Pedagogical approaches to combat misinformation: an analysis of lesson plans shared on the internet

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p26-41

Keywords:

Misinformation, Media and information literacy, Critical information literacy, Pedagogical approach

Abstract

Based on the key role of education in combating contemporary informational disorder, this paper analyzes the pedagogical approaches and their impacts on lesson plans created by the EducaMídia Program and by teachers at Portal do Professor regarding the fight against misinformation. The conceptual dimensions of pedagogical approaches and Bloom’s Taxonomy scale are used as theoretical frameworks to examine eight lesson plans on subjects related to news. Most plans combine technical, cognitive, and sociocultural elements and have their structures referenced in Bloom’s cognitive stages. From Freire’s perspective, we see a reduced activity of production and criticism, fundamental for a critical education.

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Author Biographies

  • Ana Paula Alencar, Universidade Federal Fluminense

    Mestre em Mídia e Cotidiano pela Universidade Federal Fluminense (UFF, 2021), integrante dos grupos de pesquisa Centro de Pesquisas e Produção em Comunicação e Emergência (EMERGE), Perspectivas Filosóficas em Informação (Perfil-i) e Educação para as Mídias em Comunicação (Educ@midias). Possui especialização em Mídia, Tecnologia da Informação e Novas Práticas Educacionais com extensão em Didática do Ensino Superior, ambos pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ, 2007), MBA em Comércio Eletrônico pelo INFNET (RJ, 2014) e graduação em Comunicação Social com habilitação em Jornalismo pelo Centro Universitário Carioca (RJ, 2004). Já atuou em diversas áreas da Comunicação e Marketing Digital. Atualmente pesquisa a relevância da Educação no combate à Desinformação e a centralidade do professor nesse processo.

  • Anna Cristina Brisola, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutora em Ciência da Informação pelo Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, IBICT/UFRJ - Mar. 2021. Mestre em Ciência da Informação pelo Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia, IBICT/UFRJ - Mar. 2016. Professora/Tutora das Graduações de Jornalismo, Publicidade e Design (2021) Formada em Comunicação Social - Jornalismo na UNISUAM em 2012/2. Formada em Comunicação Social - Publicidade da UNISUAM em 2013/2. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Jornalismo, Editoria e Assessoria de comunicação. e imprensa. Membro do grupo de pesquisa Perfil-i (Perspectivas Filosóficas em Informação); Membro do grupo de pesquisa ESCRITOS (Estudos Críticos em Informação, Tecnologia e Organização Social); Membro do grupo Rede Coinfo. Pesquisas com enfoque em Competência Crítica em Informação, Desinformação, Fake News, Cidadania, participação cidadã, meio digital.

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Published

2023-06-30

How to Cite

Alencar, A. P., & Brisola, A. C. . (2023). Pedagogical approaches to combat misinformation: an analysis of lesson plans shared on the internet. Comunicação & Educação, 28(1), 26-41. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v28i1p26-41