Contratos comunicativos no ensino formal e no jornalismo: uma análise comparativa entre agências socializadoras de conhecimentos
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i1p42-53Keywords:
Journalism, Formal education, Communicative contract, Knowledge socialization, Comparative analysisAbstract
This article adopts the perspective of Educommunication of emphasizing the increasing importance of the media as a knowledge socialization agency, parallel to the school, and the potential of the comparative method to elucidate similarities and differences between its gnoseological practices. For such purpose, it observes Formal Education and Journalism as communicational phenomena, and points out some similarities and divergences between the characteristics of both, considering the elements of the Communicative Contract as defined by Patrick Charaudeau. The results, although limited by the space and scope of the study, show the potential of unveiling the characteristics of the knowledge socialization agencies studied in the scope of Educommunication, when it dialogues, in its multidisciplinary perspective, with specialized areas of Communication, in this case, Journalism Studies.
Downloads
References
ADGHIRNI, Zélia. O jornalista: do mito ao mercado. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 45-57, 2005.
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 31-41.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986.
BRAGA, José Luiz; CALAZANS, Regina. Comunicação e educação: questões delicadas na interface. São Paulo: Hacker, 2001.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2013.
CITELLI, Adilson Odair. Comunicação e educação: implicações contemporâneas. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 59-75.
DEWEY, John. The sources of a science of education. New York: Liveright, 1929.
FIDALGO, António. Jornalismo online segundo o modelo de Otto Groth. Revista Pauta Geral, Covilhã, p. 1-13, 2004 Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/fidalgo-groth-jornalismo-online.pdf. Acesso em 17 jul. 2020.
FÍGARO, Roseli. Estudos de recepção para a crítica da comunicação. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 57. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: EdUnesp, 1991.
HUGHES, Hellen Macgill. News and the human interest story. London: Transaction, 2014.
KEARL, Bryant. Journalism – What is It? A Re-definition. Journalism Quarterly, Thousand Oaks, v. 20. n. 1, p. 40-44, 1943.
KEARL, Bryant. The science of journalism: an analogy with education. Journalism Quarterly, Thousand Oaks, v. 21, n. 2, p. 153-156, 1944.
MACHADO, Marcia Benetti. O jornalismo como gênero discursivo. Revista Galáxia, São Paulo, n. 15, p. 13-28, 2008.
MARTÍN-BARBERO, Jesus. Desafios-culturais: da comunicação à educomunicação. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 122-134.
MEDITSCH, Eduardo. Jornalismo como forma de conhecimento. Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 21, n. 1, p. 25-38, 1998.
PULITZER, Joseph. A escola de jornalismo. Florianópolis: Insular, 2009.
SANTOS, Janaíne Kronbauer. Contrato de comunicação, jornalismo e pedagogia: aproximações e afastamentos quanto à socialização de conhecimentos. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 16., 2018, São Paulo. Anais […] São Paulo: FIAAM-FAM/Anhembi-Morumbi, 2018.
SCHUTZ, Alfred. El ciudadano bien informado: ensayo sobre la construcción social del conocimiento. In: SCHUTZ, Alfred. Estudios sobre Teoría Social. Buenos Aires: Amorrortu, 1974. p. 120-133.
SETTON, Maria da Graça. Mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2010.
SOARES, Ismar. Educomunicação: um campo de mediações. In: CITELLI, Adilson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. (org.). Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011. p. 13-29.
VAN DIJK, Teun. Notícias e conhecimento. Estudos em jornalismo e mídia, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 13-29, 2005.
WEBER, Max. Ensaios sobre a Teoria das Ciências Sociais. São Paulo: Centauro, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eduardo Meditsch, Janaíne Kronbauer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.