Formação de professores de Educação Física e usos de conceitos do campo comunicacional para pensar o ensino
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i1p141-153Keywords:
mediation, narrative, communication, continuing education, physical educationAbstract
Contemporary social dynamics, marked by accelerated symbolic exchanges with the support of multi-language, have urgently required new teachinglearning processes. The objective of this experience report is to reflect on the process of continuing education to physical education teachers in the city of Natal, RN, using communication concepts that imply new teaching methods. The description is the result of action research and is based on systematic observation of continuing education meetings held in 2016. By using narrative and communication concepts and a mediation process, teachers recognize and reflect on such concepts as they are discussed in their pedagogical practices, allowing them to experience these concepts in daily school routine.
Downloads
References
BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação? Campinas: Autores Associados, 2001.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987. p. 197-221.
BIANCHI, Paula. Formação em mídia-educação (física): ações colaborativas na rede municipal de Florianópolis/Santa Catarina. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.
FATIN, Monica. Mídia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
GUTIÉRREZ, Francisco. Linguagem total: uma pedagogia dos meios de comunicação. São Paulo: Summus, 1978.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2001.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. Tradução de Maria Immacolata Vassallo de Lopes e Dafne Melo. São Paulo: Contexto, 2014.
MELO, José Pereira; BORBA, Sandra (org.) Caderno informativo do Paideia: a importância do ensino de Arte e Educação Física na escola. Natal: Paideia, 2006.
MENDES, Diego de Sousa. Luz, câmera e pesquisa-ação: uma inserção na mídia-educação na educação continuada de professores de educação física. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
PASSARELLI, Brasilina; JUNQUEIRA, Antonio Helio; ANGELUCI, Alan César Belo. Digital natives in Brazil and their behavior in front of the screens. MATRIZes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 159-178, 2014.
PIRES, Giovani De Lorenzi et al. A pesquisa em Educação Física e mídia: pioneirismo, contribuições e críticas ao “Grupo de Santa Maria”. Movimento, Porto Alegre, v. 14, n. 3, p. 33-52, 2008.
PORTO, Tania Maria Esperon. As tecnologias de comunicação e informação na escola: relações possíveis… relações construídas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 31, p. 43-57, 2006.
SOARES, Ismar de Oliveira. Gestão comunicativa e educação: caminhos da educomunicação. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 23, p. 16-25, 30, 2002.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do Ensino Médio. São Paulo: Paulinas, 2011.
SOUZA JUNIOR, Antonio Fernandes de. Os docentes de educação física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada. Dissertação. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.