Twenty years of Freirian grounding in the production of the Communication and Education Research Group of Intercom

Authors

  • Ana Luísa Zaniboni Gomes Universidade de São Paulo
  • Rose Mara Pinheiro Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i2p58-72

Keywords:

Edu-communication, Communication and education, Dialogue, Paulo Freire, Intercom

Abstract

The aim of this article is to bring to light the presence of Paulo Freire as a base in the academic production of the Research Group on Communication and Education, linked to the Brazilian Society for Interdisciplinary Studies in Communication - Intercom, from 2001 to 2020. For this, the investigation was carried out in 847 articles presented at National Congresses and available in the Annals of the events on the official Intercom page on the internet. As a result, the survey shows that in 41% of the texts the authors make reference to the Brazilian educator, especially the works Extension or Communication? (1969), Pedagogy of the Oppressed (1974) and Pedagogy of Autonomy (1996), to concepts such as banking education, meaningful learning, critical training, as well as reflections on teacher-student interaction, dialogue and fundamentals of teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ana Luísa Zaniboni Gomes, Universidade de São Paulo

    Doutora pela ECA-USP, integra o Grupo de Pesquisa Mediações Educomunicativas, do CNPq, vicecoordenadora do Grupo de Pesquisa Comunicação e Educação da Intercom e diretora da Oboré.

  • Rose Mara Pinheiro, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

    Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e do curso de Jornalismo da UFMS. Coordenadora dos Grupos de Pesquisa Comunicação e Educação da Intercom e da UFMS (CNPq).

References

ACCIOLY, Denise Cortez da Silva. Educação para o século XXI: ler e interpretar as mídias dentro da escola. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 43., 2020, Salvador. Anais […]. Salvador: Intercom, 2020.

ANDRADE Rogério Pelizzari de. Da leitura dos media à leitura dos livros: a sala de leitura como espaço de mediação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 35., 2012, Fortaleza. Anais […]. Fortaleza: Intercom, 2012.

ARAÚJO, Alessandra Oliveira. A rádio-escola como uma experiência de comunicação educativa. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 31., 2008, Natal. Anais […]. Natal: Intercom, 2008.

ASSIS, Leandro Marlon Barbosa; FARBIARZ, Alexandre. Prática docente e as mídias digitais: o cotidiano de uma escola pública na região metropolitana do Rio de Janeiro. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 41., 2018, Joinville. Anais […]. Joinville: Intercom, 2018.

CAMARGO, Cynthia. Sociedade e natureza nas ondas do rádio na Amazônia: representações e significados. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 29., 2006, Brasília, DF. Anais […]. Brasília, DF: Intercom, 2006.

CITELLI, Adilson. Comunicação e educação: dinâmicas midiáticas e cenários escolares. Ilhéus: Editus, 2021.

CRUZ, Dulce Márcia. Educação a distância por videoconferência: como facilitar a adoção da inovação tecnológica e preparar os professores? In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 24., 2001, Campo Grande. Anais […]. Campo Grande: Intercom, 2001.

DELIBERADOR, Luzia Yamashita. A importância da comunicação e do exercício de cidadania para mudar a realidade de uma escola pública. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 30., 2007, Santos. Anais […]. Santos: Intercom, 2007.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se complementam. 40. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 45. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

GAIA, Rossana Viana. Notícias na escola: possibilidades de leituras críticas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 25., 2002, Salvador. Anais […]. Salvador: Intercom, 2002.

GOMES, Ana Luisa Zaniboni; NAGAMINI, Eliana; PINHEIRO, Rose Mara. Grupo de Pesquisa Comunicação e Educação da Intercom: quem somos, onde estamos, o que estudamos e quais horizontes nos desafiam. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 41., 2018, Joinville. Anais […]. Joinville: Intercom, 2018.

TOMITA, Iris; DALLA COSTA, Rosa Maria. A interface comunicação e educação em congressos científicos: diferenças e aproximações. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 34., 2011, Recife. Anais […]. Recife: Intercom, 2011.

TOSTA, Sandra Pereira. Tecnologias digitais na educação: estudo de caso em escolas da rede pública em Minas Gerais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 25., 2002, Salvador. Anais […]. Salvador: Intercom, 2002.

Published

2022-07-14

Issue

Section

DOSSIER 100 YEARS OF PAULO FREIRE

How to Cite

Gomes, A. L. Z., & Pinheiro, R. M. (2022). Twenty years of Freirian grounding in the production of the Communication and Education Research Group of Intercom. Comunicação & Educação, 26(2), 58-72. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v26i2p58-72