Meetings between educommunication and BNCC from elective courses: the development of youth protagonism through comics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p73-84

Keywords:

BNCC, Educommunication, Youth protagonism, Comicbook

Abstract

The recent implementation of a Common National Curricular Base brought several changes in pedagogical practice and curricular organization, among them the training itineraries, which in São Paulo are characterized mainly by elective courses. Thus, children and adolescents now have the option to choose which discipline they will study, according to their own interests and social demands. To promote youth protagonism in the face of the media context and its problems, in 2018 the discipline “Philosophizing in comics” was developed, which allowed the authorial production of Comicbooks by the students, in a critical, responsible, and conscious manner. Therefore, this work aims to carry out an analysis of possible educommunicative practices by means of electives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Leandro Raphael Vicente, Universidade de São Paulo

    Professor de filosofia na rede pública e privada. Graduado em Filosofia pela Universidade Camilo Castelo Branco. Pós-graduado em Ética, valores e cidadania na escola pela USP.

  • Gelson Vanderlei Weschenfelder, Universidade Feevale

    Doutor e mestre em Educação pela Unilasalle. Graduado em Filosofia pela Unisinos. Faz estágio de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Processos e Manifestações Culturais na Universidade Feevale.

References

VERGUEIRO, Waldomiro. O uso das HQs no ensino. In: BARBOSA, Alexandre; RAMOS, Paulo; VIELA, Túlio; VERGUEIRO, Waldomiro. (org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2018. p. 89-115.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

INOVA Educação: eletivas ampliam possibilidades de escolha dos alunos. Portal do Governo, São Paulo, 17 mai. 2019. Disponível em: https://www.saopaulo.sp.gov.br/ultimas-noticias/educacao/inova-educacao-eletivas-ampliam-possibilidades-de-escolha-dos-alunos/. Acesso em: 20 jul. 2020.

SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO. Diretrizes do Programa de Ensino Integral. São Paulo: Secretaria da Educação, 2014. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/342.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020

SOARES, Ismar de Oliveira. A articulação entre educomunicadores e mídia-educadores: no contexto da reforma curricular do ensino básico (BNCC), no Brasil. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MIDIÁTICA, 2., 2017, Juiz de Fora. Anais […]. Juiz de Fora: UFJF, 2017. p. 17-31.

SOARES, Ismar de Oliveira. A educomunicação na segunda versão da BNCC: caminhos para uma alfabetização midiática e informacional integrada ao currículo. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir E.; XAVIER, Jurema B. (org.). Educomunicação e alfabetização midiática: conceitos, práticas e interlocuções. São Paulo. ABPEducom, 2016. p. 35-49.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 7-24, 2018a.

SOARES, Ismar de Oliveira. Inovação na gestão e nas práticas pedagógicas: a contribuição da educomunicação para a renovação da base curricular nacional. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO BÁSICA, 7., 2018, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: UFSC, 2018b.

VIANA, Claudemir Edson. A educomunicação possível: práticas e teorias da educomunicação revistas por meio de sua práxis. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir Edson; XAVIER, Jurema Brasil. Educomunicação e suas áreas de intervenção: novos paradigmas para o diálogo multicultural. São Paulo: ABPEducom, 2017. p. 925-942.

WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei. Filosofando com os super-heróis. Porto Alegre: Mediação, 2011.

Published

2022-07-14

How to Cite

Vicente, L. R., & Weschenfelder, G. V. (2022). Meetings between educommunication and BNCC from elective courses: the development of youth protagonism through comics: . Comunicação & Educação, 27(1), 73-84. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p73-84