Education and cultural heritage: critical course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i34p133-147

Keywords:

Heritage education, Permanent education, University extension course

Abstract

Report about the experience from the in person course carried out in the Centro de Preservação Cultural of the University of São Paulo between August 15 and September 19, 2022, focusing in critical thinking between the fields of education and of cultural heritage. Structured in six meetings, the course aimed to study the uses of educationmade and makes by the heritage filed. The proposal of critical course of professionals from the education and culture fields had the aim of overcoming a frequent depoliticized and conservative meaning of educative actions within cultural heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • João Lorandi Demarchi, Universidade de São Paulo

    Doutorando em Educação e mestre em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (USP); graduado em História pela USP. Membro da Rede Paulista de Educação Patrimonial (Repep); integra o grupo de pesquisa Patrimônio, Espaço e Memória, certificado pelo CNPq; e professor da educação básica.

  • Mariana Kimie da Silva Nito, Universidade de São Paulo

    Doutoranda em Arquitetura e Urbanismo na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP), na qual faz parte do grupo de pesquisa Patrimônio Cultural: História e Crítica; mestre em Preservação do Patrimônio Cultural pelo Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (Iphan); membra do Conselho Gestor da Rede Paulista de Educação Patrimonial (Repep); filiada ao Comitê Internacional de Monumentos e Sítios (Icomos) e associada ao Instituto dos Arquitetos do Brasil de São Paulo (IAB SP), no qual é coordenadora do Grupo de Trabalho Patrimônio.

References

BOSI, Eclea. Memória e sociedade: lembrança de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

DEMARCHI, João L. Contribuições do projeto Interação para a Abordagem Educativa do Patrimônio Cultural. CEM: Cultura, Espaço e Memória, n. 12, p. 47-62, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 57. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Educação patrimonial: inventários participativos: manual de aplicação. Texto de Sonia R. Florêncio et al. Brasília, DF: Iphan, 2016.

KILOMBA, Grada. Memória da plantação: episódios de racismo cotidiano. Trad. de Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MENESES, Ulpiano T. B. de. O campo do patrimônio cultural: uma revisão de premissas. In: FÓRUM NACIONAL DO PATRIMÔNIO CULTURAL: SISTEMA NACIONAL DE PATRIMÔNIO CULTURAL: DESAFIOS, ESTRATÉGIAS E EXPERIÊNCIAS PARA UMA NOVA GESTÃO, 1., 2009, Ouro Preto, MG. Anais […]. Brasília, DF: Iphan, 2009. v. 1, p. 25-39.

MICELI, Sérgio. SPHAN: refrigério da cultura oficial. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro, n. 22, p. 44-47, 1987.

NITO, Mariana Kimie; SCIFONI, Simone. O patrimônio contra a gentrificação: a experiência do Inventário Participativo de Referências Culturais do Minhocão. Revista do Centro de Pesquisa e Formação, São Paulo, n. 5, p. 38-48, set. 2017.

REDE PAULISTA DE EDUCAÇÃO PATRIMONIAL. Dossiê do inventário participativo Minhocão Contra Gentrificação. São Paulo: Repep, 2019. Disponível em: http://bit.ly/minhocaocontragentrificacao. Acesso em: set. 2022.

REDE PAULISTA DE EDUCAÇÃO PATRIMONIAL. Princípios da educação patrimonial. São Paulo: Repep, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3IPCjYk . Acesso em: set. 2022.

SCIFONI, Simone. Patrimônio e educação no Brasil: o que há de novo? Educação e Sociedade, Campinas, v. 42, p. 1-13, 2022.

Published

2022-12-20

Issue

Section

Reviews, News and Testimony

How to Cite

Demarchi, J. L., & Nito, M. K. da S. (2022). Education and cultural heritage: critical course. Revista CPC, 17(34), 133-147. https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v17i34p133-147