Formação de professores de Educação Física e usos de conceitos do campo comunicacional para pensar o ensino

Authors

  • Allyson Carvalho de Araújo Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Marcio Romeu Ribas de Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Antonio Fernandes de Souza Júnior Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i1p141-153

Keywords:

mediation, narrative, communication, continuing education, physical education

Abstract

Contemporary social dynamics, marked by accelerated symbolic exchanges with the support of multi-language, have urgently required new teachinglearning processes. The objective of this experience report is to reflect on the process of continuing education to physical education teachers in the city of Natal, RN, using communication concepts that imply new teaching methods. The description is the result of action research and is based on systematic observation of continuing education meetings held in 2016. By using narrative and communication concepts and a mediation process, teachers recognize and reflect on such concepts as they are discussed in their pedagogical practices, allowing them to experience these concepts in daily school routine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Allyson Carvalho de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Assistant professor at Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Permanent professor at the graduate program in physical education (PPGEF/UFRN).

  • Marcio Romeu Ribas de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Assistant professor at Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Collaborating professor at the graduate program in physical education (PPGEF/UFRN).

  • Antonio Fernandes de Souza Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

    Basic education teacher at a municipal school of Ceará-Mirim (CE). Master’s degree in physical education from Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

References

BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília, DF: Líber Livro, 2007.
BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação? Campinas: Autores Associados, 2001.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987. p. 197-221.
BIANCHI, Paula. Formação em mídia-educação (física): ações colaborativas na rede municipal de Florianópolis/Santa Catarina. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2009.
FATIN, Monica. Mídia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.
GUTIÉRREZ, Francisco. Linguagem total: uma pedagogia dos meios de comunicação. São Paulo: Summus, 1978.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. Lisboa: Instituto Piaget, 1994.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2001.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. A comunicação na educação. Tradução de Maria Immacolata Vassallo de Lopes e Dafne Melo. São Paulo: Contexto, 2014.
MELO, José Pereira; BORBA, Sandra (org.) Caderno informativo do Paideia: a importância do ensino de Arte e Educação Física na escola. Natal: Paideia, 2006.
MENDES, Diego de Sousa. Luz, câmera e pesquisa-ação: uma inserção na mídia-educação na educação continuada de professores de educação física. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.
PASSARELLI, Brasilina; JUNQUEIRA, Antonio Helio; ANGELUCI, Alan César Belo. Digital natives in Brazil and their behavior in front of the screens. MATRIZes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 159-178, 2014.
PIRES, Giovani De Lorenzi et al. A pesquisa em Educação Física e mídia: pioneirismo, contribuições e críticas ao “Grupo de Santa Maria”. Movimento, Porto Alegre, v. 14, n. 3, p. 33-52, 2008.
PORTO, Tania Maria Esperon. As tecnologias de comunicação e informação na escola: relações possíveis… relações construídas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 31, p. 43-57, 2006.
SOARES, Ismar de Oliveira. Gestão comunicativa e educação: caminhos da educomunicação. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 23, p. 16-25, 30, 2002.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do Ensino Médio. São Paulo: Paulinas, 2011.
SOUZA JUNIOR, Antonio Fernandes de. Os docentes de educação física na apropriação da cultura digital: encontros com a formação continuada. Dissertação. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2018.

Published

2019-05-31

How to Cite

Araújo, A. C. de, Oliveira, M. R. R. de, & Souza Júnior, A. F. de. (2019). Formação de professores de Educação Física e usos de conceitos do campo comunicacional para pensar o ensino. Comunicação & Educação, 24(1), 141-153. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v24i1p141-153