Heritage and history of the marble industry in Alentejo (Portugal)
an interdisciplinary project in progress
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v15i29p235-248Keywords:
Marble, Cultural heritage, PortugalAbstract
The Heritage and History of the Marble Industry project (PHIM), based on interdisciplinary principles and practices, highlights the importance of the Portuguese marbles of Alentejo Anticline in a context of patrimonial and cultural valuation of a region where the ornamental rock industry defines landscapes, shapes the economy, and defines ways of life. Knowledge coming from scientific research is being disseminated through various platforms and audiences, contributing to regional development and providing solid contents for industrial and cultural tourism of quality. After two phases of the project that allowed to achieve broad knowledge about the application of the Alentejo marbles in the artistic heritage, the 3rd phase serves to expand the chronology under study (from Roman times to the 20th century) and to allow for new interdisciplinary perspectives, with the cooperation of History of Law and Economic History.
Downloads
References
ALVES, Daniel (coord.). Mármore, património para o Alentejo: contributos para a sua história (1850-1986). Vila Viçosa: Talentirazão, 2015. Available from: https://www.marmore-cechap.pt/data/6583. Access at: 8 June 2020.
MATOS, Ana Cardoso de; ALVES, Daniel (coord.). Mármore 2000 anos de história: volume ii – a evolução industrial, os seus agentes económicos e a aplicação contemporânea. Lisboa: Theya, 2019. Available from: https://www.marmore-cechap.pt/bundles/documents/books/Marmore_2000_anos_vol_II.pdf. Access at: 8 June 2020.
QUINTAS, Armando. A construção de um património ao sul: o caso da indústria dos mármores do Alentejo. La Descommunal: revista iberoamericana de patrimonio y comunidad, Cáceres, n. 4, p. 314-323, 2018. Available from: http://ladescommunal.underground-arqueologia.com/ficheros/archivos/2018_03/21-quintas-actassopa16.pdf. Access at: 8 June 2020.
QUINTAS, Armando; FILIPE, Carlos. O Mármore do Alentejo na arquitectura da água: o caso de Évora. A Cidade de Évora: boletim de cultura da Câmara Municipal de Évora, Évora, III Série, n. 2, p. 130-149, 2018. Available from: http://hdl.handle.net/10174/23365. Access at: 8 June 2020.
RODRIGUES, Rute Massano; SOARES, Clara Moura. Ventura Terra e o elogio (possível) dos mármores de Estremoz na obra de reconstrução e monumentalização do Palácio das Cortes (1896-1903). In: SOARES, Clara Moura; MARIZ, Vera (eds.). Dinâmicas do património artístico. Circulação, transformações e diálogos. Lisboa: Artis, 2018. p. 90-99. Available from: http://artispress.letras.ulisboa.pt/index.php/artispress/catalog/view/4/2/8-1. Access at: 8 June 2020.
SERRÃO, Vítor; SOARES, Clara Moura; CARNEIRO, André (coord.). Mármore 2000 Anos de História: Vol. I – da Antiguidade à Idade Moderna. Lisboa: Theya, 2019. Available from: https://www.marmore-cechap.pt/bundles/documents/books/Marmore_2000_anos_vol_I.pdf Access at: 8 June 2020.
SOARES, Clara Moura; SERRÃO, Vítor; FILIPE, Carlos; RODRIGUES, Rute Massano; MONTEIRO, Patrícia; SANTOS, Mariana Penedo dos. Património e história da indústria dos mármores: o papel da história da arte num projeto pluridisciplinar. ARTis ON, Lisboa, n. 5, p. 250-261, jan. 2018. Available from: http://artison.letras.ulisboa.pt/index.php/ao/article/view/153. Access at: 8 June 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).