Walter Zanini e a formação de um sistema de arte contemporânea no Brasil

Authors

  • Isis Baldini Universidade de São Paulo. Museu de Arte Contemporânea
  • Martin Grossmann Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Pamela Prado
  • Vinicius Spricigo Universidade Federal de São Paulo. Departamento de História da Arte

DOI:

https://doi.org/10.1590/0103-4014.20180047

Keywords:

Art education and training, Contemporary art, Art museum, Biennial, Curating

Abstract

In this unpublished interview held by the Fórum Permanente IEA-USP on December 17, 2009, Walter Zanini, historian, art critic, curator and cultural manager, talks about his international training in the Visual Arts; his experience as a lecturer at Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP, Escola de Comunicações e Artes da USP and Fundação Alvaro Penteado; as well as his role in the constitution and development of the conceptual and curatorial bases of the Museu de Arte Contemporânea da USP, the first contemporary art museum in the world, during his tenure as director (1963-1978). He also recalls his role as curator of two International Art Biennials of São Paulo in the early 1980s that transformed the epistemological matrix of this event, which is a centrality in the contemporary art system in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Isis Baldini, Universidade de São Paulo. Museu de Arte Contemporânea

    é pós-doutoranda no programa interdisciplinar do Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, doutora pela Escola de Comunicação e Arte da Universidade de São Paulo.

  • Martin Grossmann, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    é professor titular da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, coordenador acadêmico da Cátedra Olavo Setúbal de Arte e Cultura do Instituto de Estudos Avançados da USP, curador-coordenador do Fórum Permanente.

  • Pamela Prado

    é graduada em Filosofia pela Universidade de Chile (2000) e em 2009 concluiu mestrado no Royal College of Art, Londres, em Curadoria de Arte Contemporânea.

  • Vinicius Spricigo, Universidade Federal de São Paulo. Departamento de História da Arte

    é professor adjunto do Departamento de História da Arte da Universidade Federal de São Paulo. Realizou pesquisa de pós-doutorado junto ao Centro Interdisciplinar de Semiótica da Cultura e da Mídia da PUC-SP

Published

2018-12-12

Issue

Section

Artes e cultura

How to Cite

Baldini, I., Grossmann, M., Prado, P., & Spricigo, V. (2018). Walter Zanini e a formação de um sistema de arte contemporânea no Brasil. Estudos Avançados, 32(93), 307-329. https://doi.org/10.1590/0103-4014.20180047