Working all the time: overload and intensification in the work of primary education teachers

Authors

  • Moacir Fernando Viegas Universidade de Santa Cruz do Sul

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248244193

Keywords:

Teaching work, Work and education, Intensification of work, Work overload, Illness

Abstract

The article aims to describe, analyze and explain the properties and characteristics of the intensification and work overload of teachers of primary education in 18 counties in the region of Vale do Rio Pardo, Rio Grande do Sul, in the years 2018 and 2019. For that, this article is based on data originating from a questionnaire application carried out with a sample of 204 public school teachers in primary, elementary, and high school, in addition to interviews and group discussions. The study is supported by theoretical references that are based on the sociology of work that deals with the main categories of the discussion carried out in this article, especially intensification and work overload, in addition to work conditions and work division and organization. The article is justified by the need to deepen research that addresses teachers’ problems of intensification and work overload at times of increasing precariousness and of new and complex responsibilities of teachers resulting from neoliberal reforms and economic production changes. The study discloses that teachers from covered counties are permanently involved with work, intense and overload journeys that require constant dedication to work, extending the journey to the domestic field and producing conditions that often lead to illness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Thiago; PINTO, José Marcelino de Rezende. Remuneração e características do trabalho docente no Brasil: um aporte. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 143, p. 606-639, 2011. https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000200014

» https://doi.org/10.1590/S0100-15742011000200014

ARAÚJO, Tânia Maria de; PINHO, Paloma de Sousa; MASSON, Maria Lucia Vaz. Trabalho e saúde de professoras e professores no Brasil: reflexões sobre trajetórias das investigações, avanços e desafios. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 35, supl. 1, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csp/v35s1/1678-4464-csp-35-s1-e00087318.pdf Acesso em: 18 jan. 2020.

» https://www.scielo.br/pdf/csp/v35s1/1678-4464-csp-35-s1-e00087318.pdf

BARBOSA, Manuel Gonçalves. Educação, vida precária e capacitação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 39, n. 144, p. 584-599, jul./set. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v39n144/1678-4626-es-es0101-73302018181445.pdf Acesso em: 13 set 2019.

» https://www.scielo.br/pdf/es/v39n144/1678-4626-es-es0101-73302018181445.pdf

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BERNARDO, João. Economia dos conflitos sociais. São Paulo: Cortez, 1991.

BLANCH, Josep Maria. Trabajar y bienestar. In: BLANCH, Josep Maria (org.). Teoría de las relaciones laborales. Barcelona: FUOC, 2012. p. 4-101.

BORIS, Eileen. Produção e reprodução, casa e trabalho. Tempo Social, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 101-121, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ts/a/wWWkfy3NCCpzHKXXnQ6tLmw/?format=pdf⟨=pt Acesso em: 18 jun. 2020.

» https://www.scielo.br/j/ts/a/wWWkfy3NCCpzHKXXnQ6tLmw/?format=pdf⟨=pt

CAU-BAREILLE, Dominique. Estratégias de trabalho e dificuldades dos professores em fim de carreira: elementos para uma abordagem sob o prisma do gênero. Laboreal, Porto, v. 10, n. 1, p. 59-78, 2014. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/lab/v10n1/v10n1a06.pdf Acesso em: 12 jan. 2019.

» http://www.scielo.mec.pt/pdf/lab/v10n1/v10n1a06.pdf

CNTE. Confedereção Nacional dos Trabalhadores em Educação. CPERS divulga dados de pesquisa sobre a saúde do trabalhador em educação. [S. l.]: CNTE, 2012.

CONTATORE, Octávio Augusto; MALFITANO, Ana Paula Serrata; BARROS, Nelson Filice de. Por uma sociologia do cuidado: reflexões para além do campo da saúde. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 1-23, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/tes/v17n1/0102-6909-tes-17-1-e0017507.pdf Acesso em: 14 mar. 2020.

» https://www.scielo.br/pdf/tes/v17n1/0102-6909-tes-17-1-e0017507.pdf

CPERS-Sindicato. É proibido adoecer: educadores contratados são demitidos em meio à licença saúde. Porto Alegre: Cpers, 2019. Disponível em: https://cpers.com.br/e-proibido-adoecer-educadores-contratados-sao-demitidos-em-meio-a-licenca-saude/ Acesso em: 05 fev. 2020.

» https://cpers.com.br/e-proibido-adoecer-educadores-contratados-sao-demitidos-em-meio-a-licenca-saude/

CUNHA, Maria Isabel da. Lugares de formação: tensões entre a academia e o trabalho docente. In: DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas et al. (org.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 129-149.

DAL ROSSO, Sadi. Intensidade do trabalho. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Candella; VIEIRA, Lívia Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG, 2010. p. 1-4.

DAL ROSSO, Sadi. Intensidade e imaterialidade do trabalho em saúde. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 65-91, 2006.

FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. São Paulo: Coletivo Sycorax: Elefante, 2019.

FERREIRA, Leda Leal. Lições de professores sobre suas alegrias e dores no trabalho. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 35, supl. 1, p. 1-11, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2019000503001&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 jan. 2020.

» http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2019000503001&lng=en&nrm=iso

GARCIA, Maria Manuela Alves; ANADON, Simone Barreto. Reforma educacional, intensificação e autointensificação do trabalho docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 63-85, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v30n106/v30n106a04.pdf Acesso em: 24 Ago. 2019.

» https://www.scielo.br/pdf/es/v30n106/v30n106a04.pdf

GUERREIRO, Natalia Paludeto et al. Perfil sociodemográfico, condições e cargas de trabalho de professores da rede estadual de ensino de um município da região Sul do Brasil. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 14, supl. 1, p. 97-117, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/ZDFJMy53qX4XwrtBfWh6B6t/?format=html Acesso em: 13 mar. 2020.

» https://www.scielo.br/j/tes/a/ZDFJMy53qX4XwrtBfWh6B6t/?format=html

HARGREAVES, Andy. El tiempo y el espacio en el trabajo del profesor. Revista de Educación, Barcelona, n. 298, p. 35-53, 1995. Disponível em: http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:0ef143be-af76-4b8e-9854-c8d816a48aa3/re2980200486-pdf.pdf Acesso em: 15 mai. 2019.

» http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:0ef143be-af76-4b8e-9854-c8d816a48aa3/re2980200486-pdf.pdf

HARGREAVES, Andy. Intensificación (el trabajo de los profesores, ¿mejor o peor?). In: HARGREAVES, Andy. Profesorado, cultura y postmodernidad. 5. ed. Barcelona: Morata, 2005. p. 142-164.

HIRATA, Guilherme; OLIVEIRA, João Batista Araujo; MEREB, Talita de Moraes. Professores: quem são, onde trabalham, quanto ganham. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 27, n. 102, p. 179-203, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v27n102/1809-4465-ensaio-27-102-0179.pdf Acesso em: 14 jun. 2020.

» https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v27n102/1809-4465-ensaio-27-102-0179.pdf

HIRATA, Helena. Tendências recentes da precarização social e do trabalho: Brasil, França, Japão. Caderno CRH, Salvador, v. 24, n. 1, p. 15-22, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-49792011000400002&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 14 out. 2016.

» http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-49792011000400002&script=sci_abstract&tlng=pt

HYPÓLITO, Álvaro Vieira. Post-scriptum: trabalho docente, currículo e gestão. In: HYPOLITO, Álvaro Moreira. Trabalho docente, classe social e relações de gênero. São Leopoldo: Oikos, 2020. p. 140-162.

IVO, Andressa Aita; HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Políticas gerenciais em educação: efeitos sobre o trabalho docente. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 2, p. 365-379, maio/ago. 2015. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss2articles/ivo-hypolito.pdf Acesso em: 14 abr. 2021.

» https://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss2articles/ivo-hypolito.pdf

JACOMINI, Marieta Gouvêa de Oliveira; PENNA, Márcia Aparecida. Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento. Pro-Posições, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 177-202, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/M34nYfJTrzB4Sfv7NqVgTTp/?format=pdf⟨=pt Acesso em: 12 abr. 2018.

» https://www.scielo.br/j/pp/a/M34nYfJTrzB4Sfv7NqVgTTp/?format=pdf⟨=pt

KERGOAT, Danièle. A relação social de sexo: da reprodução das relações sociais à sua subversão. Pro-Posições, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 47-59, 2002. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/2125/37-dossie-kergoatd.pdf Acesso em: 13 abr. 2019.

» https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/2125/37-dossie-kergoatd.pdf

KERGOAT, Danièle. Divisão sexual do trabalho e relações sociais de sexo. In: HIRATA, Helena et al. Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: Unesp, 2009. p. 67-75.

KUENZER, Acácia Zeneida. A precarização do trabalho docente: o ajuste normativo encerrando o ciclo. In: MAGALHÃES, Jonas et al. (org.). Trabalho docente sob fogo cruzado. Rio de Janeiro: UERJ: LPP, 2021. p. 235-250.

LIMA, Francisco de Paula Antunes. Carga de trabalho. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Candella; VIEIRA, Lívia Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG, 2010. p. 1-9.

LOURO, Guacira Lopes. Mulheres na sala de aula. In: DEL PRIORI, Mary (org). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 1997. p. 443-481.

MARCONDES, Mariana Mazzini. O cuidado na perspectiva da divisão sexual do trabalho: contribuições para os estudos sobre a feminização do mundo do trabalho. In: YANNOULAS, Silvia Cristina (coord.). Trabalhadoras: análise da feminização das profissões e ocupações. Brasília, DF: Abaré, 2013. p. 251-279.

MARGLIN, Stephen. Origem e parcelamento das tarefas: para que servem os patrões? In: GORZ, André (org.). Crítica da divisão do trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1980. p. 37-78.

MARTINS, Maria de Fátima Duarte et al. O trabalho das docentes da educação infantil e o mal-estar docente: o impacto dos aspectos psicossociais no adoecimento. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 17, p. 281-289, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cpst/article/view/112348/110312 Acesso em: 23 ago. 2018.

» https://www.revistas.usp.br/cpst/article/view/112348/110312

MIRANDA, Ana; ARANCIBIA, Milena. Repensar el vínculo entre la educación y el mundo del trabajo desde la perspectiva de género: reflexiones a partir de un estudio longitudinal en el Gran Buenos Aires. Education Policy Analysis Archives, Arizona, v. 25, n. 74, p. 1-18, 2017. Disponível em: https://epaa.asu.edu/ojs/index.php/epaa/article/view/2907/1937 Acesso em: 08 out. 2020.

» https://epaa.asu.edu/ojs/index.php/epaa/article/view/2907/1937

OLIVEIRA, Dalila Andrade. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, 2004.

OLIVEIRA, Dalila Andrade et al. Indicadores do trabalho docente na educação básica. Belo Horizonte: Fino Traço, 2017.

OLIVEIRA, Juliana Andrade. O trabalho emocional no trabalho de professores de educação básica. In: MATSUO, Myrian (org.; SEMINÁRIO DE SOCIOLOGIA DA FUNDACENTRO, 1., 2014., São Paulo. O trabalho emocional e o trabalho de cuidado. São Paulo: Fundacentro, 2014. p. 57-68.

PIOVEZAN, Patricia Regina; DAL RI, Neusa Maria. Flexibilização e intensificação do trabalho docente no Brasil e em Portugal. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 2, n. 2, p. 1-21, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v44n2/2175-6236-edreal-44-02-e81355.pdf Acesso: em 16 mai. 2019.

» https://www.scielo.br/pdf/edreal/v44n2/2175-6236-edreal-44-02-e81355.pdf

ROSA, Sanny Silva da; ANDRADE, Fernanda Feliciano de. Controvérsias jurídicas e a persistente divisão do trabalho em creches públicas: o caso de Mauá/SP. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 14, n. 28, p. 354-377, 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/3475 Acesso em: 3 jan. 2022.

» https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/3475

SEKI, Allan Kenji et al. Professor temporário: um passageiro permanente na educação básica brasileira. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 3, p. 942-959, 2017. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10526/5968 Acesso em: 28 set. 2019.

» https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/10526/5968

SELIGMANN-SILVA, Edith. Desgaste mental do trabalho. São Paulo: Cortez; 1994.

SILVA, Amanda Moreira da. A uberização do trabalho docente no Brasil: uma tendência de precarização no século XXI. Trabalhonecessário, Rio de Janeiro, v. 17, n. 34, p. 229-251, 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/38053/21780 Acesso em: 17 dez. 2020.

» https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/38053/21780

SOUZA, Davisson Charles Cangussu de; FERNANDES, Bárbara Pereira; FILGUEIRA, Vanessa. Racionalização, intensidade e controle do trabalho docente na rede básica de ensino. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 24, n. 3, p. 123-141, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9456/6749 Acesso em: 12 jul 2017.

» https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9456/6749

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2008.

VIEGAS, Moacir Fernando; TIRELLI, Cláudia. Condições de trabalho e saúde dos trabalhadores docentes das escolas públicas do Vale do Rio Pardo, RS. In: VIEGAS, Moacir Fernando; KRUG, Suzane Beatriz Frantz; SCHUH, Laísa Xavier (org.). Estudos e reflexões sobre educação, trabalho e saúde. Porto Alegre: PUCRS, 2020, p. 259-286.

ZATTI, Antonio Marcos; MINHOTO, Maria Angélica Pedra. Política de avaliação do desempenho docente nas redes estaduais de ensino do Brasil. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. 1-21, fev. 2019. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945188993

» https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945188993

Published

2022-12-01

How to Cite

Working all the time: overload and intensification in the work of primary education teachers. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e244193. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248244193