Cinema, transferência e experiência catártica: breve análise do filme Matador, de Pedro Almodóvar

Authors

  • Carlos Costa Faculdade Cásper Libero

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1808-0820.cali.2005.56685

Keywords:

cinematographic narrative, aesthetic of the reception, catharsis

Abstract

This article analyzes Almodóvar's film The Bullfighter (Matador, 1986) using as boarding the studies of Aesthetic of the Reception, the theory formulated by Hans Robert Jauss, and the theory of the film of poetry, formulated by Pier Paolo Pasolini. The three simultaneous activities which compose the aesthetic experience, in the vision of Jauss (the production or poiesis, the aisthesis or enjoyment, and the katharsis, the resultant aesthetic experience), are a little harmed in Almodóvar's work for the excess of traps that the director places for the spectator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlos Costa, Faculdade Cásper Libero
    Licenciado em filosofia e teologia, é jornalista formado pela Cásper Líbero. Dirigiu as revistas Playboy, Quatro Rodas, e Elle, no Brasil, e a Editorial Primavera, do Grupo Abril, em Buenos Aires. Doutorando em Ciências da Comunicação no Núcleo de Jornalismo e Linguagem da ECA-USP, leciona História da Comunicação; Design Gráfico e Jornalismo em Revistas na Cásper Libero. É editor da Líbero, revista do programa de pós-graduação da Cásper, e de Diálogos & Debates, da Escola Paulista da Magistratura.

Published

2005-12-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Cinema, transferência e experiência catártica: breve análise do filme Matador, de Pedro Almodóvar. (2005). Caligrama (São Paulo. Online), 1(3). https://doi.org/10.11606/issn.1808-0820.cali.2005.56685