Contributions of cultural-historical theory to the understanding of racial issues in school education

Authors

  • Edmundo Fernandes Souza Filho Universidade Federal de São Paulo
  • Edna Martins Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248239195

Keywords:

Ethnic-racial relations, Cultural-historical theory, Lev Semenovich Vigotski, Racism, Education

Abstract

This paper focuses the contributions of cultural-historical theory to the discussion of racial issues in the context of school education. Therefore, it addresses points related to the constitution of the subject, the importance of language and the production of sense and meaning, based on contemporary authors who studied the Vygotskian perspective. The theorical study seeks to contextualize Vigotski’s thought by associating concepts of his work to the problem of racism and racial discrimination, which structure social relations in Brazil. In order to present a psychology capable of enlightening racial issues, it seeks, in the foundations of the historical-cultural theory and its interlocutors, a contribution to the understanding of the conceptions of human development and the role of ethnic-racial relations in the formation of subjectivity, particularly in the black population. The impacts of Brazilian structural racism on the process of human subjectivation are also discussed, taking education as capable of contributing to the perpetuation of racial prejudice, while enabling the emergence of initiatives to resolve this problem. It appears that the cultural-historical theory can be constituted as a basic foundation for understanding the multiple racial relations that structure educational spaces, allowing the understanding of meanings and senses elaborated by population regarding the place of black people in a society in which inequalities between white and non-white people prevail.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. A pesquisa sobre a atividade pedagógica: contribuições da teoria da atividade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 108-118, 2005a. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782005000200009&lng=en&nrm=iso Acesso em: 27 fev. 2018.

» http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782005000200009&lng=en&nrm=iso

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. Sentido pessoal e projeto político-pedagógico: análise da atividade pedagógica a partir da psicologia histórico-cultural. 2005b. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2005b.

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. Sentido pessoal, significado social e atividade de estudo: uma revisão teórica. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 18, n. 2, p. 265-272, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572014000200265&lng=en&nrm=iso Acesso em: 6 jul. 2016.

» http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572014000200265&lng=en&nrm=iso

BARROS, João Paulo Pereira et al. O conceito de “sentido” em Vigotski: considerações epistemológicas e suas implicações para a investigação psicológica. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 21, n. 2, p. 174-181, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/psoc/a/khM5xdjJcjdmJX9rDkwJrKD/?lang=pt Acesso em: 27 jan. 2021.

» https://www.scielo.br/j/psoc/a/khM5xdjJcjdmJX9rDkwJrKD/?lang=pt

BASTIDE, Roger. Manifestações do preconceito de cor. In: BASTIDE, Roger; FERNANDES, Florestan. Brancos e negros em São Paulo: ensaio sociológico sobre aspectos da formação, manifestações atuais e efeitos do preconceito de cor na sociedade paulistana. 4. ed. São Paulo: Global, 2008. p. 154-189.

BENTO, Maria Aparecida Silva. Branquitude: o lado oculto do discurso sobre o negro. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva (org.). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 147-162.

CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. São Paulo: Contexto, 2004.

DOMINGUES, Petrônio. Ações afirmativas para negros no Brasil: o início de uma reparação histórica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 29, p. 164-176, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782005000200013&lng=en&nrm=iso Acesso em: 6 nov. 2017.

» http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782005000200013&lng=en&nrm=iso

DUARTE, Newton. Formação do indivíduo, consciência e alienação: o ser humano na psicologia de A. N. Leontiev. Caderno Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 44-63, 2004.

FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Tradução Maria Adriana da Silva Caldas. Rio de Janeiro: Fator, 1983.

FERNANDES, Florestan. Cor e estrutura social em mudança. In: BASTIDE, Roger; FERNANDES, Florestan. Brancos e negros em São Paulo: ensaio sociológico sobre aspectos da formação, manifestações atuais e efeitos do preconceito de cor na sociedade paulistana. 4. ed. São Paulo: Global, 2008. p. 91-153.

GÓES, Maria Cecília Rafael de. A natureza social do desenvolvimento psicológico. In: ZAMBONI, Ernesta. Pensamento e linguagem: estudos na perspectiva da psicologia soviética. 3. ed. Campinas: Cedes, 2000. p. 21-29.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Como trabalhar com “raça” em sociologia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 1, p. 93-107, 2003.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Raça e os estudos de relações raciais no Brasil. Novos Estudos Cebrap, São Paulo, n. 54, p. 147-156, 1999.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2015.

IPEA. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Situação social da população negra por estado. Brasília, DF: IPEA, 2014.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Prefácio. In: LOPES, Maria Auxiliadora; BRAGA, Maria Lúcia de Santana (org.). Acesso e permanência da população negra no ensino superior. Brasília, DF: Ministério da Educação: Unesco, 2007. p. 17-47.

LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

MARQUES, Eugenia Portela de Siqueira. Afro-descendentes e educação: uma leitura de cultura e currículo escolar pela lente dos estudos culturais. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 28., 2005, Caxambu. Anais […]. Rio de Janeiro: Anped, 2005. p. 1-16. Disponível em: http://www.28reuniao.anped.org.br/textos/gt21/gt211328int.pdf Acesso em: 20 fev. 2018.

» http://www.28reuniao.anped.org.br/textos/gt21/gt211328int.pdf

MARTINS, Edna; GERALDO, Aparecida das Graças. A influência da família no processo de escolarização e superação do preconceito racial: um estudo com universitários negros. Revista Psicologia Política, Florianópolis, v. 13, n. 26, p. 55-73, 2013.

MORETTI, Vanessa Dias; ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira; RIGON, Algacir José. O humano no homem: os pressupostos teórico-metodológicos da teoria histórico-cultural. Psicologia & Sociedade, Recife, v. 23, n. 3, p. 477-485, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822011000300005&lng=en&nrm=iso Acesso em: 5 jul. 2016.

» http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822011000300005&lng=en&nrm=iso

MUNANGA, Kabengele. Teorias sobre o racismo. In: HASENBALG, Carlos A.; MUNANGA, Kabengele; SCHWARCZ, Lília Moritz. Racismo: perspectivas para um estudo contextualizado da sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UFF, 1998. p. 43-67.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. In: SEMINÁRIO NACIONAL RELAÇÕES RACIAIS E EDUCAÇÃO, 3., 2003, Niterói. Anais […]. Niterói: UFF, 2004. p. 15-34.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. A mediação simbólica. In: OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vigotski: aprendizagem e desenvolvimento, um processo socio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993. p. 25-40.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. 4. ed. São Paulo: Intermeios, 2015.

PINO, Angel L. B. Processos de significação e constituição do sujeito. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 1, n. 1, p. 17-24, 1993. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X1993000100004&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 10 ago. 2017.

» http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X1993000100004&lng=pt&nrm=iso

SEGATO, Rita Laura. Raça é signo. Brasília, DF: UnB, 2005. (Antropologia, n. 372).

SILVA, Uelber Barbosa. Racismo e alienação: uma aproximação à base ontológica de temática racial. São Paulo: Instituto Lukács, 2012.

SILVA, Vera Lúcia Neri da. Os estereótipos racistas nas falas de educadoras infantis: suas implicações no cotidiano educacional da criança negra. 2002. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2002.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Cadernos Cedes, Campinas, v. 20, n. 50, p. 26-40, 2000.

SOUZA FILHO, Edmundo Fernandes. Significados e sentidos do acesso e permanência no ensino superior: um estudo sobre as cotas raciais a partir da teoria histórico-cultural. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos, 2018.

VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de. Construção da subjetividade: processo de inserção de crianças pequenas e suas famílias à creche. Rio de Janeiro: UERJ, 2002.

VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de. Etnia, raça e educação no Brasil. Niterói: UFF, 1997. Mimeografado.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ZANELLA, Andréa Vieira. Atividade, significação e constituição do sujeito: considerações à luz da Psicologia Histórico-Cultural. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 9, n. 1, p. 127-135, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722004000100016&lng=en&nrm=iso Acesso em: 4 fev. 2018.

» http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722004000100016&lng=en&nrm=iso

ZANELLA, Andréa Vieira et al. Questões de método em textos de Vygotski: contribuições à pesquisa em psicologia. Psicologia & Sociedade, Recife, v. 19, n. 2, p. 25-33, 2007.

Published

2022-06-10

How to Cite

Contributions of cultural-historical theory to the understanding of racial issues in school education. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e240020. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248239195