For the defense of quality in educational training: a strategy of resistance to the effects of the pandemic in graduate education

Authors

  • Rozinaldo Antonio Miani Universidade Estadual de Londrina
  • Rodolfo Rorato Londero Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p139-151

Keywords:

Teaching of postgraduate, Quality in teaching, Educational background, Master’s in communication, Universidade Estadual de Londrina

Abstract

Since the beginning of the suspension of face-to-face activities in higher education in Brazil, due to the COVID-19 pandemic, attention has predominantly turned to graduation. In view of the legitimacy of this concern, educational processes involving posgraduate education received only residual care and attention. With the discourse of submitting the Stricto sensu post-graduation to the dynamics established by CAPES, most universities ended up delegating decisions to the “autonomy” of each Program. In this sense, based on this experience report, we aim to reflect on the resistance strategies built by the Master’s Program in Communication at UEL in defense of the quality of educational training, with a collective and democratic process, ensuring quality in postgraduate teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rozinaldo Antonio Miani, Universidade Estadual de Londrina

    Professor associado da UEL. Coordenador do Programa de Mestrado em Comunicação da UEL. Doutor em História pela Unesp.

  • Rodolfo Rorato Londero, Universidade Estadual de Londrina

    Professor adjunto da UEL. Vice-coordenador do Programa de Mestrado em Comunicação da UEL. Doutor em Estudos Literários pela UFSM.

References

DAVIS, Mike et al. Coronavírus e a luta de classes. [S. l.]: Terra sem Amos, 2020.

DAVIS, Mike. A crise do coronavírus é um monstro alimentado pelo capitalismo. In: DAVIS, Mike et al. Coronavírus e a luta de classes. [S. l.]: Terra sem Amos, 2020. p. 5-12.

HARVEY, David. Política anticapitalista em tempos de covid-19. In: DAVIS, Mike et al. Coronavírus e a luta de classes. [S. l.]: Terra sem Amos, 2020. p. 13-23.

LIVORATTI, Pedro. UEL aprova retomada do calendário de graduação com atividades remotas a partir de 29 de junho. Agência UEL de Notícias, Londrina, 24 jun. 2020. Disponível em: http://www.uel.br/com/agenciaueldenoticias/index.php?arq=ARQ_not&id=30528#:~:text=Por%2031%20votos%20favor%C3%A1veis%2C%2012,junho%2C%20com%20um%20prazo%20flex%C3%ADvel. Acesso em: 3 jun. 2022.

MÉSZÁROS, István. O século XXI: socialismo ou barbárie? São Paulo: Boitempo, 2012.

PARANÁ decreta suspensão de aulas, idas ao cinema e eventos com mais de 50 pessoas. Paraná Portal, Curitiba, 16 mar. 2020. Disponível em: https://paranaportal.uol.com.br/politica/parana-decreto-ratinho-junior-suspensao-aulas-eventos/. Acesso em: 3 jun. 2022.

PRIMEIRO caso de covid-19 no Brasil permanece sendo o de 26 de fevereiro. Ministério da Saúde, Brasília, DF, 17 jul. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/assuntos/noticias/2020/julho/primeiro-caso-de-covid-19-no-brasil-permanece-sendo-o-de-26-de-fevereiro#:~:text=Desta%20forma%2C%20o%20primeiro%20caso,divulgado%20pelo%20Minist%C3%A9rio%20da%20Sa%C3%BAde. Acesso em: 3 jun. 2022.

RAMONET, Ignacio. La pandemia y el sistema-mundo. Le Monde Diplomatique, La Habana, 25 abr. 2020. Disponível em: https://www.eldiplo.org/wp-content/uploads/2020/04/Ramonet-pandemia-sistema-mundo.pdf. Acesso em: 3 jun. 2022.

VALERY, Gabriel. Coronavírus chegou no Brasil antes do registrado. Rede Brasil Atual, São Paulo, 2 abr. 2020. Disponível em: https://www.redebrasilatual.com.br/saude-e-ciencia/2020/04/coronavirus-chegou-no-brasil-antes-do-registrado/. Acesso em: 3 jun. 2022.

Published

2022-07-14

How to Cite

Miani, R. A., & Londero, R. R. (2022). For the defense of quality in educational training: a strategy of resistance to the effects of the pandemic in graduate education: . Comunicação & Educação, 27(1), 139-151. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p139-151