Jovens do Ensino Médio e participação na esfera escolar: um estudo transnacional

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.019

Keywords:

Civic and political participation, Young students, High school, City

Abstract

This article presents a critical analysis of how today’s young high school students attribute meanings to civic and political activities and engage in collective actions in the school environment. This analysis dialogues with the production of knowledge by sociology and the educational Sciences on how young high school students relate in the present with institutional and non-institutional participation mechanisms. The text is based on the final results of a collaborative study carried out by researchers from five Ibero-American universities who established a dialogue with secondary school students, located in São Paulo (USP/UFSCar), Buenos Aires (UBA), Mexico City/Oaxaca (UNAM), Madrid (UCM) and Barcelona (UB). The article also includes reflections on the forms of student-youth participation in these different school contexts

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marilia Pontes Sposito, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Marilia Pontes Sposito é professora emérita da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, docente Sênior do Programa de Pós-Graduação em Educação da FEUSP. @ – sposito@usp.br / https://orcid.org/0000-0001-9967-1397

  • Elmir de Almeida, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto

    Elmir de Almeida é professor doutor da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da USP e do Programa de Pós-Graduação em Educação da FFCLRPUSP. @ – elmir@ffclrp.usp.br / https://orcid.org/0000-0002-7567-8356.

  • Felipe de Souza Tarábola, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Felipe de Souza Tarábola é professor de Sociologia na Escola de Aplicação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSCar-Sorocaba. @ – fst@usp.br / http://orcid.org/0000-0001-7560-6814.

Published

2020-08-09

Issue

Section

Retrato da Juventude

How to Cite

Sposito, M. P., Almeida, E. de, & Tarábola, F. de S. (2020). Jovens do Ensino Médio e participação na esfera escolar: um estudo transnacional. Estudos Avançados, 34(99), 313-332. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.019