History of a memory center and History of Education: the Programa de Estudos e Documentação Educação e Sociedade – PROEDES – FE/UFRJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v16i32p251-267

Keywords:

History of education, Archives , Public university, University heritage

Abstract

This text presents a reflection on the limits and potential inherent to the
activities of organizing and maintaining a memory and documentation center within a public university. It presents the trajectory of the Programa de Estudos e Documentação Educação e Sociedade (Proedes) from the Faculdade de Educação (FE) of the Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) since its foundation, through its expansion, to the most recent trends in projects that articulate teaching-research-extension activities and work
together to train teachers and researchers. Finally, the article makes some considerations about the possibilities and challenges currently facing us for the preservation of memory.

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Author Biographies

  • Libânia Nacif Xavier, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (FE-UFRJ), atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Pós-doutora em Ciências Humanas pela Universidade de Lisboa. Doutora e mestre em Educação Brasileira pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ). Bacharel e Licenciada em História pela UFRJ. Participa do Programa de Estudos e Documentação Educação e Sociedade (Proedes) e atua em projetos de extensão ligados à preservação e à disseminação da memória e da história educacional.

  • Ana Lucia Cunha Fernandes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ) e em Ciências da Educação pela Universidade de Lisboa. Mestre em Educação e licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora associada da Faculdade de Educação (FE) da UFRJ nas disciplinas de Educação Comparada, no curso de Pedagogia, e Educação Brasileira, no curso de licenciatura. Atualmente, coordena o Programa de Estudos e Documentação Educação e Sociedade (Proedes).

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Published

2021-12-12

How to Cite

Xavier, L. N., & Fernandes, A. L. C. (2021). History of a memory center and History of Education: the Programa de Estudos e Documentação Educação e Sociedade – PROEDES – FE/UFRJ. Revista CPC, 16(32), 251-267. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v16i32p251-267