Women’s cinema as resistance to dictatorship: Readings from a research source
DOI:
https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2023.37108.018Keywords:
Women’s cinema, Brazilian dictatorship, Resistance, Quase catálogo 1Abstract
Studies on cinema and Brazilian dictatorship are generally based on the film production of that period and seek to analyze content, form and discourse. What this article proposes is to follow an unconventional path, starting from a catalog as a historical document that encouraged research on women filmmakers who directed films during the Brazilian military dictatorial regime. With this mapping, it becomes possible to perceive that resistance cinema has specificities, and it is through them that the erasure and the prominence of women in this history will be addressed at the same time. By transgressing social norms and traditional roles, through characters of their films, some women filmmakers became elements of a politics and an aesthetics of resistance that confronted both the dictatorship and patriarchal norms and relations.
Downloads
References
ABREU, N. C. Olhar pornô: apresentação do obsceno no cinema e no vídeo. Campinas: Mercado das Letras, 1996.
BOSI, A. Narrativa e resistência. Itinerários, Araraquara, n.10, p.11-27, 1996. Disponível em: <https://periodicos.fclar.unesp.br/itinerarios/article/view/2577>. Acesso em: 24 fev. 2023.
BOSI, A. Literatura e resistência. São Paulo: Cia. das Letras, 2002.
BOSI, A. Entre a literatura e a história. 2.ed. São Paulo: Editora 34, 2015.
CAVALCANTE, A. Cineastas brasileiras (feministas) durante a ditadura civil-militar. In: HOLANDA, K.; TEDESCO, M. C. (Org.) Feminino e plural: mulheres no cinema brasileiro. Campinas: Papirus, 2017. p.59-76.
DE LAURETIS, T. Figures of resistance: essays in feminist theory. Urbana; Chicago: University of Illinois Press, 2007.
ESTEVES, F. C. “Sob” sentidos do político: história, gênero e poder no cinema de Ana Carolina. Fênix - Revista de História e Estudos Culturais, v.6, n.1, p.1-21, 2009. Disponível em: <https://www.revistafenix.pro.br/revistafenix/article/view/111>. Acesso em: 27 fev. 2023.
HOLANDA, K. (Org.) Mulheres de cinema. Rio de Janeiro: Numa Editora, 2020.
HOLANDA, K.; TEDESCO, M. C. (Org.) Feminino e plural: mulheres no cinema brasileiro. Campinas: Papirus, 2017.
HOLLANDA, H. B. de. (Org.) Quase Catálogo 1 - Realizadoras de cinema no Brasil (1930-1988). Rio de Janeiro: CIEC, Escola de Comunicação UFRJ, 1989.
RICH, A. Heterossexualidade compulsória e existência lésbica (1980). Bagoas: estudos gays, gêneros e sexualidades. Natal, v.4, n.5, p.17-44, jan./jun. 2010.
SARMET, E.; TEDESCO, M. C. Articulações feministas no cinema brasileiro nas décadas de 1970 e 1980. In: HOLANDA, K.; TEDESCO, M. C. (Org.) Feminino e plural: mulheres no cinema brasileiro. Campinas: Papirus, 2017. p.115-29.
VEIGA, A. M. Teoria e crítica feminista: do contracinema ao filme acontecimento. In: HOLANDA, K. (Org.) Mulheres de cinema. Rio de Janeiro: Numa Editora, 2020. p.261-78.
VEIGA, A. M. Cineastas brasileiras em tempos de ditadura: cruzamentos, fugas, especificidades. Curitiba: Appris, 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 10.1590/s0103-4014.2023.37108.018
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Estudos Avançados não celebra contrato de cessão de direitos autorais com seus colaboradores, razão pela qual não detém os direitos autorais dos artigos publicados. Os interessados em reproduzir artigos publicados na revista devem necessariamente obter o consentimento do autor e atribuir devidamente os créditos ao periódico.