The educational potential of biopic “Freud, beyond the soul”

Authors

  • Maria Ogécia Drigo Universidade de Sorocaba
  • Paula Beatriz G. Cuter Universidade de Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p44-57

Keywords:

Communication, Education, Movies, Biopic, Freud: the secret passion

Abstract

This paper, whose theme is in the Communication/Education interface, aims at clarifying the potential of the movie Freud: The Secret Passion – In Brazil: title Freud Além da Alma – for the understanding of psychoanalysis concepts and the composition of teaching practices. For such purpose, we identify approximations of manifestations of the unconscious presented in the film to those developed by Freud. The theoretical and methodological foundation involves Freud’s theories and content analysis. Our article is relevant for the communication and education areas, because it shows that film analysis referring to the biopic content can contribute to the teaching of scientific concepts and go beyond the concept of cinema as entertainment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba

    Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP. Pós-doutora pela ECA/USP. Docente do Programa de Pós-graduação em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba - Uniso - SP

  • Paula Beatriz G. Cuter, Universidade de Sorocaba

    Mestre em Comunciação e Cultura pela Uniso.

References

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme. São Paulo: Texto e Grafia, 2013.

ARAÚJO, Denize C. Imagens-memória: documentários-homenagem, autobiográficos e biopics. Comunicação Midiática, Bauru, v. 11, n. 2, p. 91-108, 2016.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BORDWELL, David. La narración en el cine de ficción. Espanha: Paidós, 1996.

BORDWELL, David. O cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: PESSOA RAMOS, Fernão. Teoria contemporânea do cinema. v. 2. São Paulo: Senac, 2005.

CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

CUTER, Paula Beatriz G. O potencial comunicativo/educativo do filme Freud, além da alma. 2018. 162f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, 2018.

FREUD, Sigmund. Estudos sobre a histeria (1893-95). In: STRACHEY, James (ed.). Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. v. 2. Rio de Janeiro: Imago, 1974.

FREUD além da alma. Direção de John Huston. Produção de Wolfgang Reinhardt. EUA: 1962. DVD (139 min).

NOGUEIRA, Luís. Manuais de cinema II: gêneros cinematográficos. Covilhã: LabCom Books, 2010.

PARENTE, André. Narrativa e modernidade: os cinemas não-narrativos do pós-guerra. Campinas: Papirus, 2000.

ROUDINESCO, Elisabeth; PLON, Michel. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

SILVA, Thais Conconi. Cinema, conhecimento científico e formação de professores: a trajetória de René Descartes pelo neorrealista Roberto Rossellini. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2016, São Paulo. Anais […]. São Paulo, 2016.

XAVIER, Ismail. Um cinema que “educa” é um cinema que (nos) faz pensar. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 13-20, 2008.

ZIMERMAN, David E. Manual da técnica psicanalítica. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2020-12-04

How to Cite

Drigo, M. O., & Cuter, P. B. G. (2020). The educational potential of biopic “Freud, beyond the soul”. Comunicação & Educação, 25(2), 44-57. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p44-57