The Modernist wardrobe: The importance of apparel in the Brazilian Modernism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36104.009

Keywords:

Tarsila do Amaral, Oswald de Andrade, Paul Poiret, Modernism and fashion, Appearance, Haute couture

Abstract

The Modernist wardrobe comprises various types of records of the appearance of Tarsila do Amaral and Oswald de Andrade, and the crossing of sources associates and articulates the documents, circumscribing the webs of relationships that result from this method of confrontation. The analysis of apparel in the context of Brazilian Modernism reveals that appearance, attire and fashion were fundamental pieces in the game of social representations, and in the artistic and literary path of both Tarsila and Oswald. Furthermore, the relationship between the Tarsiwald couple and French haute couture, especially the maison Paul Poiret, indicates the transitions between tradition and modernity, and the negotiations, with agents of the artistic avant-garde, on the conservative taste of the Brazilian elites.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARAL, A. Tarsila: sua obra e seu tempo. 3.ed. São Paulo: Ed. 34; Edusp, 2010.

ANDRADE, M. de. Aspectos da literatura brasileira. 6.ed. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1978.

ANDRADE, M. de; AMARAL, T. do. Correspondência Mário de Andrade & Tarsila do Amaral. Org., intro. e notas de Aracy do Amaral. São Paulo: Edusp; IEB, 2001.

ANDRADE, O. de. Um homem sem profissão: Memórias e confissões. 1890-1919. Sob as ordens de mamãe. São Paulo: Cia. das Letras, 2019.

BARTHES, R. Inéditos. Trad. Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2005. v.3: Imagem e moda.

BARTHES, R. Sistema da moda. Trad. Ivone Castilho Benedetti. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

BOPP, R. Movimentos Modernistas no Brasil, 1922-1928. Apresentação Gilberto Mendonça Telles. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012. [recurso eletrônico]

BOURDIEU, P. A produção da crença: Contribuição para uma economia dos bens simbólicos. 3.ed. Trad. Maria da Graça Jacintho Setton. Porto Alegre: Zouk, 2014.

CANDIDO, A. Vários escritos. 4.ed. reorg. pelo autor. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul; São Paulo: Duas Cidades, 2004.

CANDIDO, A. Prefácio inútil. In: ANDRADE, O. de. Um homem sem profissão: Memórias e confissões. 1890-1919. Sob as ordens de mamãe. São Paulo: Cia. das Letras, 2019. p.9-13.

CHENOUNE, F. Des Modes et des hommes: Deux siècles d’élégance masculine. Paris: Flammarion, 1993.

JARDIM, E. A brasilidade modernista: Sua dimensão filosófica. Ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: PUC-Rio; Ponteio, 2016.

MICELI, S. Nacional estrangeiro: História social e cultural do modernismo artístico em São Paulo. São Paulo: Cia. das Letras, 2003.

NUNES, B. Oswald canibal. São Paulo: Perspectiva, 1979.

MORAES, R. B. de. Testemunha ocular (recordações). Org. e notas de Antonio Agenor Briquet de Lemos. Brasília: Briquet de Lemos, 2011.

SOUZA, G. de M. e. Vanguarda e nacionalismo na década de vinte. In: SOUZA, G. de M. e. Exercícios de leitura. São Paulo: Duas Cidades, 1980.

STERN, R. Against Fashion: Clothing as Art, 1850-1930. Cambridge: The MIT Press, 2004.

TAYLOR, L. The study of dress history. Manchester: Manchester University Press, 2002.

WILSON, E. Enfeitada de sonhos: Moda e modernidade. Trad. de Maria João Freire. Lisboa: Edições 70, 1989.

Catálogos de exposições

TARSILA ANOS 20. Catálogo da exposição. Galeria de Arte do Sesi, São Paulo, 29 de setembro a 30 de novembro de 1997. Curadoria e organização do catálogo de Sônia Salzstein. São Paulo: Página Viva, 1997.

Published

2022-02-15

How to Cite

Casarin, C. (2022). The Modernist wardrobe: The importance of apparel in the Brazilian Modernism. Estudos Avançados, 36(104), 185-204. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36104.009