Action research in children's journalism: the Radinho BdF podcast

Authors

  • Juliana Doretto Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p30-44

Keywords:

Journalism for children, Childhood, Radio, Podcast, Radinho BdF

Abstract

Produced by the communication group Brasil de Fato, Radinho BdF is a weekly podcast, of around 30 minutes, aimed at children and their caregivers. Produced since April 2020, the format addresses a theme as its main story, in addition to games, storytelling, music, and recipes. This work presents the consequences of an action-research in the production of the program: by an advisory process, weekly debates were established with one of the reporters, with proposals for new stories and productive routines, and measures to assist in obtaining sources. As a result, we noted an inflection in the direction of the program, with the inclusion of more children’s voices, reinforcing their protagonism in the podcast construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juliana Doretto, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguagens, Mídia e Arte da Pontifícia Uni-versidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade de Nova de Lisboa.

References

BALDISSERA, Adelina. Pesquisa-ação: uma metodologia do “conhecer” e do “agir” coleti-vo. Sociedade em Debate, Pelotas, v. 7, n. 2, p. 5-25, 2001.

CUSTÓDIO, Michele Letícia; MACIEL, Suely. Programação radiofônica e infância: temática, estilo e forma composicional de programas informativos voltados para o público infantil. Al-terjor, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 337-356, 2020.

DEARO, Guilherme. Com quarentena, público muda consumo de músicas e podcasts. Exame, São Paulo, 8 abr. 2020. Disponível em: https://exame.com/casual/com-quarentena-publico-muda-consumo-de-musicas-e-podcasts/. Acesso em: 22 jul. 2020.

DORETTO, Juliana. “Fala connosco!”: o jornalismo infantil e a participação das crianças, em Portugal e no Brasil. 2015. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2015.

DORETTO, Juliana. Jornalismo para a infância: uma proposta de definição. C-Legenda, Nite-rói, n. 30, p. 59-72, 2014.

FERNANDES, Rodrigo F. Rádio Brincadeira: os jogos sonoros e performances do corpo nos programas infantis. 2014. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

KOVACH, Bill; ROSENSTIEL, Tom. Os elementos do jornalismo: o que os jornalistas devem saber e o público exigir. 2. ed. São Paulo: Geração, 2004.

NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (Ed.). TIC Kids online Brasil 2018: pesquisa sobre o uso da internet por crianças e adolescentes no Brasil. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019. Disponível em: https://cetic.br/pt/publicacao/pesquisa-sobre-o-uso-da-internet-por-criancas-e-adolescentes-no-brasil-tic-kids-online-brasil-2018/. Acesso em: 6 jan. 2021.

OUÇA a estreia do programa Radinho BdF para crianças e famílias. Brasil de Fato, São Pau-lo, 1 abr. 2020. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2020/04/01/ouca-a-estreia-do-programa-radinho-bdf-para-criancas-e-familias-1. Acesso em: 25 jul. 2020.

RADINHO BdF faz uma viagem pelos sonhos da criançada. Brasil de Fato, São Paulo, 3 jun. 2020. Disponível em: https://www.brasildefato.com.br/2020/06/03/radinho-bdf-faz-uma-viagem-pelos-sonhos-da-criancada. Acesso em: 25 abr. 2022.

RIBEIRO, Adriana. A criança em situação de escuta – uma aproximação à audiência infantil de rádio. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 39., 2016, São Paulo. Anais […]. São Paulo: Intercom, 2016a.

RIBEIRO, Adriana. Criança ainda ouve rádio? Revista Pontocom, Rio de Janeiro, 19 out. 2016b. Disponível em: https://planetapontocom.org.br/revista/artigos/crianca-ainda-ouve-radio. Acesso em: 22 jul. 2020.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SAR-MENTO, Manuel J.; GOUVÊA, Maria Cristina Soares de (org.). Estudos da infância: educa-ção e práticas sociais. Petrópolis. Vozes, 2008. p. 17-39.

TRIPP, David. Pesquisa-ação. Uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005.

VICENTE, Eduardo. Do rádio ao podcast: as novas práticas de produção e consumo de áudio. In: SOARES, Rosana de Lima; SILVA, Gislene. Emergências periféricas em práticas midiáticas. São Paulo: ECA-USP, 2018. p. 88-107.

WEIGELT, Diego; RÖHSLER, Veridiana. “Dá para ouvir no celular? Eu não sei!”. O rádio e as crianças em Venâncio Aires – RS. Rádio-Leituras, Mariana, v. 9, n. 2, p. 9-28, 2018.

Published

2022-07-14

How to Cite

Doretto, J. (2022). Action research in children’s journalism: the Radinho BdF podcast: . Comunicação & Educação, 27(1), 30-44. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i1p30-44