The child body in the crossing from early childhood education to the early grades of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248239129porKeywords:
Child body, Crossing, Research with children, Early grades of elementary schoolAbstract
With an interpretive and ethnographic basis, we carried out a research to understand what the experience of crossing from early childhood education to the early grades of elementary school is like, from the children’s point of view. And with this scenario, we bring in this text, reflections on the child body. For this, anchored in studies of the Sociology of Childhood, and motivated by the research problem-question (What is the experience of crossing from early childhood education to the early grades of elementary school like, from the children’s point of view?), the production of data considered the expressions of six children in two school contexts: a school of early childhood education and another of the early grades of elementary school, in the city of Ponta Grossa, Paraná, Brazil, from August 2018 to July 2019. Through the insertion of the researchers in the group of children, with participant observations, interviews and monitored visits, we sought an adequate interlocution to their speeches, understanding that they go beyond the exclusive use of verbal or written language, covering the movements of their body and their gestures. The data, emerging from the children’s speech, generated two themes for analysis: differences and strategies. These unfolded in the following axes of analysis: a) routines and spaces; b) school practices; and c) rules. The analyzes allowed us to reflect on the child’s body, the power of its movements and gestures as a valid way for the child to be in the world and belong to it, producing culture, interpreting and relating, shaping and influencing the social constructs in which they are inserted.
Downloads
References
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Pedagogia da infância. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade de; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Livia Maria Fraga. Dicionário verbetes: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG, 2010. p. 2. Disponível em: https://gestrado.net.br/verbetes/pedagogia-da-infancia/ Acesso em: 3 out. 2019.
» https://gestrado.net.br/verbetes/pedagogia-da-infancia/
BUSS-SIMÃO, Márcia et al. Corpo e infância: natureza e cultura em confronto. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 151-168, 2010.
CORSARO, William A. Sociologia da infância. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução Ana Lúcia de Oliveira. 3. ed. São Paulo: Ed. 34, 1996.
FERNANDES, Cinthia Votto. A identidade da pré-escola: entre a transição para o ensino fundamental e a obrigatoriedade de frequência. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=1345481 Acesso em: 10 out. 2017.
GARANHANI, Marynelma Camargo. A educação física na educação infantil: uma proposta em construção. In: ANDRADE FILHO, Nelson Figueiredo de; SCHNEIDER, Omar. Educação física para a educação infantil. São Cristóvão: UFS, 2008. p. 123-142.
GRAUE, Mary Elizabeth; WALSH, Daniel J. Investigação etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Tradução Ana Maria Chaves. Lisboa: Fundação Calouste Gulbernkian, 2003.
JAMES, Allison; JENKS, Chris; PROUT, Alan. O corpo e a infância. In: KOHAN, Walter Omar; KENNEDY, David (org.). Filosofia e infância: possibilidades de um encontro. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 207-238. (Filosofia na escola, v. 3).
LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 4-27, 2011.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Tradução Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. Tradução Sônia M. S. Fuhrmann. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
MANDELL, Nancy. The least-adult role in studying children. In: WAKSLER, Frances Chaput (ed.). Studying the social worlds of children: sociological readings. London: Falmer Press, 2003. p. 38-60.
MARCONDES, Keila Hellen Barbato. Continuidades e descontinuidades na transição da educação infantil para o ensino fundamental no contexto de nove anos. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2012. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/101554/marcondes_khb_dr_arafcl.pdf?sequence=1 Acesso em: 12 nov. 2017.
» https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/101554/marcondes_khb_dr_arafcl.pdf?sequence=1
MARTINS, Rita de Cássia; GARANHANI, Marynelma Camargo. A organização do espaço na educação infantil: o que contam as crianças? Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 11, n. 32, p. 37-56, 2011.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Psicologia e pedagogia da criança. Tradução Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Résumés de cours: Collège de France 1952-1960. Paris: Gallimard, 1968.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Introdução. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza; ASSIS, Simone Gonçalves de; SOUZA, Edinilsa Ramos de (org.). Avaliação por triangulação de métodos: abordagem de programas sociais. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2010. p. 19-51.
NEVES, Vanessa Ferraz Almeida. Tensões contemporâneas no processo de passagem da educação infantil para o ensino fundamental: um estudo de caso. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-8FNP4D Acesso em: 10 nov. 2017.
» https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-8FNP4D
NOGUEIRA, Gabriela Medeiros. A passagem da educação infantil para o 1º ano no contexto do ensino fundamental de nove anos: um estudo sobre alfabetização, letramento e cultura lúdica. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2011. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1614 Acesso em: 11 nov. 2017.
» http://guaiaca.ufpel.edu.br/handle/123456789/1614
QVORTRUP, Jens. A infância enquanto categoria estrutural. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 631-644, 2010.
RANIRO, Caroline. O final da educação infantil e o início do ensino fundamental: a escola revelada por crianças e professoras. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Araraquara, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=3716203 Acesso em: 20 nov. 2017.
ROCHA, Eloisa Acires Candal; LESSA, Juliana Schumaker; BUSS-SIMÃO, Márcia. Pedagogia da infância: interlocuções disciplinares na pesquisa em educação. Da Investigação às Práticas, Lisboa, v. 6, n. 1, p. 31-49, 2016. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/inp/v6n1/v6n1a03.pdf Acesso em: 4 jun. 2020.
» http://www.scielo.mec.pt/pdf/inp/v6n1/v6n1a03.pdf
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, 2005.
SERRES, Michel. Criar. In: SERRES, Michel. Filosofia mestiça. Lisboa: Instituto Piaget, 1993. p. 7-44.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.