Experiências em ensino remoto de publicidade e propaganda na pandemia da Covid-19

Authors

  • Janderle Rabaiolli Universidade Federal de Santa Maria
  • Fábio Hansen Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p169-183

Keywords:

Advertising, Remote teaching, Teaching work, Teaching practices, Covid-19 pandemic

Abstract

Our article reports the experience of the research “Remote teaching of advertising in times of pandemic”, aimed at mapping teaching practices in courses of the advertising field in the Covid-19 pandemic. The data was collected on May 2020 via an on-line self-completion questionnaire with 283 professors from Advertising undergraduate courses. The results of our study show the engagement and distress of teachers, the unpreparedness of educational institutions (IES), and losses to teaching quality. Our study also addresses other relevant aspects of a remote teaching in the pandemic, namely: relationship with IES; teaching work conditions; challenges of teacher’s performance didactic resources, teaching methodologies and experiences with remote classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Janderle Rabaiolli, Universidade Federal de Santa Maria

    Professor do Departamento de Ciências da Comunicação da Universidade de Santa Maria (UFSM) e doutor em comunicação pela mesma instituição.

  • Fábio Hansen, Universidade Federal do Paraná

    Docente e Pesquisador no curso de Publicidade e Propaganda e no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Integrante do Grupo de Pesquisa Inovação no Ensino de Publicidade (IEP).

References

AMARAL, Mirian Maia; VELOSO, Maristela Midlej Silva de Araujo; ROSSINI, Tatiana Stofella Sodré. A autoria coletiva no contexto da educação em tempos de cibercultura. Porto Alegre: CEIE-SBC, 2020.

BUZATO, Marcelo El Khouri. Letramentos digitais e formação de professores. São Paulo: Portal Educarede, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

HANSEN, Fábio; PETERMANN, Juliana; CORREA, Rodrigo Stéfani. Criação publicitária: desafios no ensino. Porto Alegre: Sulina, 2020.

PIMENTEL, Mariano; CARVALHO, Felipe da Silva Ponte. Princípios da educação on-line: para sua aula não ficar massiva nem maçante!. Porto Alegre: SBC Horizontes, 2020. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacao-on-line. Acesso em: 21 set. 2020.

PRETTO, Nelson De Luca. Professores universitários em rede: um jeito hacker de ser. Motrivivência, Florianópolis, v. 22, n. 34, p. 156-169, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/16038/15850. Acesso em: 21 set. 2020.

Published

2020-12-04

How to Cite

Rabaiolli, J., & Hansen, F. (2020). Experiências em ensino remoto de publicidade e propaganda na pandemia da Covid-19. Comunicação & Educação, 25(2), 169-183. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p169-183