Communicating the Spirit: Religious Publicity in the Catholic Charismatic Renewal

Authors

  • César Portantiolo Maia Faculdades Integradas Aparício Carvalho
  • Maira Bittencourt Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p57-69

Keywords:

Catholic Charismatic Renovation, Catholic Church, Communication , Diffusion

Abstract

This work presents a bibliographical review on the Catholic Charismatic Renovation with emphasis in its means of diffusion. Through the research of academic productions, which analyze the religious movement, we propose to investigate its processes of formation and growth, observing as main the options adopted and a type of relationship developed with the social media. Finally, we looked for some problems that involve this phenomenon of religion and communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Maira Bittencourt, Universidade Federal de Rondônia

    Doutora em Ciências da Comunicação/Eca, Usp - professora assistente do curso de Jornalismo da Universidade Federal de Rondônia - Unir

References

BÍBLIA, N. T. Atos dos apóstolos. In: Bíblia de Jerusalém. São Paulo: Paulus, 2002.

CARRANZA, Brenda. Renovação Carismática Católica: origens, mudanças e tendências. Aparecida: Santuário, 2000.

CORRÁ, Daniel; SANTOS, Carlos. Novato na política, Flavinho priorizará na Câmara a luta contra o aborto. G1, 28 out. 2014. Disponível em: http://g1.globo.com/sp/vale-do-paraiba-regiao/eleicoes/2014/noticia/2014/10/novato-na-politica-flavinho-priorizara-na-camara-lutacontra-o-aborto.html. Acesso em: 2 fev. 2018.

FAUTO NETO, Antônio. Epistemologia do zigue-zague. In: FERREIRA, Jairo; FREITAS, Luiz Antonio Signates; PIMENTA, Francisco José Paoliello (org.). Estudos da comunicação: transversalidades epistemológicas. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2010. p. 79-100.

FERNANDES, Sílvia Regina Alves. Padres cantores e a mídia: representações da identidade sacerdotal. Ciências Sociais e Religião, Porto Alegre, n. 7, p. 131-155, set. 2005.

FLORES, Ana Cassia. Práticas midiatizadas da Canção Nova na Internet, afetação de lógicas comunicacionais católicas e midiáticas. Dissertação (Mestrado em Comunicação Midiática) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.

HERVIEU-LÉGER, Danièle. O peregrino e o convertido: A religião em movimento. Petrópolis: Vozes, 2008.

HJARVARD, Stig. The mediatization of society: A theory of the media as agents of social and cultural change. Nordicom Review, v. 29, n. 2, p. 105-134, 2008.

HJARVARD, Stig. Doing the right thing: Media and communication studies in a mediatized world. Nordicom Review, v. 33, n. 1, p. 27-34, 2012.

Hjarvard, Stig. Mediatization: conceptualizing cultural and social change. MATRIZes, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 21-44, 2014.

KLEIN, Alberto. Imagens de culto e imagens de mídia: interferências midiáticas no cenário religioso. Porto Alegre: Sulina, 2006.

PRANDI, Reginaldo. Um sopro do espírito. São Paulo: Edusp, 1998.

PROCÓPIO, Carlos Eduardo Pinto. Carismatismo católico e eleições no Brasil. Ciências Sociais e Religião, v. 14, n. 16, p. 79-99, jun. 2012.

RASLAN FILHO, Gilson Soares. Dai-me almas: o pastoreio midiatizado da TV Canção Nova. Tese (Doutorado em Interfaces Sociais da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

REIS, Marcos Vinicius de Freitas. Católicos carismáticos na política brasileira. Disponível em: http://iiiseminarioppgsufscar.files.wordpress.com/2012/04/reis_marcos.pdf. Acesso em: 28 set. 2014.

RENOVAÇÃO CARISMÁTICA CATÓLICA BRASIL. Sereis batizados no Espírito Santo. Disponível em: https://rccbrasil.org.br/espiritualidadee-formacao/espirito-santo/595--sereis-batizados-no-espirito-santo.html. Acesso em: 4 mar. 2018.

SILVEIRA, Emerson José Sena da. Terços, “santinhos” e versículos: a relação entre católicos carismáticos e a política. Revista de Estudos da Religião – REVER, ano 8, p. 54-74, mar. 2008.

SOUZA, André Ricardo de. As investidas católicas na mídia. Revista de Estudos da Religião – REVER, ano 8, p. 27-45, set. 2008.

VALLE, Edênio. A Renovação Carismática Católica: algumas observações. Estudos Avançados, v. 18, n. 52, p. 97-107, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v18n52/a08v1852.pdf. Acesso em: 6 jun. 2019.

Published

2020-12-28

How to Cite

Maia, C. P. ., & Bittencourt, M. (2020). Communicating the Spirit: Religious Publicity in the Catholic Charismatic Renewal. Comunicação & Educação, 25(1), 57-69. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p57-69