Literary education: dialogical experiences in a school on the outskirts of Manaus-Amazonas
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2023.207051Keywords:
Literary education, Dialogy, Literary literacy, SubjectivityAbstract
This article presents, aligned with Freire's (1967; 1996; 2020) and Bakhtin's (2002; 2010) concepts of dialogy, and Cosson's (2006) literary literacy, in a cultural-historical approach, the practices of teaching literature from the perspective of a poetic education. From participant observation, dialogical experiences were developed in a high school on the outskirts of Manaus-Amazonas. The results showed that an active literary education contributes to the development of critical perception, which enables the expression of subjectivity.
Downloads
References
AMAZONAS. Secretaria de Estado de Educação e Desporto. Plano de Retorno às Atividades Presenciais – ações pedagógicas, de gestão e saúde para as unidades de ensino pós-pandemia da COVID-19, 2020. Disponível em:
http://www.educacao.am.gov.br/wp-content/uploads/2020/07/Plano-de-retorno-as-atividades-WEB-Manaus.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. 5. ed. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini, José Pereira Júnior, Augusto Góes Júnior, Helena Spryndis Nazário e Homero Freitas de Andrade. São Paulo: Hucitec, 2002.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. Tradução de Paulo Bezerra. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
CANDIDO, Antonio. Direito à Literatura. In: Vários escritos. 5 ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul / São Paulo: Duas Cidades, 2011.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006.
DALLOS, Rudi. Métodos observacionais. In: BREAKWELL, Glynis M.; HAMMOND, Sean; FIFE-SCHAW, Chris; SMITH, Jonathan A. (Orgs.). Métodos de pesquisa em Psicologia. Tradução de Felipe Rangel Elizalde. Porto Alegre: Artmed, 2010, p. 134-155.
FERNANDES, Frederico. Por uma Poética da Cura: a poesia oral e seus desígnios socioculturais. In BARZOTTO, Leoné Astrid (Org.). Literatura e práticas culturais: linguagens e intercâmbios. Campinas: Pontes Editores, 2017.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 1967.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 73. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
PETIT, Michèle. A arte de ler: ou como resistir à adversidade. Tradução de Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: Editora 34, 2009.
PONTECORVO, Clotilde. Discutindo se aprende: interação social, conhecimento e escola. Tradução de Cláudia Bressan e Suzana Termignoni. Porto Alegre: Artmed, 2005.
VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e linguagem. Edição eletrônica de Ridendo Castigat Moraes. [s.l.]: EbooksBrasil, 2001, 243 p. (pdf). Disponível em: www.ebooksbrasil.org/adobeebook/vigo.pdf. Acesso em 02 fev 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Priscila Vasques Castro Dantas, Iolete Ribeiro da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.