Representações e discursividades da educação na comunicação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p31-41

Keywords:

Communicacion, Ficcional series, Audiovisual narrative, Education, Communication and education

Abstract

From the perspective of theories on audiovisual narrative and studies on communication and education, we analyze a contemporary fictional TV show, Merlí, produced in Spain, aired in Brazil via a streaming platform, and whose theme approaches the educational environment and its issues. Our interest is to capture the speeches and representations that gain, in this recent media product, the figure of the teacher and the image of education; particularly the teacher and the teaching of Philosophy. Undertaking a theoretical reflection of the situated empirical object, we question if there is either a reproduction of teaching stereotypes, or their breaking; and what are the statements currently built on education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fernanda Elouise Budag, Faculdade Paulus de Tecnologia e Comunicação

    Docente da Faculdade Paulus de Tecnologia e Comunicação (FAPCOM) e da Universidade São Judas Tadeu (USJT). Coordenadora dos cursos de Pós-graduação Lato Sensu da FAPCOM e do grupo de estudos Narrativas, consumo e marcas: aproximações na contemporaneidade (FAPCOM).

References

BACCEGA, Maria Aparecida. Da comunicação à comunicação/educação. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 21, p. 7-16, 2001.

FIELD, Syd. Roteiro: os fundamentos do roteirismo. Curitiba: Arte & Letra, 2009.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.

IMDB. Merlí. Disponível em: http://www.imdb.com/title/tt4580372/. Acesso em: 11 jan. 2020.

MAIGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. São Paulo: Parábola, 2008.

MAINGUENEAU, Dominique. Termos-chave da análise do discurso. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

MATTAR, João. Metodologias ativas: a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.

MERLÍ. In: WIKIPEDIA. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Merl%C3%AD_(série). Acesso em: 12 jan. 2020.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 3 ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: Unesco, 2011.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 20. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

NETFLIX. Merlí. Disponível em: https://www.netflix.com/title/80134797. Acesso em: 7 jan. 2020.

VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. 2. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

WILLIAMS, Raymond. Palavras-chave: um vocabulário de cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo, 2007.

Published

2021-07-15

How to Cite

Budag, F. E. (2021). Representações e discursividades da educação na comunicação. Comunicação & Educação, 26(1), 31-41. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p31-41