What is, after all, the heritage education?
analysis of the Basic Guide to Heritage Education
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v13i25p140-162Keywords:
Cultural heritage, Heritage education, Education theoryAbstract
It is paradigmatic in the history of Brazilian heritage education the publication of the Basic Guide to Heritage Education, in 1999. From the 1st Seminar on the Educational Use of Museums and Monuments, in 1983, this guide presents a specific educational methodology to be worked with the cultural heritage. In spite of its importance, the critical analysis about the concepts and conceptions adopted by the authors is incipient, resulting in the society's use of the guide without a clear awareness of what this means. Thus, this article contributes to the reflection on the definitions and proposals presented by it, seeking to identify the practical and epistemological implications of such positions. In this effort of understanding, the studies developed by specific researchers in the area of heritage and heritage education are used, and the concepts and analyzes developed by Paulo Freire and Marilena Chaui, theorists of Brazilian education and culture, are frequently used. In this way, the article seeks to encourage the critical debate about the Guide in order to understand it.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).