Silence, the story is about to begin: the child and the voice in children's literature

Authors

  • Tatiane Kaspari Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Amanda Santos da Silveira Fernandes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.170464

Keywords:

Childhood, Children’s literature, Aural writing, Identity formation

Abstract

This paper argues that the formative aspect of children's literature is linked to the registration of aural aesthetic resources, capable of mobilizing and representing children's voices. The qualitative and bibliographic study uses interdisciplinary theories to establish relationships between childhood, literature, school and hearing. Based on this conceptual basis, this article analyzes the literary works O reizinho mandão, by Ruth Rocha, and História meio ao contrário, by Ana Maria Machado.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tatiane Kaspari, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

    Doutora e Mestra em Processos e Manifestações culturais (Feevale); Licenciada em Letras – Português (UNISINOS) e em Pedagogia (Uninter).

  • Amanda Santos da Silveira Fernandes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

    Graduada em Licenciatura em Letras - Português / Inglês, atualmente é professora de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental e Literatura no Ensino Médio. Seus estudos voltam-se para as áreas de Literatura, leitura e formação do leitor.

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BECKER, Celia Doris. História da literatura infantil brasileira. In: SARAIVA, Juracy Assmann (org.). Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 36 – 41.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

CADEMARTORI, Ligia. O professor e a literatura para pequenos, médios e grandes. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

ISER, Wolfgang. O fictício e o imaginário. In: ROCHA, João Cezar de Castro. Teoria da ficção: indagações à obra de Wolfgang Iser. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999. p. 65-77.

LIBRANDI-ROCHA, Marília. Escutar a escrita: por uma teoria literária ameríndia. O eixo e a roda. V. 21, n. 2, 2012. Belo Horizonte, p. 179-202. Disponível em: <http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/o_eixo_ea_roda/article/view/3486/3410>. Acesso em: 13 abr. 2020.

LIBRANDI-ROCHA, Marília. Escritas de ouvido na literatura brasileira. Literatura e sociedade. USP: n. 19, 2014. p. 131 - 148. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/ls/article/view/97228>. Acesso em: 30 maio 2020.

MACHADO, Ana Maria. História meio ao contrário. 4 ed. São Paulo: Ática, 1982.

ROCHA, Ruth. O reizinho mandão. São Paulo: Pioneira, 1982.

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 2003.

Published

2020-07-27

Issue

Section

Dossiê 25: Literaturas de língua portuguesa para crianças e jovens

How to Cite

Silence, the story is about to begin: the child and the voice in children’s literature. (2020). Revista Crioula, 25, 230-245. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2020.170464