A aprendizagem durante a pandemia: muito mais que pedras no caminho da educação superior
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p156-168Keywords:
Pandemic, Experiences, Learning, Coronavirus, Remote teachingAbstract
Our paper reflects on learning in higher education during the Covid-19 pandemic, which has forced many institutions to adopt remote classes. The pandemic gave visibility to failures and successes in this area. Therefore, we show a brief overview of higher education to understand it in this moment of social isolation. The experiences reported here show different paths: that of the teacher, who becomes a student to learn new demands, that of the manager, who plans to support the teacher used to face-to-face classes and that of the mediating teacher, who observes the student as the protagonist of the learning process. In all the trajectories, we observed a trail with no return: the need for the (re) birth of teaching and the development of active methodologies to improve the quality of learning.
Downloads
References
CABRAL, Ana Lucia Tinoco; SEARA, Isabel Roberedo; GUARANHA, Manoel Francisco (Orgs.). Descortesia e cortesia: expressão de culturas. São Paulo: Cortez, 2017.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede: A era da informação: economia, sociedade e cultura. São Paulo: Paz e Terra, 1999. v. 1.
D’ANDREA, Carlos. Pesquisando plataformas online: conceitos e métodos. Salvador: EdUFBA, 2020.
FERRARI, Maria Aparecida; MARTINS, Juliane. A nobre missão dos professores universitários no século XXI: uma visão contemporânea vinda da Espanha. Entrevistado: Miguel Ángel Zabalza. Organicom, São Paulo, v. 17, n. 32, p. 20-28, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.170918. Acesso em: 6 jul. 2020.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
GIL, Antonio Carlos. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2013.
HACKERS INVADEM sites e aplicativos para tumultuar palestras e reuniões. Reportagem de Elaine Bast para o telejornal Bom Dia Brasil. Rio de Janeiro: Rede Globo de Televisão, 2020. 1 vídeo (4 min). Disponível em: https://globoplay.globo.com/v/8799319/?s=0s. Acesso em: 14 jan. 2021.
MACHADO, Nílson José. Educação: autoridade, competência e qualidade. São Paulo: Escrituras, 2016.
MASETTO, Marcos Tarciso. Metodologias ativas no ensino superior: para além da sua aplicação, quando fazem a diferença na formação de profissionais? Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 16, n. 3, p. 650-667, 2018. DOI: 10.23925/1809-3876.2018v16i3p650-667.
MASETTO, Marcos Tarciso; ZUKOWSKY-TAVARES, Cristina. Formação de professores para currículos inovadores no ensino superior: um estudo num curso de Direito. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 5-27, 2015. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/22460. Acesso em: 7 fev. 2020.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG, 2015. p. 15-33. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 6 jul. 2020.
ÓDIO NÃO! – MOVIMENTO CONTRA O DISCURSO DE ÓDIO. Referências: manual para o combate do discurso de ódio online através da educação para os direitos humanos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian; Estrasburgo: Conselho da Europa, 2016.
RIOS, Alan. Professores têm atendimento virtual com psicólogos durante a pandemia. Correio Braziliense, Brasília, DF, 22 jul. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ – UFPR. Pró-reitoria de Graduação e Educação Profissional. Balanço período especial. Curitiba: UFPR, 2020a. 6 slides, color. Disponível em: http://www.prograd.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2020/09/UFPR_PE_Audiencia_20200922_BalancoPE-2.pdf. Acesso em: 22 set. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ – UFPR. Pró-reitoria de Graduação e Educação Profissional. Resultados da pesquisa de avaliação: ensino remoto emergencial. Curitiba: UFPR, 2020b. 13 slides, color. Disponível em: http://www.prograd.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2020/09/Resultados-Pesquisa-de-Avaliacao-do-ERE.pdf. Acesso em: 22 set. 2020.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ – UFPR. Pró-reitoria de Graduação e Educação Profissional. Saberes Online na Pandemia: relatório CIPEAD/PROGRAD. Curitiba: UFPR, 2020c. 9 slides, color. Disponível em: http://www.prograd.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2020/09/Relatorio-CIPEAD-PROGRAD-1.pdf. Acesso em: 22 set. 2020.
VIVENCIANDO 2020 – Modelos de ensino: responsabilidades institucionais e individuais Mesa-redonda com Selma Garrido Pimenta, Soely Aparecida Jorge Polydoro, Shigeru Miyagawa, Dagma Venturini Abramides. Publicado pelo canal Pró-Reitoria de Pós-Graduação – USP. [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=wpVuKMGor1c&list=PLBtF8ROa1urEO-eb6Kzeuf6QvIjJJ67N6&index=3&t=0s. Acesso em: 6 jul. 2020.
ZABALZA, Miguel Ángel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ana Carolina de Araújo Silva, Claudia Irene de Quadros, Juliane Martins
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.