LITERATURA, SOCIEDADE E IDENTIDADE CULTURAL: UM DIÁLOGO ENTRE “AS MÃOS DOS PRETOS”, DE LUIS BERNARDO HONWANA, “POR QUE O NEGRO É PRETO”, DE CÂMARA CASCUDO, E MACUNAÍMA, DE MÁRIO DE ANDRADE

Authors

  • Laís de Almeida Cardoso Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2013.64227

Keywords:

African and Brazilian Literature, Cultural Identity, Society, Folktale

Abstract

Literature, society and cultural identity are closely related fields of study, through which it is possible to settle an idea of nation. In this article we study the Mozambican Luis Bernardo Honwana tale “As mãos dos pretos” and confronted it with two Brazilian texts, “Por que o negro é preto”, folktale collected by Câmara Cascudo, and a chapter of Macunaíma by Mário de Andrade, in order to establish a profitable dialogue between them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Laís de Almeida Cardoso, Universidade de São Paulo (USP)
    Mestre em Letras pela Universidade de São Paulo. Doutoranda em Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa (FFLCH-USP).

Published

2014-07-15

Issue

Section

Artigos e ensaios

How to Cite

LITERATURA, SOCIEDADE E IDENTIDADE CULTURAL: UM DIÁLOGO ENTRE “AS MÃOS DOS PRETOS”, DE LUIS BERNARDO HONWANA, “POR QUE O NEGRO É PRETO”, DE CÂMARA CASCUDO, E MACUNAÍMA, DE MÁRIO DE ANDRADE. (2014). Revista Crioula, 13. https://doi.org/10.11606/issn.1981-7169.crioula.2013.64227