Education and cultural heritage: crossroads in public heritage policies
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v0i19p80-108Keywords:
Cultural heritage. Heritage education. HistoryAbstract
This article presents a critical analysis of education in Iphan’s (Historical and Artistic National Heritage Institute) trajectory from 1937 to 2014. Educational activities were developed and offered since its founding, even though under diverse and heterogeneous conceptions, functions and forms through time. The study of the functions of education in national heritage policies will be pursued in order to comprehend how the State used to understand and relate with society to protect cultural assets. Heritage education emerged in the mid-1980s as a pedagogical methodology focused on monuments and museographic objects. Today, it is possible to observe a dialogical, transversal and collective conception of heritage education emerging, one that intents to bring the cultural heritage field closer to society. Therefore, it is necessary to know this trajectory so we can follow in a discerning way how IPHAN practices education and so we can strengthen cultural heritage as a political instrument and a social right.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho on-line (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).