Historical context and educations acts at the Araraquara Science Center: 30 yaers of a university museum in the countryside of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p317-340

Keywords:

Science and technology museums, Museum education, Continuing teacher education, University museums

Abstract

University Museums are institutions of important social function linked to universities, acting in Teaching, Research and Extension. Research on these institutions and their practices can highlight aspects that further the understanding of their particularities in the museum field. This paper analyzes the consolidation of the Araraquara Science Center (CCA) as a University Museum, emphasizing its educational actions. As a qualitative documentary research, it analyzed the museum’s historical documents, such as institutional decrees, newspaper reports, photographs, reports and scientific productions. These data allowed to trace CCA’s historical path, marked by three major phases that indicate the team’s role and commitment, the expansion of its actions, the museum characterization, and the strategies developed to overcome operational obstacles for maintining its activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Camila Silveira, Universidade Federal do Paraná

    Licenciada em Química pelo Instituto de Química da Universidade Estadual Paulista (Unesp) de Araraquara. Mestre e Doutora em Educação para a Ciência pela Faculdade de Ciências da Unesp de Bauru. Professora e Pesquisadora do Departamento de Química, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática e do Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional, na Universidade Federal do Paraná (UFPR).

  • José Antonio Maruyama, Universidade Estadual Paulista

    Licenciado em Química pelo Instituto de Química da Universidade Estadual Paulista (Unesp) de Araraquara. Mestre em Ensino de Química pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras da Unesp de Araraquara. Professor da Educação Básica e Servidor Técnico do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia, campus Matão/SP.

References

COSTA, Andréa; CASTRO, Fernanda; CHIOVATTO, Milene; SOARES, Ozias. Educação museal. In: INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS. Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília, DF: Ibram, 2018. p. 7377. Disponível em: https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/Caderno-da-PNEM.pdf. Acesso em: 21 jun. 2022.

FALCÃO, Andréa. Museu como lugar de memória. In: Salto para o Futuro. Museu e escola: educação formal e não-formal. Brasília: Ministério da Educação/Secretaria de Educação a Distância. Ano XIX, n. 3, maio, 2009. Disponível em: https://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012191.pdf. Acesso em: 21 jun. 2022

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS. Caderno da Política Nacional de Educação Museal. Brasília, DF: Ibram, 2018. 132 p. Disponível em: https://www.museus.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/Caderno-da-PNEM.pdf. Acesso em: 21 jun. 2022.

JACOBUCCI, Daniela Franco de Carvalho. A formação continuada de professores de ciências em centros e museus de ciências no Brasil. 2006. 317 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006. Disponível em: https://www.museudavidahomolog.fiocruz.br/brasiliana/media/Tese_Jacobucci.pdf. Acesso em: 21 jun. 2022.

MARANDINO, Martha. Museus de ciências como espaços de educação. In: FIGUEIREDO, Betânia Gonçalves; VIDAL, Diana Gonçalves (org.). Museus: dos gabinetes de curiosidades à museologia moderna. Belo Horizonte: Argvmentum; Brasília, DF: CNPq, 2005. p. 165176.

MARUYAMA, José Antonio. O uso das tecnologias da informação e comunicação nas visitas escolares do Centro de Ciências de Araraquara: análise sobre a Gincana Tecnológica e Investigativa de Química. 2013. 107 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Química) – Departamento de Química, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/6654. Acesso em: 21 jun. 2022.

MICHELON, Francisca Ferreira. Museus universitários: uma política para estes lugares de conhecimento. Expressa Extensão, Pelotas, v. 19, n. 2, p. 165-168, 2014. Disponível em:https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/expressaextensao/index. Acesso em: 21 jun. 2022.

NASCIMENTO, Silvania Sousa do. O desafio de construção de uma nova prática educativa para os museus. In: FIGUEIREDO, Betânia Gonçalves; VIDAL, Diana Gonçalves (org.). Museus: dos gabinetes de curiosidades à museologia moderna. Belo Horizonte: Argvmentum; Brasília, DF: CNPq, 2005. p. 221239.

PALMIERI, Luciane Jatobá. Museus de ciência e o ensino de química: análise praxeológica de uma atividade museal. 2018, 164 p. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e em Matemática) – Setor de Ciências Exatas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/56031. Acesso em: 21 jun. 2022.

RIBEIRO, Emanuela Sousa. Museus em universidades públicas: entre o campo científico, o ensino, a pesquisa e a extensão. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, v. 1, n. 4, p. 88102, maio/jun. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.26512/museologia.v2i4.16366. Acesso em: 21 jun. 2022.

RIBEIRO, Emanuela Sousa; SEGANTINI, Verona; GRANATO, Marcus. Museus e patrimônio cultural universitário: discutindo conceitos e promovendo parcerias e articulações. In: ARAÚJO, Bruno Melo de et al. (org.). Museologia e suas interfaces críticas: museu, sociedade e os patrimônios. Recife: UFPE, 2019. p. 5165.

SILVA, Camila Silveira da. Formação e atuação de monitores de visitas escolares de um centro de ciências: saberes e prática reflexiva. 2009. 141 p. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/90931. Acesso em: 21 jun. 2022.

SILVA, Camila Silveira da. Visitas escolares ao Centro de Ciências de Araraquara: a relação museu-escola na perspectiva dos professores. 2012. 221 p. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Bauru, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/102046. Acesso em: 21 jun. 2022.

SISTEMA ESTADUAL DE MUSEUS DO ESTADO DE SÃO PAULO. Conceitos-chave da educação em museus. São Paulo: Sisem, 2015. Disponível em: https://www.sisemsp.org.br/educacao-em-museus-uma-discussao-ainda-necessaria/. Acesso em: 21 jun. 2022.

Published

2022-09-02

How to Cite

Silveira, C., & Maruyama, J. A. (2022). Historical context and educations acts at the Araraquara Science Center: 30 yaers of a university museum in the countryside of São Paulo. Revista CPC, 17(33), 317-340. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i33p317-340