A construção da competência crítica na interface comunicação e educação: dialogando com Freire e Perrenoud

Authors

  • Alexandre Farbiarz Universidade Federal Fluminense http://orcid.org/0000-0002-2237-7074
  • Eloisa Fátima Figueiredo Semblano Gonçalves Universidade Federal Fluminense
  • Leandro Marlon Barbosa Assis Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p20-32

Keywords:

critical competence, Freire, Perrenoud, communication, education

Abstract

This article proposes the approach of the Communication and Education fields, based on the Freire's thought trajectory, taking theoretical notes about learning through competences. We highlight two Freire's key concepts, dialogue and participation, in order to discuss their importance in the fields' interface. For this, we will go through recent regulations regarding the application of competences in educational policies and an integrative practice development to reflect on the use of media in education. Despite dealing with the competency approach, the documents analyzed do not guarantee that educational practice will be translated in this way and, even less, linked to the Freirian precepts we support. Therefore, we associated Freire's view with Perrenoud's methodological proposition about learning through competences. pointing them as one of the agents’ tactics intended in a dialogue for liberation thought by Freire.

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Author Biographies

  • Alexandre Farbiarz, Universidade Federal Fluminense

    Doutor e Mestre em Design (PUC-Rio). Mestre em Educação e Linguagem (USP). Professor e pesquisador permanente do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano (UFF). Professor da graduação em Jornalismo (UFF). Coordenador do grupo de pesquisas Educação para as Mídias em Comunicação

  • Eloisa Fátima Figueiredo Semblano Gonçalves, Universidade Federal Fluminense

    Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano (UFF), pesquisadora do educ@mídias.com (PPGMC/UFF). Atuando na Assessoria de Mídias e Novas Tecnologias, ministrando cursos de formação na área de Tecnologia Educacional para professores e prestando assessoria às Unidades Escolares da Rede Municipal de Ensino de Niterói.

  • Leandro Marlon Barbosa Assis, Universidade Federal Fluminense

    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano (UFF). Doutorando e bolsista CAPES no Programa de Pós-Graduação em Sociologia Política (UENF). Pesquisador do educ@mídias.com (PPGMC/UFF). Professor no CE Julião Nogueira, parte da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC).

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Published

2022-11-28

How to Cite

Farbiarz, A., Gonçalves, E. F. F. S. ., & Assis, L. M. B. . (2022). A construção da competência crítica na interface comunicação e educação: dialogando com Freire e Perrenoud. Comunicação & Educação, 27(2), 20-32. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v27i2p20-32