Representations os science and the scientist: an analysis of the exhibition Quando Nem Tudo Era Gelo: Novas Descobertas no Continente Antártico, of Museu Nacional/UFRJ,

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i34p79-109

Keywords:

Science and technology museums, Museological exhibitions, Scientific dissemination

Abstract

As part of a project that aims to identify how science and scientists are represented in the exhibition discourses of Brazilian museological institutions, this exploratory qualitative study presents the analysis of
the exhibition When All Was Not Ice: New Discoveries on the Antarctic Continent – the first initiative of the National Museum/UFRJ of Brazil after the fire that hit the institution’s headquarters in 2018. To this end, we use the methodologies of technical assessment and qualitative content analysis. We observed that science and scientists appear in a non-stereotyped way, but the scientific collection receives a classic classification treatment from traditional science museums. The results also show an institutional influence on the proposed approach to the exhibition and the importance given to communication with non-specialist audiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Júlia Botelho Pereira, Museu de Astronomia e Ciências Afins

    Graduada em Museologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (Unirio); mestre em Divulgação de Ciência, Tecnologia e Saúde pela Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz. Com foco voltado para pesquisas sobre a comunicação em exposições museológicas desde a graduação, foi bolsista de Iniciação Científica e estagiária contratada da Seção de Museologia do Museu Nacional e bolsista da Vice-Presidência de Educação, Informação e Comunicação da Fundação Oswaldo Cruz. Atua desde 2021 como Bolsista no Programa de Capacitação Institucional do Museu de Astronomia e Ciências Afins.

  • Luisa Massarani, Fundação Oswaldo Cruz

    Graduação em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), mestrado em Ciência da Informação pelo Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT). Doutorado em Gestão, Educação e Difusão em Biociências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Fez doutorado-sanduíche com bolsa da Capes no Department of Science and Technology Studies (STS), da University College London (UCL), pós-doutorado UCL e pós-doutorado na Oregon State University (OSU). Coordena o Instituto Nacional de Comunicação Pública em Ciência e Tecnologia (INCT-CPCT), sediado na Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz). Orientadora na Pós-Graduação em Ensino, em Biociências e Saúde no Instituto Oswaldo Cruz (IOC-Fiocruz), Instituto de Bioquímica Médica da Universidade Federal do Rio de Janeiro (IBqM-UFRJ) e Mestrado Acadêmico em Divulgação da Ciência, Tecnologia e Saúde da COC-Fiocruz. É Honorary Research Fellow do STS, da University College London. É líder do Grupo de Pesquisa do CNPq Ciência, Comunicação & Sociedade. É membro do Comitê Científico da PCST Network, a rede internacional para Public Communication for Science and Technology. É coordenadora de SciDev.Net para América Latina e Caribe.

References

A EXPOSIÇÃO Quando Nem Tudo Era Gelo: Novas Descobertas no Continente Antártico tem sua data de encerramento prorrogada. Museu Nacional, Rio de Janeiro, [2019]. Disponível em: https://bit.ly/3H9DMYd . Acesso em: 25 jul. 2021.

BOTTALLO, Marilúcia. Os museus tradicionais na sociedade contemporânea: uma revisão. Revista do Museu de Arqueologia e Etnologia, São Paulo, n. 5, p. 283-287, 1995.

BRASIL, Karine Brandão Nunes. “Desenhe um cientista”: as concepções dos estudantes do centro juvenil de ciência e cultura sobre os cientistas. Cenas Educacionais, Caetité, v. 3, maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: MEC, [2017?]. Disponível em: https://bit.ly/2uLz78O. Acesso em: 20 out. 2021.

BUSKE, Rodrigo; BARTHOLOMEI-SANTOS, Marlise L.; TEMP, Daiana S. A visão sobre cientistas e ciência presentes entre alunos do Ensino Fundamental. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 10., 2015, Águas de Lindóia, SP, 2015. Anais […]. Águas de Lindóia: ENPEC, 2015.

CARNEIRO, Júlia Dias; MACHADO, Leandro. O que tinha no acervo do Museu Nacional do Rio e foi consumido pelo fogo. Terra, São Paulo, 2 set. 2018. Disponível em:https://bit.ly/3CNH0hx. Acesso em: 25 out. 2021.

CASCAIS, António Fernando. Divulgação científica: a mitologia dos resultados. In: SOUSA, Cidoval M.; MARQUES, Nuno P.; SILVEIRA, Tatiana S. (org.) A comunicação pública da ciência. São Paulo: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2003. p. 65-77.

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS. Percepção pública da C&T no Brasil: resumo executivo. Brasília, DF: CGEE, 2019. Disponível em: https://bit.ly/2LCeQNg. Acesso em: 20 jul. 2021.

CHAMBERS, David Wade. Stereotypic Images of the Scientist: The Draw-a-Scientist Test. Science Education, [s. l.], v. 67, n. 2, p. 255-265, 1983.

CURY, Marília Xavier. Análise de exposições antropológicas: subsídios para uma crítica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIAS DA INFORMAÇÃO, 13., 2012, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: ANCIB, 2012. v. 1 p. 120.

CURY, Marília Xavier. Exposição: concepção, montagem e avaliação. São Paulo: Annablume, 2005.

DELICADO, Ana. Microscópios, batas brancas e tubos de ensaio: representações da ciência nas exposições científicas. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, n. 83, p. 79-98, 2008.

DIJKSTRA, Anne M. et al. Setting the Scene. In: Science Communication: An Introduction. [S. l.]: World Scientific Publishing, 2020. p. 117.

GOB, André; DROUGUET, Noémie. A museologia: história, evolução, questões atuais. Trad. de Dara Rocha e Carlos Alberto Monjardim. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2019.

HILL, C. R. The Cabinet of Bonnier de la Mosson (1702–1744). Annals of Science, [s. l.], v. 43, n. 2, p. 147-174, 1986.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2019: Informativo. Rio de Janeiro: IBGE, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3k9Kd4n. Acesso em: 20 out. 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE MUSEUS. Nota sobre o incêndio do Museu Nacional da UFRJ. Museus, Brasília, DF, 2 set. 2018. Disponível em: https://antigo.museus.gov.br/nota-sobre-o--incendio-do-museu-nacional/. Acesso em: 25 jul. 2021.

LONG, Marilee et al. Portrayals of Male and Female Scientists in Television Programs Popular Among Middle School-Age Children. Science Communication, [s. l.], v. 32, n. 3, p. 356-382, 2010.

LOUREIRO, José Mauro Matheus. Museu de ciência, divulgação científica e hegemonia. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 32, n. 1, p. 88-95, abr. 2003.

MACDONALD, Sharon. Authorising Science: Public Understanding of Science in Museums. In: Irwin, A.; Wynne, B. (ed.), Misunderstanding Science?: The Public Reconstruction of Science and Technology. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. p. 152-171.

MACDONALD, Sharon. Exhibitions of Power and Powers of Exhibition: An Introduction to the Politics of Display. In: Macdonald, S. (ed.). The Politics of Display: Museums, Science, Culture. London: Routledge, 1997.

MARANDINO, Martha. A pesquisa educacional e a produção de saberes nos museus de ciência. História, Ciências, Saúde: Manguinhos (suplemento), Rio de Janeiro, v. 12, p. 161-181, 2005.

MASSARANI, Luisa et al. Gênero, ciência e TV: representações da mulher cientista nos programas brasileiros Jornal Nacional e no Fantástico. In: REUNIÓN DE LA RED POP, 13., 2013, Zacatecas. Anais […]. Zacatecas: Red Pop, 2013.

MASSARANI, Luisa; CASTELFRANCHI, Yurij; PEDREIRA, Anna Elisa. Cientistas na TV: como homens e mulheres da ciência são representados no Jornal Nacional e no Fantástico. Cadernos Pagu, Campinas, n. 56, e195615, 2019.

MCMANUS, Paulette. Topics in museums and science education. Studies in Science Education, [s. l.], v. 20, p. 157-182, 1992.

MEAD, Margaret; METRAUX, Rhoda. Image of the Scientist Among High-School Students. Science, Washington DC, v. 126, n. 3270, p. 384-390, 1957.

MUSEU Nacional guarda acervo de mais de 20 milhões de itens. G1, Rio de Janeiro, 2 set. 2018. Disponível em: http://glo.bo/3Xhk82a. Acesso em: 25 out. 2021.

MUSEU NACIONAL. O Museu Nacional. São Paulo: Banco Safra, 2007.

O MUSEU. Museu Nacional, Rio de Janeiro, [2021?] Disponível em: https://bit.ly/3QLnF6m. Acesso em: 13 jul. 2021.

REZNIK, Gabriela et al. Como adolescentes apreendem a ciência e a profissão de cientista? Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 25, p. 829-855, 2017.

ROCHA, Luisa Maria Gomes de Mattos. A matriz gnosiológica dos museus de ciência. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 11., 2010, Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: IBICT-UFRJ: Fiocruz: Unirio, 2010.

SCHREIER, Margrit. Qualitative Content Analysis in Practice. Los Angeles: SAGE, 2012.

SCHREIER, Margrit. Qualitative Contente Analysis. In: The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis, ed. Uwe Flick, 170-83. Los Angeles: SAGE, 2014.

SILVERSTONE, Roger. Communicating Science to the Public. Science, Technology, and Human Values, [s. l.], v. 16, n. 1, p. 106-110, jan. 1991.

SOUZA, Daniel Maurício Viana de. Ciência para todos?: a divulgação científica em museus. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 40, n. 2, p. 255-265, maio/ago. 2011.

TICHENOR, Phillip J.; DONOHUE, George A.; OLIEN, Clarice N. Mass Media Flow and Differential Growth in Knowledge. Public Opinion Quarterly, [s. l.], v. 34, n. 2, p. 159-170, 1970.

TOMAZI, Aline Luiza et al. O que é e quem faz ciência?: imagens sobre a atividade científica divulgadas em filmes de animação infantil. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 11, n. 2, p. 335-353, 2009.

Published

2022-12-20

Issue

Section

Cultural Heritage

How to Cite

Pereira, J. B., & Massarani, L. (2022). Representations os science and the scientist: an analysis of the exhibition Quando Nem Tudo Era Gelo: Novas Descobertas no Continente Antártico, of Museu Nacional/UFRJ,. Revista CPC, 17(34), 79-109. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i34p79-109