Communication and culture in the juvenile telenovela: naturalism, nation and contamination of themes in Malhação: Vidas Brasileiras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p31-41

Keywords:

Audiovisual, Television, Serial ficction, Telenovela, Juvenile narrative

Abstract

Malhação: Vidas Brasileiras was popular due to the social issues it addressed. Thus, this paper analyzes its communication dimensions and the cultural developments that can impact on the fruition of young viewers, based on the analysis of the cultural narratives of the plot. The adopted methodology merges the observation and interpretation methods, starting with the descriptions of some scenes of the product and comparing them to theories and discussions about its relevant phenomena. The theoretical framework that supports these readings includes Maria Immacolata Vassalo de Lopes (2009, 2014), Elizabeth Rondelli (1997), among other authors who talk about the telenovela and its relation to sociocultural interlacings. Among the results the generation of video games and social networks was shown to have a television product at its disposal, with elements of its sociocultural context: the traditional Brazilian telenovela, a formula consecrated in its imaginary and culture.

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Author Biographies

  • João Paulo Hergesel, Universidade de Sorocaba

    Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguagens, Mídia e Arte da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Doutor em Comunicação (UAM), mestre em Comunicação e Cultura (Uniso) e licenciado em Letras (Uniso). Membro do grupo de pesquisa Entre(dis)cursos: sujeito e língua(gens). Contato: joao.hergesel@puc-campinas.edu.br

  • Paula Regina da Silva Ferreira, Universidade Anhembi Morumbi

    Doutoranda em Comunicação (UAM), mestra em Comunicação (UAM), especialista em Cinema, Vídeo e Fotografia: criação em multimeios (UAM), graduada em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo (UMESP). Contato: paulapazdodharma@gmail.com.

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Published

2020-12-28

How to Cite

Hergesel, J. P., & Ferreira, P. R. da S. (2020). Communication and culture in the juvenile telenovela: naturalism, nation and contamination of themes in Malhação: Vidas Brasileiras. Comunicação & Educação, 25(1), 31-41. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i1p31-41