Meetings between educommunication and BNCC from elective courses: the development of youth protagonism through comics
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p73-84Keywords:
BNCC, Educommunication, Youth protagonism, ComicbookAbstract
The recent implementation of a Common National Curricular Base brought several changes in pedagogical practice and curricular organization, among them the training itineraries, which in São Paulo are characterized mainly by elective courses. Thus, children and adolescents now have the option to choose which discipline they will study, according to their own interests and social demands. To promote youth protagonism in the face of the media context and its problems, in 2018 the discipline “Philosophizing in comics” was developed, which allowed the authorial production of Comicbooks by the students, in a critical, responsible, and conscious manner. Therefore, this work aims to carry out an analysis of possible educommunicative practices by means of electives.
Downloads
References
VERGUEIRO, Waldomiro. O uso das HQs no ensino. In: BARBOSA, Alexandre; RAMOS, Paulo; VIELA, Túlio; VERGUEIRO, Waldomiro. (org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2018. p. 89-115.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.
INOVA Educação: eletivas ampliam possibilidades de escolha dos alunos. Portal do Governo, São Paulo, 17 mai. 2019. Disponível em: https://www.saopaulo.sp.gov.br/ultimas-noticias/educacao/inova-educacao-eletivas-ampliam-possibilidades-de-escolha-dos-alunos/. Acesso em: 20 jul. 2020.
SECRETARIA DA EDUCAÇÃO DE SÃO PAULO. Diretrizes do Programa de Ensino Integral. São Paulo: Secretaria da Educação, 2014. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/a2sitebox/arquivos/documentos/342.pdf. Acesso em: 20 jul. 2020
SOARES, Ismar de Oliveira. A articulação entre educomunicadores e mídia-educadores: no contexto da reforma curricular do ensino básico (BNCC), no Brasil. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO MIDIÁTICA, 2., 2017, Juiz de Fora. Anais […]. Juiz de Fora: UFJF, 2017. p. 17-31.
SOARES, Ismar de Oliveira. A educomunicação na segunda versão da BNCC: caminhos para uma alfabetização midiática e informacional integrada ao currículo. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir E.; XAVIER, Jurema B. (org.). Educomunicação e alfabetização midiática: conceitos, práticas e interlocuções. São Paulo. ABPEducom, 2016. p. 35-49.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação, paradigma indispensável à renovação curricular no ensino básico no Brasil. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 7-24, 2018a.
SOARES, Ismar de Oliveira. Inovação na gestão e nas práticas pedagógicas: a contribuição da educomunicação para a renovação da base curricular nacional. In: CONGRESSO DE EDUCAÇÃO BÁSICA, 7., 2018, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: UFSC, 2018b.
VIANA, Claudemir Edson. A educomunicação possível: práticas e teorias da educomunicação revistas por meio de sua práxis. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir Edson; XAVIER, Jurema Brasil. Educomunicação e suas áreas de intervenção: novos paradigmas para o diálogo multicultural. São Paulo: ABPEducom, 2017. p. 925-942.
WESCHENFELDER, Gelson Vanderlei. Filosofando com os super-heróis. Porto Alegre: Mediação, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leandro Raphael Vicente, Gelson Vanderlei Weschenfelder
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.