Realismo e realidade no cinema brasileiro: de Rio, 40 Graus a Cidade de Deus

Authors

  • Juliana Sangion ISCA Faculdades - Limeira SP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1808-0820.cali.2005.56694

Keywords:

brazilian cinema, After-retaken period, neorealism, Rio, 40 Graus, Cidade de Deus

Abstract

The film Rio, 40 Graus, of Nelson Pereira dos Santos, completed 50 years in 2005, September. To establish a parallel between the film of Nelson Pereira dos Santos and the film Cidade de Deus, of Fernando Meireles -a landmark of the period known as the "after retaken" of brazilian cinema, is the proposal of the present paper. Such proposal is established from considerations concerning the influences of neorealism in brazilian cinema. The notions of realism and reality on the movies are raised for better understanding of the role played by the two films. The analysis considers their context, approaches and distances.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juliana Sangion, ISCA Faculdades - Limeira SP
    Mestranda em Multimeios pela Unicamp (Universidade estadual de Campinas), pós-graduada em Comunicação Institucional pelaUniversidade Autônoma de Barcelona- Espanha, graduada em Comunicação Social-Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Professora do curso de jornalismo do ISCA Faculdades - Limeira SP.

Published

2005-12-27

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Realismo e realidade no cinema brasileiro: de Rio, 40 Graus a Cidade de Deus. (2005). Caligrama (São Paulo. Online), 1(3). https://doi.org/10.11606/issn.1808-0820.cali.2005.56694