Jeremias Pele: introducing racial issues to kids and preadolescents
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.170428Keywords:
Jeremias Pele, Racism, Stereotypes, Education, Graphic Novel, BullyingAbstract
This article presents the comic Jeremias Pele as an auxiliary resource for educators who seek to use comics in their classes. A brief description will be given of the importance of comic books in the learning process of children and adolescents, and the character Jeremias and the Graphic MSP label will be also introduced. Then how to use the story of the graphic novel theme of the article, Jeremias Pele, in text interpretation classes will be demonstrate, linking the possible interpretations to the discussion on the theme of racial issues.
Downloads
References
CALÇA, Rafael, COSTA, Jefferson. Jeremias Pele. São Paulo: Panini, 2018.
BORSA, Juliane Callegaro. O papel da Escola no Processo de Socialização Infantil. Disponível em: link https://www.psicologia.pt/artigos/textos/A0351.pdf. Acesso em: 21 fev. 2020.
CARVALHO, Djota. A Educação Está no Gibi. Campinas: Papirus, 2006.
COSTA, Vera Lucia Pereira da. A Função Social da Escola. 2012. Publicação online, disponível em: http://www.drearaguaia.com.br/projetos/funçãosocialescola.pdf. Acesso em: 21 fev. 2020.
DUBET, François. “A Escola e a Exclusão” Trad. de Neide Luzia Resende, in Cadernos de Pesquisa, n. 119, p. 29-45, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n119/n119a02.pdf. Acesso em: 21 fev. 2020.
FAZENDA, Ivani CA. Didática e Interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998.
FIGUEIRA, Diego. RAMOS, Paulo. VERGUEIRO, Waldomiro. Quadrinhos e Literatura Diálogos Possíveis. São Paulo: Criativo, 2014.
FÔNSECA, Dan Lurie Tavares, CUNHA, Ana Cristina Elias da, SILVA, Robson Campanerut da. “Educação, paternalismo e clientelismo: identificando o aprendizado de sala de aula nas questões sociopolíticas.” in Anais IV Congresso Nacional de Educação, Editora Realize, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV073_MD1_SA11_ID3226_22092017075215.pdf. Acesso em: 21 fev. 2020.
LIBÂNEO, José Carlos. “O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres.” in Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011005000001. Acesso em: 21 fev. 2020.
SOURIAU, E. A Correspondência das Artes: Elementos de Estética Comparada. Trad. Maria Cecília Queiroz de Moraes Pinto e Maria Helena Ribeiro da Cunha. São Paulo: Cultrix/Edusp, 1983.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Crioula
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.