Naruto, an artist or an intruder in art class? Interference of audiovisual memories in the creative speech of the child when drawing
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p105-124Keywords:
Naruto, Creativity, Graphic Communication, Child, Art/EducationAbstract
The article develops as a brief general theme, even if implicitly the discussions about the insertion of audiovisual products within the field of contemporary Art/Education, stressing its importance and change in the way of teaching and learning Art nowadays, And then, in a preponderant way, the poetic construction of the children to draw nourished audiovisually, mainly by the animation Naruto, being much more favorable to be creative. Therefore, one has in mind that to understand the graphic productions of children as objects of Art conformed within the contemporary context, it is also at the same time understoodlas como status documentais/ memórias da Arte/ Educação afeitos à época da comunicação audiovisual e inerentes ao processo criativo.
Downloads
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Televisão e educação: a escola e o livro. Comunicação & Educação, São Paulo, n. 24, p. 7-14, 2002.
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. In: CITELLI, Adílson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.
BARBOSA, Ana Mae. Dilemas da Arte/educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte/educação contemporânea: consonâncias internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da Arte: anos 1980 e novos tempos. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 19. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
JACQUINOT-DELAUNAY, Geneviève. Les sciences de l’éducation et de la communication en dialogue : à propos des médias et des technologies éducatives. L’Année Sociologique, Paris, v. 51, n. 2, p. 391-410, 2001.
KAPLÚN, Mario. Processo e canais de comunicação. In: CITELLI, Adílson Odair; COSTA, Maria Cristina Castilho. Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.
KAPLÚN, Mario. Uma pedagogia da comunicação. In: APARICI, Roberto. Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014.
LEANDRO, Anita. Da imagem pedagógica à pedagogia da imagem. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 21, p. 29-36, 2001.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Editora Senac, 2000.
MORIN, Edgard. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, Francisco Menezes; SILVA, Juremir Machado (org.). Para navegar no século XXI: tecnologias do imaginário e cibercultura. 3. ed. Porto Alegre: Sulina/Edipucrs, 2003.
MORIN, Edgard. O cinema ou o homem imaginário: ensaios de antropologia sociológica. São Paulo: Editora É Realizações, 2014.
OROZCO, Guilherme. El reto de conocer para transformar: medios, audiencias y mediaciones. Revista Comunicar, Huelva, n. 8, p. 25-30, 1997.
PACHECO, Elza Dias Pacheco. Comunicação, educação e arte na cultura infanto-juvenil. In: PACHECO, Elza Dias. Comunicação, educação e arte na cultura infanto-juvenil. São Paulo: Edições Loyola, 1991.
PACHECO, Elza Dias Pacheco. Televisão, criança e imaginário (org.). São Paulo: Papirus Editora, 1998.
PEREIRA, Isac dos Santos; MAGNO, Maria Ignes Carlos. A animação Naruto e a poética visual da criança nas aulas de Arte: novas representações ao desenhar. Revista Primeira Evolução, v. 2, n. 14, p. 72, 2021.
PEREIRA, Isac dos Santos; PERUZZO, Cicília Maria Krohling. O corpo brincante, o brinquedo corpo que fala: desenhos animados, comunicação e imaginário no desenvolvimento infantil. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 7-17, 2021.
PILLAR, Analice Dutra. Contágios entre arte e mídia no ensino da Arte. In: Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas “entre territórios”, 19., 2010, Cachoeira. Anais […]. Santa Maria: Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, 2010.
XIMENDES, Ellen. As bases neurocientíficas da criatividade: o contributo da neurociência no estudo do comportamento criativo. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação Artística) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2010.
WECHSLER, Solange Muglia. Criatividade: descobrindo e encorajando. 3. ed. Campinas: Loyola, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Isac dos Santos Pereira, Maria Ignes Carlos Magno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I authorize the publication of the submitted article and soon the copyrights to the magazine, in the printed and electronic version, if it is approved after the evaluation of the reviewers.
I understand that readers may use this article without prior request, provided the source and authorship are mentioned. Readers are not authorized to use this article for reproduction, in whole or in part, for commercial purposes.