Reflections on the formation of philosophy teachers in the light of Jerzy Grotowski’s theatrical phase

Authors

  • Débora Mariz Universidade Federal de Minas Gerais
  • Camila Machado Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248239767

Keywords:

Teaching of philosophy, Theater, Grotowski

Abstract

This article argues that philosophy is a practice and requires techniques for working on itself that must be learned in formative contexts. These techniques go beyond the aspects of the precision of the philosophical contents because, in addition to the conceptual and specific work of philosophy, it’s necessary to prepare the undergraduates for the teaching practice, which implies creativity, corporeality, use of space, and interaction with the public in practice. All these, to a certain extent, are typical practices of actor training. Therefore, the main objective of this article is to investigate how the knowledge and the training techniques of actors can help in the formation of philosophy teachers. However, there is little attention from theorists of the area on the practical dimension of teaching philosophy, that is, on how to do philosophy in the classroom. To establish the relationship between the formation of the actor and the teacher, a bibliographic review of national articles of philosophy was carried out. But, in the absence of texts that approach this theme, we sought to explain some correlations between the knowledge and practices of the performing arts and the training of philosophy teachers based on the analysis of texts from the theatrical phase of the director Jerzy Grotowski. In this way, we identified elements in the polish director’s work such as the use of the body, space, and voice, which can contribute to the training of philosophy teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Felipe; CEPPAS, Filipe. A aula de filosofia como oficina de criação. Revista Ideação, Feira de Santana, ed. esp., p. 51-68, 2017.

ASPIS, Renata Lima; GALLO, Silvio. Ensinar filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

BENTES, Hilda Helena. O ponto de convergência entre o teatro e a filosofia: o verbo théorein. Synesis, Petrópolis, v. 8, n. 1, p. 80-100, 2016.

CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018.

CARVALHO, Marcelo; SANTOS, Marli dos. Debate com Marilena Chauí, João Carlos Salles e Marcelo Guimarães. In: CORNELLI, Gabriele; CARVALHO, Marcelo; DANELON, Márcio (coord.). Filosofia: ensino médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2010. p. 13-43.

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. Tradução Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

COSTA, Abraão Lincoln Ferreira. Breves reflexões sobre o projeto Teatro em Ação. Diaphonia, Cascavel, v. 4, n. 2, p. 155-160, 2018.

FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O teatro laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969: textos e materiais de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugenio Barba. São Paulo: Perspectiva, 2007.

GALLO, Silvio. Ensino de filosofia: avaliação e materiais didáticos. In: CORNELLI, Gabriele; CARVALHO, Marcelo; DANELON, Márcio (coord.). Filosofia: ensino médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2010. p. 159-170.

GELAMO, Rodrigo Pelloso. A imanência como “lugar” do ensino de filosofia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 127-137, 2008.

GELAMO, Rodrigo Pelloso. O ensino da filosofia no limiar da contemporaneidade: o que faz o filósofo quando seu ofício é ser professor de filosofia? São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009.

GROTOWSKI, Jerzy. A possibilidade do teatro. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O teatro laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969: textos e materiais de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugenio Barba. São Paulo: Perspectiva, 2007a. p. 48-75.

GROTOWSKI, Jerzy. A voz. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O teatro laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969: textos e materiais de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugenio Barba. São Paulo: Perspectiva, 2007b. p. 137-162.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O teatro laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969: textos e materiais de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugenio Barba. São Paulo: Perspectiva, 2007c. p. 105-112.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. 3. ed. Tradução Aldomar Conrado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1987.

GROTOWSKI, Jerzy. Exercícios. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O teatro laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969: textos e materiais de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugenio Barba. São Paulo: Perspectiva, 2007d. p. 163-180.

GROTOWSKI, Jerzy. Le performer. In: CENTRO DI LAVORO DI JERZY GROTOWSKI. Workcenter of Jerzy Grotowski. [S. l.]: Centro per La Sperimentazione e la Ricerca Teatrale, 1988. Brochura em inglês, italiano e francês. p. 17-22.

GROTOWSKI, Jerzy. Para um teatro pobre. 3. ed. Brasília, DF: Teatro Caleidoscópio: Dulcina, 2013.

GROTOWSKI, Jerzy. Respuesta a Stanislavski. Estudis Escènics, Barcelona, n. 36, p. 327-337, 2009.

GROTOWSKI, Jerzy. Teatro e ritual. In: FLASZEN, Ludwik; POLLASTRELLI, Carla. O teatro laboratório de Jerzy Grotowski 1959-1969: textos e materiais de Jerzy Grotowski e Ludwik Flaszen com um escrito de Eugenio Barba. São Paulo: Perspectiva, 2007e. p. 119-136.

GUERRA, Edvan Tito Carneiro. O ensino de filosofia e o teatro: convergências a partir do conceito de ação em Hannah Arendt. 2019. Dissertação (Mestreado em Filosofia) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2019.

LIMA, Carolina Soares de; VOSS, Dulce Mari da Silva. Cartografando teatro e ensino num encontro com a filosofia da diferença. RelaCult, Foz do Iguaçu, v. 5, n. 1153, p. 1-10, 2019.

LIMA, Tatiana Motta. Palavras praticadas: o percurso artístico de Jerzy Grotowski: 1959-1974. São Paulo: Perspectiva, 2012.

MANSO, Artur; PEIXOTO, Miguel Jorge. O teatro como palco do filosofar: bases para uma pedagogia renovada. Revista Portuguesa de Educação Artística, Funchal, v. 5, p. 105-109, 2015.

MORAES, João Victor Almeida de. Filosofia e teatro: interações para sala de aula. Revista Iaçá, Macapá, v. 2, n. 1, p. 79-86, 2019.

NOYAMA, Samon. Para começar a pensar o ensino de filosofia a partir do teatro. In: CILENTO, Ângela Zamora; PEREIRA, Marinê de Souza; VELASCO, Patrícia Del Nero (org.). ENCONTRO NACIONAL PIBID-FILOSOFIA: memórias e reflexões, 2., 2017, Porto Alegre. II encontro... Porto Alegre: Fi, 2017. p. 245-260.

OLINTO, Lidia; BONFITTO, Matteo. A precisão psicofísica no ato total. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 3, n. 3, p. 879-901, 2013.

PIRES NETO, Luiz de Camargo. Teatro filosófico: uma concepção de filosofia à luz de Michel Foucault. 2018. Tese (Doutorado em Filosofia) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2018.

RODRIGO, Lidia Maria. Filosofia em sala de aula: teoria e prática para o ensino médio. Campinas: Autores Associados, 2009.

SECCO, Gisele. A preparação do professor de filosofia: notas preliminares. In: SEMINÁRIO FILOSOFIA NA ESCOLA/ IV SEMINÁRIO PIBID/UFRGS, 8., 2013, Santa Maria. Anais […]. Santa Maria: UFSM, 2013. Disponível em: http://w3.ufsm.br/seminariofiloescola/index.php/menuanais2013 . Acesso em: 15 out. 2018.

» http://w3.ufsm.br/seminariofiloescola/index.php/menuanais2013

SEGUNDO, Paulo Roberto. Possibilidades do ensino da filosofia no ensino médio. Thaumazein, Santa Maria, v. 5, n. 9, p. 57-66, 2012.

SILVA, Diego José da; CILENTO, Angela Zamora Guimarães. Filosofia, pedagogia e teatro: relatos e experimentos em territórios da educação. Revista Digital de Ensino de Filosofia, Santa Maria, v. 2, n. 2, p. 93-106, 2015.

SIQUEIRA, Aline Wendpap Nunes de et al. O papel do teatro na escola para o despertar da filosofia. Revista Cena, Porto Alegre, n. 24, p. 80-96, 2018.

SLOWIAK, James; CUESTA, Jairo. Jerzy Grotowski. São Paulo: É Realizações, 2013.

TOMAZETTI, Elisete Medianeira et al. Pesquisa sobre o ensino de filosofia e formação docente: percursos e incursões. In: DIEZ, Carmen Lucia Fornari (org.). Instigar a pensar e a questionar: o sentido do ensino de filosofia. Campinas: Mercado de Letras, 2012. p. 89-95.

VELASCO, Patrícia Del Nero. O que é isto o PROF-FILO? O Que Nos Faz Pensar, Rio de Janeiro, v. 28, n. 44, p. 76-107, 2019.

Published

2022-06-06

How to Cite

Reflections on the formation of philosophy teachers in the light of Jerzy Grotowski’s theatrical phase. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e239767. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248239767