, Exile, Chile, Art CriticismAbstract
This article analyzes the contribution of Mário Pedrosa in the conception of the Museum of Solidarity during the government of Salvador Allende (1970-1973). At the invitation of the president, the critic founded the International Committee for Artistic Solidarity with Chile to centralize the organization of the institution, expand contacts with artists of different nationalities and guarantee donations. The Museum symbolized the fraternal vocation of the socialist experiment, collecting works by artists moved by the feeling of affection, empathy and unity in favor of the opposition against imperialism and cultural dependence.
Downloads
References
AGGIO, Alberto. O Chile de Allende: entre a derrota e o fracasso. In FICO, Carlos et al. Ditadura e Democracia na América Latina: Balanço Histórico e Democracia na América Latina. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2008.
ALLENDE, Salvador. Palavras do Presidente da República Salvador Allende Gossens na inauguração do Museu da Solidariedade. Santiago, 17 de maio de 1972. In COMITÉ Internacional de Solidaridad Artistica con Chile. Museo
de la Solidaridad: Donación de los artistas del mundo al gobierno de Chile. Instituto de Arte Latinoamericano, Universidad de Chile, 1972, pp. 1-2.
ARANTES, Otília. Mário Pedrosa e a Tradição Crítica. In: MARQUES NETO, José Castilho. Mário Pedrosa e o Brasil. São Paulo: Editora Perseu Abramo, 2001.
ASHTON, Dore. Tiempos de Solidaridad: Conversasión con Dore Ashton. In COMITÉ Internacional de Solidaridad Artística con Chile. Museo de la Solidaridad por Chile: Fraternidad, Arte y Política, 1971-1973. Santiago: Museo de la Solidaridad Salvador Allende, 2013, pp. 56-62.
BERRÍOS, María. Por el futuro artístico del mundo: Mário Pedrosa y el Museo de la Solidaridad. In PÉREZ- BARREIRO, Gabriel; SOMMER, Michelle (orgs.). Mário Pedrosa: De la naturaleza afectiva de la forma. Madrid: Museo Nacional
Centro de Arte Reina Sofía, 2017.
CÁCERES, Gonzalo. Santiago, a capital da esquerda. In GORELIK, Adrian; PEIXOTO, Fernanda Arêas (orgs.). Cidades Sul-americanas como arenas culturais. São Paulo: Edições Sesc, 2019.
CÁCERES, Silvia. Fulguração Moderna: A Educação pela Arte no Museo de la Solidaridad, Chile, 1971-1973. 195f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RIO), Rio de Janeiro, 2010.
FERRERO, Mariano. Salvador Allende: su mundo, su época – La Política Internacional del Siglo XX y sus encrucijadas en la Guerra Fría. In: AMAR, Mauricio; VÁSQUEZ, David; RIVERA, Felipe (orgs.). Salvador Allende: Vida Política y Parlamentaria – 1908-1973. Santiago: Ediciones Biblioteca del Congreso Nacional de Chile, 2008.
FIGUEIREDO, Carlos Eduardo Sena (org.). Mário Pedrosa, Retratos do Exílio. Rio de Janeiro: Edições Antares, 1982.
FREIRE, Cristina (org.). Walter Zanini: escrituras críticas. São Paulo: Annablume; MAC USP, 2013.
GILMAN, Claudia. Entre la pluma y el fusil: debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2003.
KAREPOVS, Dainis. Pas de Politique Mariô!: Mário Pedrosa e a Política. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2017.
KORNBLUH, Peter. Pinochet: Los Archivos Secretos. Barcelona: Editora CRÍTICA, 2004.
LOUZADA, Heloisa. Contrastes na cena artística paulistana: MAC USP e MAM SP nos anos 1970. 163f. Dissertação (Mestrado Estética e História da Arte) - Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.
MACCHIAVELLO, Carla. Una Bandera es Una Trama. In COMITÉ Internacional de Solidaridad Artística con Chile. Museo de la Solidaridad por Chile: Fraternidad, Arte y Política, 1971-1973. Santiago: Museo de la Solidaridad Salvador Allende, 2013, pp. 28-43.
PALADINO, Luiza Mader. Conceitualismos em Trânsito: intercâmbios artísticos entre Brasil e Argentina na Década de 1970 – MAC USP e CAY. 213f. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte) – Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte. Universidade
de São Paulo, São Paulo, 2015.
PEDROSA, Mário. Política das Artes: Mário Pedrosa. Textos escolhidos I. Organização e prefácio de Otília Arantes. São Paulo: Edusp, 1995.
PEDROSA, Mário. Acadêmicos e Modernos: Mário Pedrosa. Textos escolhidos III. Organização e prefácio de Otília Arantes. São Paulo: Edusp, 2004.
PEDROSA, Mário. Mundo, Homem, Arte em Crise: Mário Pedrosa. Organização de Aracy Amaral. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2007.
PEDROSA, Mário; TRELLES, Danilo. Declaración. In COMITÉ Internacional de Solidaridad Artistica con Chile. Museo de la Solidaridad: Donación de los artistas del mundo al gobierno de Chile. Instituto de Arte Latinoamericano, Universidad de Chile, 1972.
SALZSTEIN, Sônia. Mário Pedrosa: Crítico de Arte. In MARQUES NETO, José Castilho. Mário Pedrosa e o Brasil. São Paulo: Editora Perseu Abramo, 2001.
WASSERMAN, Claudia. Transição ao Socialismo e Transição Democrática: exilados brasileiros no Chile. História Unisinos, 16(1), jan.-abr. 2012.
YASKY, Caroll; ZALDÍVAR, Claudia (org.). Museo Internacional de la Resistencia Salvador Allende. MIRSA. 1975 – 1990. Santiago: Museo de la Solidaridad Salvador Allende, 2016.
ZALDÍVAR, Claudia. Museo de la Solidaridad. Memoria para optar al grado de Licenciado en Teoría e Historia del Arte. Santiago de Chile. 1991. Fondos y Colecciones Especiales. Cod: i0042. Archivo MSSA.
ZALDÍVAR, Claudia. Un modelo Cultural Experimental para el Mundo. In COMITÉ Internacional de Solidaridad Artística con Chile. Museo de la Solidaridad por Chile: Fraternidad, Arte y Política, 1971-1973. Santiago: Museo de la Solidaridad Salvador Allende, 2013, pp. 9-13.
ARQUIVOS E JORNAIS
ALLENDE, Salvador. Cultura sobre rodas. La Nación, Santiago, 17 fev. 1971, não paginado.
ALLENDE, Salvador. Carta de Salvador Allende a José María Moreno Galván. Santiago, 11 ago. 1971. Arquivo Museu Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
ASHTON, Dore. Carta de Dore Ashton a Mário Pedrosa. 22 nov. 1971. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
ASHTON, Dore. Carta de Dore Ashton a Mário Pedrosa. 18 jan. 1972. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
BORRADOR de un decreto para el Museo de la solidaridad. Sem autor, n.d. Arquivo CEDEM - Centro de Documentação e Memória da UNESP. Fundo Mário Pedrosa.
DIAS, Antonio. Carta de Antonio Dias a Mário Pedrosa. 17 mar. 1972. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
FOLHA DE S. PAULO. Mário Pedrosa morre aos 81 anos. Folha de São Paulo, São Paulo, 6 nov. 1981. Arquivo CEDEM - Centro de Documentação e Memória da UNESP. Fundo Mário Pedrosa.
GULLAR, Ferreira. O crítico da crise. Estadão, São Paulo, 6 nov. 1981. Arquivo CEDEM - Centro de Documentação e Memória da UNESP. Fundo Mário Pedrosa.
LA NACION. Museo de la Solidaridad: Los Artistas del Mundo junto al Pueblo de Chile. La Nación. Santiago, 18 maio. 1972. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Vozes da Ásia, Vozes d´África: A conferência de Bandung. Correio da Manhã, 16 abr. 1955. Arquivo Biblioteca Nacional.
PEDROSA, Mário. Carta redigida em 5 ago. 1970, após ter a sua prisão decretada. Arquivo CEDEM - Centro de Documentação e Memória da UNESP. Fundo Mário Pedrosa.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Dore Ashton, 2 jan, 1972a, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Dore Ashton, 9 jan, 1972b, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Niomar Moniz Sodré, 1 mar, 1972c, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Antonio Dias, 6 mar, 1972d, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Aracy Amaral, 16 abr, 1972e, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Oigamos el canto del Gallo de Miró. El Siglo, Santiago, 19 maio, 1972f, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Hélio Oiticica, 9 jun, 1972g, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a José María Moreno Galván, 28 jun, 1972h, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Mathias Goeritz, 29 set, 1972i, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Mathias Goeritz, 7 nov, 1972j, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Harald Szeemann, 22 nov, 1972k, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Jorge Glusberg, 20 fev, 1973a, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Dore Ashton, 27 mar, 1973b, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Carta de Mário Pedrosa a Dore Ashton, 27 abr, 1973c, não paginado. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PEDROSA, Mário. Respuesta a un Cuestionario, por Mário Pedrosa. Sem data, p. 3. Arquivo Museu da Solidariedade Salvador Allende.
PURO CHILE, 5 mil estudiantes. Puro Chile, Santiago, 31 maio. 1972. Arquivo Museu de Arte Contemporânea da Faculdade de Artes, Universidade do Chile (FAIMAC).
VIDAL, Virginia. Hoy se Inaugura segunda exposición del Museo de la Solidaridad. El Siglo, Santiago, 19 abr. 1973. Arquivo Museu da Solidariedade.
MÍDIA
MUSEO DE LA SOLIDARIDAD. Entrevista a Dore Ashton, en el marco de los 40 años del MSSA, 11 abril 2016. Disponível em: https://vimeo.com/162437339. Acesso em: 10 maio 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Luiza Mader Paladino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The responsibility for obtaining written permission to use in the articles materials protected by copyright law lies entirely with the author(s). Ars is not responsible for copyright breaches made by its collaborators.
The authors have the copyrights and grant the journal the right of the first publication, with the article licensed under the Creative Commons BY-CC License.
Licensees have the right to copy, distribute, display, and carry out the work and make derivative works from it, including with commercial purposes, granted that they give the due credit to the author or licensor, as specified by them.
Licensees compromise to inform the appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.
Respected the terms of the license, the licensors/authors are not allowed to revoke the conditions above mentioned.
After the publication of the articles, the authors keep the copyrights and the rights to republish the text exclusively in unpublished books and collections.