The educational potential of biopic “Freud, beyond the soul”
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p44-57Keywords:
Communication, Education, Movies, Biopic, Freud: the secret passionAbstract
This paper, whose theme is in the Communication/Education interface, aims at clarifying the potential of the movie Freud: The Secret Passion – In Brazil: title Freud Além da Alma – for the understanding of psychoanalysis concepts and the composition of teaching practices. For such purpose, we identify approximations of manifestations of the unconscious presented in the film to those developed by Freud. The theoretical and methodological foundation involves Freud’s theories and content analysis. Our article is relevant for the communication and education areas, because it shows that film analysis referring to the biopic content can contribute to the teaching of scientific concepts and go beyond the concept of cinema as entertainment.
Downloads
References
AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme. São Paulo: Texto e Grafia, 2013.
ARAÚJO, Denize C. Imagens-memória: documentários-homenagem, autobiográficos e biopics. Comunicação Midiática, Bauru, v. 11, n. 2, p. 91-108, 2016.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BORDWELL, David. La narración en el cine de ficción. Espanha: Paidós, 1996.
BORDWELL, David. O cinema clássico hollywoodiano: normas e princípios narrativos. In: PESSOA RAMOS, Fernão. Teoria contemporânea do cinema. v. 2. São Paulo: Senac, 2005.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.
CUTER, Paula Beatriz G. O potencial comunicativo/educativo do filme Freud, além da alma. 2018. 162f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura) – Universidade de Sorocaba, Sorocaba, 2018.
FREUD, Sigmund. Estudos sobre a histeria (1893-95). In: STRACHEY, James (ed.). Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. v. 2. Rio de Janeiro: Imago, 1974.
FREUD além da alma. Direção de John Huston. Produção de Wolfgang Reinhardt. EUA: 1962. DVD (139 min).
NOGUEIRA, Luís. Manuais de cinema II: gêneros cinematográficos. Covilhã: LabCom Books, 2010.
PARENTE, André. Narrativa e modernidade: os cinemas não-narrativos do pós-guerra. Campinas: Papirus, 2000.
ROUDINESCO, Elisabeth; PLON, Michel. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
SILVA, Thais Conconi. Cinema, conhecimento científico e formação de professores: a trajetória de René Descartes pelo neorrealista Roberto Rossellini. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2016, São Paulo. Anais […]. São Paulo, 2016.
XAVIER, Ismail. Um cinema que “educa” é um cinema que (nos) faz pensar. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 13-20, 2008.
ZIMERMAN, David E. Manual da técnica psicanalítica. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Maria Ogécia Drigo, Paula Beatriz G. Cuter
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.