Pesquisa-formação com mini-histórias na educação infantil

Authors

  • Elaine Conte Universidade La Salle
  • Cristiele Borges dos Santos Cardoso Universidade La Salle

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248257250por

Keywords:

Mini-stories, Childhood education, Research-formation, Documentation, Experiences

Abstract

The work discusses actions with mini-stories in the pedagogical routine from the perspective of empirical situations and narratives of early childhood education teachers. It is about investigating, from the analysis of some experiences proposed through an extension course, how it is possible to sustain a formative process mediated by mini-stories. The text reports some experiences developed between 2017 and 2020 focused on practices with mini-stories in early childhood education. It discusses, through research-formation, the sensitive field of pedagogical action, to contextualize the practices of mini-stories in the creation of ethical, aesthetic and formative records. The mini-stories are configured as ways of doing, seeing, being and narrating children’s daily lives, in addition to serving as pedagogical documentation, based on the sensitive experience of learning with children. The construction of pedagogical relationships through mini-stories, based on references and contradictions in times of pandemic, made human development emerge with values and experiences typical of childhood culture. The results of the joint evaluation of the proposals highlight the lack of knowledge of this form of communication in early childhood education, combining the unprecedented feasible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTIMIR, David. Como escuchar a la infancia. Barcelona: Octaedro, 2010.

ALVARADO PRADA, Luis Eduardo. Pesquisa coletiva como um caminho na formação de professores. In: ENCONTRO DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO, 3, 2005, Uberaba. Anais... Uberaba: Uniube, 2005. p. 626-637.

ALVES, Nilda. Apresentação. As múltiplas formas de narrar a escola. Currículo Sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 5-7, 2007.

ALVES, Rubem. Do universo à jabuticaba. São Paulo: Planeta do Brasil, 2010.

AZEVEDO, Ana; SOUSA, Joana. A documentação pedagógica em contexto de creche: a partilha de poder. Cadernos de Educação de Infância, Lisboa, n. 91, p. 34-39, 2010.

BARBOSA, Maria Carmen; FERNANDES, Susana Beatriz. Uma ferramenta para educar-se e educar de outro modo. Revista Pátio Educação Infantil, Porto Alegre, n. 30, p. 8-11, jan./mar. 2012.

BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito da história. In: BENJAMIN, Walter. O anjo da história. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 8-24.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília, DF: MEC/SED, 2017.

CHILDREN, Reggio. As cem linguagens em mini-histórias: contadas por professores e alunos de Reggio Emilia. Escolas e creches da infância de Reggio Emilia. Porto Alegre: Penso, 2021.

CONTE, Elaine; CARDOSO, Cristiele Borges dos Santos. Experiências formativas com mini-histórias: pesquisas contemporâneas. 1. ed. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022.

DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na educação da primeira infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003.

DAVOLI, Mara. Documentar processos, recoger señales. In: Red Territorial de Educación Infantil de Cataluña. Documentar la vida de los niños y las ninãs em la escuela. Barcelona: Octaedro-Rosa Sensat, 2011. p. 15-26.

FLUSSER, Vilém. O gesto de fotografar. Artefilosofia, Ouro Preto, n. 26, p. 41-51, jul. 2019.

FOCHI, Paulo Sergio. Afinal, o que os bebês fazem no berçário? comunicação, autonomia e saber-fazer de bebês em um contexto de vida coletiva. Porto Alegre: Penso, 2015.

FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo: relato de uma professora. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

GADAMER, Hans-Georg. Verdad y método: fundamentos de una hermenêutica filosófica. v. 1. 6. ed. Salamanca: Sígueme, 1996.

GANDINI, Lella; GOLDHABER, Jeanne. Duas reflexões sobre a documentação. In: GANDINI, Lella; EDWARDS, Carolyn (org.). Bambini: a abordagem italiana à educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002. p. 150-169.

GONZÁLEZ, Sara Serrate; MARTÍN, Sonia Casillas; GONZÁLEZ, Marcos Cabezas. Factores de calidad determinantes de la formación práctica de los estudiantes de educación. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 27, n. 105, p. 817-838, out./dez. 2019.

HELM, Judy Harris; BENEKE, Salle. O poder dos projetos: novas estratégias e soluções para a educação infantil. Porta Alegre: Artmed, 2005.

HERMANN, Nadja. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre: PUCRS, 2005.

JOSSO, Marie-Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 373-383, mai./ago. 2006.

KRAMER, Sonia. Leitura e escrita como experiência: seu papel na formação de sujeitos sociais. Presença Pedagógica, São Paulo, v. 6, n. 31, p. 17-27, 2000.

LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

LOPONTE, Luciana Gruppelli. Arte e metáforas contemporâneas para pensar infância e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 112-188, 2008. https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100010

» https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100010

NOGARO, Arnaldo; JUNG, Hildegard Susana; CONTE, Elaine. Infância: desaparecimento ou metamorfose? Revista Histedbr On-line, Campinas, v. 18, n. 3, p. 745-765, 2018. https://doi.org/10.20396/rho.v18i3.8652022

» https://doi.org/10.20396/rho.v18i3.8652022

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia. A formação em contexto: a mediação do desenvolvimento profissional praxiológico. In: CANCIAN, Viviane Ache; GALLINA, Simone Freitas da Silva; WESCHENFELDER, Noeli Valentina (ed.). Pedagogias das infâncias, crianças e docências na educação infantil. Brasília, DF: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, 2016. p. 87-111.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia-em-participação: a documentação pedagógica no âmago da instituição dos direitos da criança no cotidiano. Em Aberto, Brasília, DF, v. 30, n. 100, p. 115-130, set./dez. 2017.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, Júlia; FORMOSINHO, João. Pedagogia-em-participação: a perspectiva educativa da associação criança. Porto: Porto Editora, 2013.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. 2. ed. São Paulo: EXO Experimental, 2009.

RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar, aprender. São Paulo: Paz & Terra, 2012.

SANCHES, Roberto Cordeiro; CONTE, Elaine. A hermenêutica de Ricoeur no contexto das histórias de vida. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, p. 188-203, set./dez. 2017. https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9492

» https://doi.org/10.17058/rea.v25i3.9492

SANCHES, Roberto Cordeiro; CONTE, Elaine. Tragédia e reconhecimento na trajetória formativa. Temas em Educação, João Pessoa, v. 27, p. 92-107, 2018. https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.33496

» https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.33496

THOMÉ, Ana Carol; MENDONÇA, Rita. Janelas: registros do sentir. São Paulo: Instituto Romã, 2020. Relatos das participantes do curso virtual infância e natureza módulo 2. Disponível em: https://www.sercriancaenatural.com/extras Acesso em: 7 jun. 2021.

» https://www.sercriancaenatural.com/extras

ZABALZA, Miguel Ángel. Qualidade em educação infantil. Porto Alegre: ArtMed, 2009.

Published

2022-11-21

Issue

Section

Thematic Section: Childhood, Politics and Education

How to Cite

Pesquisa-formação com mini-histórias na educação infantil. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e257250. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248257250por