Contratos comunicativos no ensino formal e no jornalismo: uma análise comparativa entre agências socializadoras de conhecimentos

Authors

  • Eduardo Meditsch Universidade Federal de Santa Catarina
  • Janaíne Kronbauer Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p42-53

Keywords:

Journalism, Formal education, Communicative contract, Knowledge socialization, Comparative analysis

Abstract

This article adopts the perspective of Educommunication of emphasizing the increasing importance of the media as a knowledge socialization agency, parallel to the school, and the potential of the comparative method to elucidate similarities and differences between its gnoseological practices. For such purpose, it observes Formal Education and Journalism as communicational phenomena, and points out some similarities and divergences between the characteristics of both, considering the elements of the Communicative Contract as defined by Patrick Charaudeau. The results, although limited by the space and scope of the study, show the potential of unveiling the characteristics of the knowledge socialization agencies studied in the scope of Educommunication, when it dialogues, in its multidisciplinary perspective, with specialized areas of Communication, in this case, Journalism Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Eduardo Meditsch, Universidade Federal de Santa Catarina

    Pesquisador do CNPq, professor visitante do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade de Brasília, professor do Programa de Pós-Graduação em Jornalismo da UFSC, doutor pela Universidade Nova de Lisboa, com pós-doutorado na University of Texas at Austin.

  • Janaíne Kronbauer, Universidade Federal de Santa Catarina

    Jornalista. Doutoranda em Jornalismo no Programa de Pós-graduação em Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), com bolsa Capes-DS. Mestre em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

References

ADGHIRNI, Zélia. O jornalista: do mito ao mercado. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 45-57, 2005.

BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 31-41.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986.

BRAGA, José Luiz; CALAZANS, Regina. Comunicação e educação: questões delicadas na interface. São Paulo: Hacker, 2001.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2013.

CITELLI, Adilson Odair. Comunicação e educação: implicações contemporâneas. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 59-75.

DEWEY, John. The sources of a science of education. New York: Liveright, 1929.

FIDALGO, António. Jornalismo online segundo o modelo de Otto Groth. Revista Pauta Geral, Covilhã, p. 1-13, 2004 Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/fidalgo-groth-jornalismo-online.pdf. Acesso em 17 jul. 2020.

FÍGARO, Roseli. Estudos de recepção para a crítica da comunicação. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 57. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: EdUnesp, 1991.

HUGHES, Hellen Macgill. News and the human interest story. London: Transaction, 2014.

KEARL, Bryant. Journalism – What is It? A Re-definition. Journalism Quarterly, Thousand Oaks, v. 20. n. 1, p. 40-44, 1943.

KEARL, Bryant. The science of journalism: an analogy with education. Journalism Quarterly, Thousand Oaks, v. 21, n. 2, p. 153-156, 1944.

MACHADO, Marcia Benetti. O jornalismo como gênero discursivo. Revista Galáxia, São Paulo, n. 15, p. 13-28, 2008.

MARTÍN-BARBERO, Jesus. Desafios-culturais: da comunicação à educomunicação. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 122-134.

MEDITSCH, Eduardo. Jornalismo como forma de conhecimento. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 21, n. 1, p. 25-38, 1998.

PULITZER, Joseph. A escola de jornalismo. Florianópolis: Insular, 2009.

SANTOS, Janaíne Kronbauer. Contrato de comunicação, jornalismo e pedagogia: aproximações e afastamentos quanto à socialização de conhecimentos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 16., 2018, São Paulo. Anais […] São Paulo: FIAAM-FAM/Anhembi-Morumbi, 2018.

SCHUTZ, Alfred. El ciudadano bien informado: ensayo sobre la construcción social del conocimiento. In: SCHUTZ, Alfred. Estudios sobre Teoría Social. Buenos Aires: Amorrortu, 1974. p. 120-133.

SETTON, Maria da Graça. Mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2010.

SOARES, Ismar. Educomunicação: um campo de mediações. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 13-29.

VAN DIJK, Teun. Notícias e conhecimento. Estudos em jornalismo e mídia, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 13-29, 2005.

WEBER, Max. Ensaios sobre a Teoria das Ciências Sociais. São Paulo: Centauro, 2003.

Published

2021-07-15

How to Cite

Meditsch, E., & Kronbauer, J. (2021). Contratos comunicativos no ensino formal e no jornalismo: uma análise comparativa entre agências socializadoras de conhecimentos. Comunicação & Educação, 26(1), 42-53. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p42-53