The health of the education worker

an experience of citizenship as the devices of assistance in a municipal school network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v22i1p15-28

Keywords:

Workforce health, Health promotion, Health education

Abstract

This article presents a research experience made in a municipality of Grande Vitória / ES in the field of public education, entitled Training and Research Program in Health and Work. It aims at hilightimg the way in which educational processes were carried out in the field of education in the state of Espírito Santo, based on an intervention research, with the objective of implanting Workers' Health Committees in the municipality. The proposal of the commissions was directed to the enlarged communities of research for the collective exercise of analysis of the teaching activity. Methodologi cal dire ction and data production took place through chat groups and the field diary. It presents how these instruments were built and their analysis to increase the debate about the health of workers in Education. It also indicates how research, based on the creation of an intersectoral forum sought to experiment with the implementation of health workers' commissions on education in schools. The results show that the Commissions for Workplace strategy is a powerful tool to intervene in adverse working conditions in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Hélder Pordeu Muniz, Universidade Federal Fluminense

    Full Professor of Psychology at the Universidade Federal Fluminense

  • Janaina Madeira Brito, Secretaria Municipal de Saúde da Serra, Espírito Santo

    Psicóloga e Doutora em Educação Brasileira

References

Assunção, A. & Oliveira, J. (2009). Intensificação do trabalho e saúde dos professores. Revista Educação & Sociedade, 30 (107), 349-372.

Baremblit, G. (1984). O inconsciente institucional. Petrópolis, RJ: Vozes.

Barros, M. E. B., & Silva, F. H. (2013). O trabalho do cartógrafo do ponto de vista da atividade. Revista Fractal, 25 (2), 339-356.

Benjamin, W. (2013). O capitalismo como religião. São Paulo: Boitempo.

Benjamin, W. (1994). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense.

Botechia F. & Athayde M. (2008). Conversas sobre o trabalho sob o ponto de vista da atividade. In M. E. Barros & L. Margoto (Eds.), Trabalho e saúde do Professor (pp. 43-78). Belo Horizonte: Autêntica.

Bonaldi, C. M., Cruz, C. B., & Correia. J. A. (2018). Caderno de formação: saúde no trabalho na educação. São Paulo: Fundacentro.

Brito, H., Freitas, M. C. A., & Chambela, S. M. G. (2015). Relatório de pesquisa: comissões de saúde do trabalhador de serra/ES.

Brito, J. & Athayde, M. (2003). Trabalho, educação e saúde: o ponto de vista enigmático da atividade. Revista Trabalho, Educação e Saúde, 1 (2), 63-89.

Campos, G. W. (2003). Saúde Paideia. São Paulo: Hucitec.

Canguilhem, G. (2005). Escritos sobre a medicina. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Cesar, J. M. & Barros, M. E. B. (2015). Pesquisa-intervenção em dispositivos participativos: ensejando outas relações entre produção de conhecimento e educação. Revista Polis e Psique, 5 (2), 171-192.

Clot, Y. (2010). Trabalho e poder de agir. Belo Horizonte: Fabrefactum.

CNTE. (2012). Condições de trabalho e saúde dos profissionais da educação. Revista Retratos da Escola, 6 (11), 315-326.

Deleuze, G. (1999). Bergsonismo. São Paulo: Editora 34.

Guattari, F. (2014). Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34.

Lourau, R. (2014). Análise institucional. Petrópolis, RJ: Vozes.

Muniz, H. P., Brito J., Souza, K. R., Athayde, M., & Lacomblez, M. H. (2013). Ivar Oddone e sua contribuição para o campo da saúde do trabalhador no Brasil. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, 38 (128), 280-291.

Oddone, I., Re, A., & Briante, G. (1981). Redécouvrir l’expérience ouvrière: vers une autre psychologie du travail? Paris: Messidor/Éditions Sociales.

Rocha, R. E. R., Prado Filho, K., Silva, F. N., Boscari, M., Amer, S. A. K., & Almeida, D. C. (2017). Sintomas osteomusculares e estresse não alteram a qualidade de vida de professores da educação básica. Revista Fisioterapia e Pesquisa, 24 (3), 259-266.

Safatle, V. (2018). Só mais um esforço. São Paulo: Três Estrelas.

Schwartz, Y. (2015). Conhecer e estudar o trabalho. Revista Trabalho & Educação, 24 (3), 83-89.

Zamboni, J., Szpilman, A. R. M., Miranda, G. U., & Barros, M. E. B. (2013). Primeiras notas sobre o fórum das Comissões de saúde do trabalhador da educação no Município de Serra/ES. Revista Advir, 30 (3), 105-118.

Published

2019-12-21

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

The health of the education worker: an experience of citizenship as the devices of assistance in a municipal school network. (2019). Cadernos De Psicologia Social Do Trabalho, 22(1), 15-28. https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v22i1p15-28