A recepção de Agostinho em As confissões da carne, de Foucault

Authors

  • Luiz Marcos da Silva Filho Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC–SP

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.2021.193763

Keywords:

Truth-speaking, Exagouresis, Exomologése, Sexuality, Psychoanalysis

Abstract

In this article, I intend to appreciate the reception of Augustine in “The confessions of the flesh”, volume 4 of the History of sexuality, by Michel Foucault, especially in the penultimate chapter of the work “The good and the goods of marriage”, with a double general purpose: to understand better, on the one hand, why the Augustinian work is privileged expedient for Foucault to critically present the subjectivation and objectification of a Christian sexual morality, as well as to problematize, on the other hand, the extent to which Augustine’s Foucault reading projects on him and in general on the other pères de l’église a psychoanalytical agenda considerably foreign to them. Finally, I will propose a key to reading The Confessions of the Flesh as another anti-Oedipus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. (1992). “Progresso”. Revista Lua Nova n. 27, 1992, p. 217- 236.

Agostinho (2002). A cidade de Deus: (contra os pagãos). 2 volumes. Trad. Leme, O. P. Petrópolis, RJ: Vozes.

Agostinho. (1955). De civitate dei (Libri I-X). Corpus Christianorum Series Latina XLVII. Turnhout: Brepols.

Agostinho. (1955). De civitate dei (Libri XI-XXII). Corpus Christianorum Series Latina XLVIII. Turnhout: Brepols.

Agostinho. (2000). Dos bens do matrimônio – A santa virgindade – Dos bens da viuvez: Cartas a Proba e a Juliana. Tradução de Vicente Rabanal e Nair de Assis Oliveira. Col. Patrística, vol. 16, São Paulo: Paulus.

Agostinho. (1959). La cité de Dieu (Livres I – V). Trad. Combés, G. (edição bilíngue). Bibliothèque Augustinienne, vol. 33, Paris: Desclée de Brouwer.

Agostinho. (1996). La cité de Dieu (Livres VI – X). Trad. Combés, G. (edição bilíngue). Bibliothèque Augustinienne, vol. 34, Paris: Desclée de Brouwer.

Agostinho. (1992). La cité de Dieu (Livres XI – XIV). Trad. Combés, G. (edição bilíngue). Bibliothèque Augustinienne, vol. 35, Paris: Desclée de Brouwer.

Agostinho. (1996). La cité de Dieu (Livres XV – XVIII). Trad. Combés, G. (edição bilíngue). Bibliothèque Augustinienne, vol. 36, Paris: Desclée de Brouwer.

Agostinho. (1960). La cité de Dieu (Livres XIX – XXII). Trad. Combés, G. (edição bilíngue). Bibliothèque Augustinienne, vol. 37, Paris: Desclée de Brouwer.

Agostinho. (1974). Mariage et concupiscence, dans Premières polemiques contre Julien. Bibliothèque Augustinienne, vol. 23, Paris: Desclée de Brouwer.

Agostinho. (1994). Political writings. Trad. Tkacz, M. W.; Kries, D. Org. Fortin, E. L.; Gunn, R.; Kries, D. Indianapolis: Hackett.

Arendt, H. (2003). Entre o passado e o futuro. Trad. M. W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva.

Atkins, E. M.; Dodaro, R. J. (eds.). (2001). Augustine Political Writings. Cambridge: Cambridge University Press.

Brown, P. (1988). The Body and Society: Men, Women and Sexual Renunciation in Early Christianity. New York: Columbia University Press.

Brown, P. (1990). Corpo e Sociedade: O homem, a mulher e a renúncia sexual no início do cristianismo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor (especialmente Cap. 19 – “Agostinho: sexualidade e sociedade”, p. 318-351).

Chaves, E. P. (2019). “Do ‘sujeito de desejo’ ao ‘sujeito do desejo’: Foucault leitor de Santo Agostinho”. Revista de Filosofia Aurora, Curitiba, v. 31, n. 52, p. 257-277.

Chevallier, P. (2011). Michel Foucault et le christianisme. Lyon: ENS Éditions.

Cseke, Á. (2018). “Foucault lecteur de saint Augustin”. Materiali foucaultiani, a. VII, n. 13-14, gen-dic, pp. 253-272.

Deleuze, G.; Guattari, F. (2011). O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1. Trad. Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Editora 34.

Foucault, M. (1998). História da sexualidade 2: O uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal.

Foucault, M. (1999). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Ramalhete, R. Petrópolis: Vozes.

Foucault, M. (2001). Dits et écrits. Vol. II. Paris: Gallimard.

Foucault, M. (2018). Histoire de la sexualité 4: Les aveux de la chair. Paris: Éditions Gallimard.

Foucault, M. (2020). História da sexualidade 4: as confissões da carne. Trad. H. de B. C. Rodrigues, V. Portocarrero. São Paulo: Paz e Terra.

Gilson, É. (1962). “Notes sur l’être et le temps chez saint Augustin”. Recherches Augustinienne II, Études Augustiniennes. Paris, p. 205-223.

Marion, J-L. (2008). Au lieu de soi: l’approche de Saint Augustin. Paris: PUF.

Muchail, S. T. (2004). Foucault, simplesmente: textos reunidos. São Paulo: Edições Loyola.

Muchail, S. T.; Fonseca, M. A. da. (2019). “Parresia e confissão: uma genealogia do sujeito moderno”. Rev. Filos. Aurora, Curitiba, v. 31, n. 52, jan./abr., p. 191-208.

Novaes, M. (2020). “O herói e o forasteiro: narração e metafísica nas Confissões”. Dissertatio, volume suplementar 10, p. 207-228.

Novaes, M. (2019). “As Confissões como elogio do diálogo”. Discurso, v. 49, n. 1, p. 7-29.

Ratzinger, J. (2009). “Originalité et tradition dans le concept augustinien de ‘confessio’. In: Caron, M. (Org.). Saint Augustin. Paris: Les Éditions du Cerf, p. 9-36.

Senellart, M. (2006). As artes de governar: do regimen medieval ao conceito de governo. Trad. Neves, P. São Paulo: Ed. 34.

Sforzini, A. (2015). “Corpo de prazer, corpo de desejo: a teoria agostiniana do casamento relida por Michel Foucault”. Trad. Daniel Galantin. REDISCO. Vitó-ria da Conquista, v. 7, n. 1, p. 118-126.

Silva Filho, L. M. (2020). “Ontologia, linguagem e história em Agostinho: contradição e sexualidade n’A cidade de Deus”. Dissertatio, volume suplementar 10, p. 243-270.

Silva Filho, L. M. (2017). “Ambivalência da política no prólogo d’A cidade de Deus, de Agostinho”. Cadernos de Ética e Filosofia Política, n. 31, v. 2, p. 49-62.

Vessey, M. (1993). “Conference e Confission: literary pragmatics in Augustine’s ‘Apologia contra Hieronymum’”. Journal of Early Christian Studies 1:2, p. 175-213.

Veyne, P. (1971). Comment on écrit l’histoire. Paris: Éditions du Seuil.

Veyne, P. (1976). Le Pain et le cirque: sociologie historique d’un pluralisme politique. Paris: Éditions du Seuil.

Veyne, P. (2008). Sexo e poder em Roma. Trad. M. de Castro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Published

2021-12-17

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Silva Filho, L. M. da. (2021). A recepção de Agostinho em As confissões da carne, de Foucault. Discurso, 51(2), 91-112. https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.2021.193763