Unraveling Esse cabelo by Djaimilia Pereira de Almeida: a proposal for teaching literature

Authors

  • Celiane da Silva Vieira Universidade Federal de Viçosa
  • Natália Gonçalves de Souza Santos Universidade Federal de Viçosa

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2023.209388

Keywords:

Literature teaching, Didactic sequence, Ethnic and racial relations

Abstract

Departing from the study of the work Esse cabelo (2015) by Djaimilia Pereira de Almeida and the literary and social theory pertinent to this literary text, this study aims to offer educators a didactic sequence reference for teaching the novel, structured based on the proposal of Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004), and on a literature teaching perspective that combines the analytical-textual paradigm with the social-identity paradigm, systematized by Cosson (2020).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Natália Gonçalves de Souza Santos, Universidade Federal de Viçosa

    Professora Adjunta do Departamento de Letras da Universidade Federal de Viçosa. Licenciada em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Federal de São Carlos, mestra e doutora em Teoria Literária e Literatura Comparada pela Universidade de São Paulo. É autora do livro Um leitor inconformado: Álvares de Azevedo e a literatura comparada (2022), oriundo de sua tese de doutorado.

References

AGUIAR, V.; BORDINI, M. Literatura: a formação do leitor – alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988.

ALMEIDA, D. Esse cabelo. Lisboa: Teorema, 2015.

CANDIDO, A. A personagem do romance. In: A personagem de ficção. 13ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2014, p. 51-80.

COSSON, R. Paradigmas do ensino de literatura. São Paulo: Contexto, 2020.

DIMAS, A. Espaço e romance. São Paulo: Ática, 1985.

DOLZ, J; NOVERRAZ; M; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: Gêneros orais e escritos na escola. 3ª ed. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

FIORIN, J. Fruição artística e catarse. In: Letras. Santa Maria, v. 20, jan./jun, p. 11-38, 2000.

FRANZ, F. Pele negra máscaras brancas. Salvador: Editora da Universidade Federal da Bahia, 2008.GONZALES, L. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: Revista Ciências Sociais Hoje. Anpocs, 1984, p. 223-244.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Organização Liv Sovik. Tradução: Resende et al. Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.

____. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.

OLIVEIRA, L. O ensino pragmático da literatura. In: Coisas que todo professor de português precisa saber: a teoria na prática. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

NUNES, B. O tempo na narrativa. 2ª ed. São Paulo: Ática, 2003

PROENÇA FILHO, D. A linguagem literária. 8ª ed. São Paulo: Ática, 2007.

ROSENFELD, A. Reflexões sobre o romance moderno. In: Texto/Contexto I. 5ª ed. São Paulo: Perspectiva, 1996.

SCHNAIDERMAN, B. Prefácio. In: Teoria da Literatura: formalistas russos. Rio Grande do Sul: Globo, 1970.

TACCA, O. As vozes do romance. Coimbra: Almedina, 1983.

WALTER, R. Literatura, história e memória no contexto pós-colonial. Eutomia, v.1, n.1, p. 1-15, Recife: 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/EUTOMIA/article/viewFile/1960/1526. Acesso em: 08 mar. 2023.

Published

2023-12-18

Issue

Section

Dossiê n. 31: Literatura, educação literária e formação do leitor

How to Cite

Unraveling Esse cabelo by Djaimilia Pereira de Almeida: a proposal for teaching literature . (2023). Revista Crioula, 31, 100-123. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2023.209388