What is the general council’s role in managing Portuguese public schools? Principals’ perceptions

Authors

  • Paulo Delgado Instituto Politécnico do Porto
  • Vera Diogo Instituto Politécnico do Porto
  • João M. S. Carvalho Universidade Portucalense
  • Pedro Martins Instituto Politécnico do Porto

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248249171

Keywords:

School management model, Principal, General council, Portugal

Abstract

The current school management model, enshrined in Decree-Law No. 75/2008, of April 22, has been operating for over ten years. The objective of this study is to take stock of the validity of the school management model, from the perspective of Principals, as the primary decision-makers within schools, collecting interpretations and positions that identify challenges for the formal model and its implementation in the practices of school administration and management. For this article, we analyzed, through data obtained with 30 exploratory interviews and 83 questionnaires, the perceptions of school principals about the role of the general council in the management model. The conclusions show that the principals have divergent opinions about the general council’s composition and attributions. Still, they generally agree with the lack of competencies to carry out some of their objectives, as well as point out doubts regarding the ability of their elements to have relevant participation and sufficiently unbiased decisions without being controlled by the principal or external forces. As positive, they point to the representation of different groups of actors inside and outside the school. However, there is no significant relationship between the principals’ perceptions of the general council and their perspectives on the success factors in school management, the autonomy of schools or the relationships between them and the various entities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Almerindo Janela. O diretor enquanto gestor e as diferentes pressões e dilemas da prestação de contas na escola pública. Roteiro, Joaçaba, v. 43, p. 327-344, 2018. Edição especial.

BARROSO, João. Direcção de escolas e regulação das políticas: em busca do unicórnio. In: NETO-MENDES, António; COSTA, Jorge Adelino; VENTURA, Alexandre (org.). A emergência do diretor da escola: questões políticas e organizacionais. Aveiro: Universidade de Aveiro, 2011. p. 11-22.

CARVALHO, João Manuel da Silva. The ties of business: a humanistic perspective of innovation, entrepreneurship and sustainability. Chisinau: Lambert Academic, 2018.

CARVALHO, Maria João. O perfil do gestor da escola pública portuguesa. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 10, n. 1, p. 82-91, 2017.

CHIAVENATO, Idalberto. Administração: teoria, processo e prática. 4. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

COSTA, Jorge Adelino; CASTANHEIRA, Patrícia. A liderança na gestão das escolas: contributos de análise organizacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, DF, v. 31, n. 1, p. 13-44, 2015.

COUTO, Mafalda Filipa Jacques Soares. Género e liderança na escola: da feminização da profissão docente ao desempenho de cargos de topo. 2010. Dissertação (Mestrado em Administração e Organização Escolar) – Universidade Católica Portuguesa, Viseu, 2010. Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/17882/1/G%C3%A9nero%20e%20Lideran%C3%A7a%20na%20Escola%20-%20Da%20Feminiza%C3%A7%C3%A3o%20da%20Profiss%C3%A3o%20Docente%20ao%20Desempenho%20de%20Cargos%20de%20Topo.pdf Acesso em: 3 fev. 2021.

» https://repositorio.ucp.pt/bitstream/10400.14/17882/1/G%C3%A9nero%20e%20Lideran%C3%A7a%20na%20Escola%20-%20Da%20Feminiza%C3%A7%C3%A3o%20da%20Profiss%C3%A3o%20Docente%20ao%20Desempenho%20de%20Cargos%20de%20Topo.pdf

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DELGADO, Paulo; ROMÃO, Paula; DIOGO, Vera. O modelo de gestão das escolas: uma década em análise. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 9. [e] FÓRUM PORTUGUÊS DE ADMINISTRAÇÃO EDUCACIONAL, 2018, Lleida. Livro de atas... Lisboa: [s. n.], 2018. p. 156-164.

DIOGO, Vera; DIOGO, Fernando; Teixeira, Inês. Perspetivas de liderança no “sistema concreto de ação” de escolas públicas no distrito do Porto. Sensos-e, Porto, v. 7, n. 2, p. 40-49, 2020.

EARLEY, Peter; WEINDLING, Dick. Understanding school leadership. London: Paul Chapman, 2004.

FERREIRA, Fernando Ilídio. A escola plural e a agenda da estandardização: referências para a construção da “democracia comunicativa” e da “comunidade justa” na vida das escolas. Sensos, Porto, v. 4, n. 2, p. 25-36, 2014.

LIMA, Licínio Carlos. Administração escolar: estudos. Porto: Porto Ed., 2011a. (Educação e formação; v. 1).

LIMA, Licínio Carlos. A gestão democrática das escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária? Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1067-1083, 2014.

LIMA, Licínio Carlos. Concepções de escola: para uma hermenêutica organizacional. In: LIMA, Licínio Carlos (org.). Perspectivas de análise organizacional das escolas. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2011b. p. 15-58.

LIMA, Licínio Carlos. Por que é tão difícil democratizar a gestão da escola pública? Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 68, p. 15-28, 2018.

LIMA, Licínio Carlos; SÁ, Virgínio. A participação dos pais na governação democráticas das escolas. In: LIMA, Jorge Ávila de (org.). Pais e professores: um desafio à cooperação. Porto: Asa, 2002. p. 25-96.

LIMA, Licínio Carlos; SÁ, Virgínio (org.). O governo das escolas: democracia, controlo e performatividade. Braga: Húmus, 2017.

LOPES, Adélia Maria Leal; FERREIRA, Elisabete Maria Soares. A figura do diretor: (des)continuidades narrativas de líderes e liderados em contexto escolar. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Lisboa, v. 13, p. 137-154, 2013.

MARTINS, Fernanda; MACEDO, Ana Paula. O novo modelo de gestão e a democratização e participação na escola: perspectivas de atores educativos. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Coruña, v. extra, n. 6, p. 85-89, 2017.

PIRES, Libânia Ribeiro. A relação entre género e liderança: a perspetiva de alguns diretores/as de agrupamentos de escolas. 2012. Dissertação (Mestrado em Gestão da Formação e Administração Educacional) – Universidade de Coimbra, Coimbra, 2012. Disponível em: https://estudogeral.sib.uc.pt/bitstream/10316/26142/3/Lib%c3%a2nia%20Pires.pdf Acesso em: 31 jan. 2021.

» https://estudogeral.sib.uc.pt/bitstream/10316/26142/3/Lib%c3%a2nia%20Pires.pdf

PORTUGAL. Ministério da Educação. Decreto-Lei n.º 75/2008, de 22 de abril. Diário da República, Lisboa, 1ª série, n. 79, p. 2341-2356, 22 abr. 2008.

PORTUGAL. Ministério da Educação. Decreto-Lei n.º 115-A/98, de 4 de maio. Diário da República, Lisboa, série I-A, n. 102, p. 1988(2)-1988(14), 2 jul. 2012.

PORTUGAL. Ministério da Educação e Ciência. Decreto-Lei n.º 137/2012, de 2 de julho. Diário da República, Lisboa, 1ª série, n. 126, p. 3340-3364, 4 maio 1998.

RAMALHO, Henrique. Escolas democráticas sem eleitos: a (pseudo)democracia escolar entre “recrutados”, “designados/indicados” e “cooptados”. In: VISEU, Sofia et al. (org.). 25 anos do Fórum Português de Administração Educacional: edição comemorativa. Lisboa: [s. n.], 2019. p. 83-86.

SILVA, Guilherme Rego; SÁ, Virgínio Isidro Martins. O diretor escolar em Portugal: formação e perfil profissional. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 10, n. 1, p. 62-81, 2017.

SILVA, Margarida Antonieta; MACHADO, Joaquim. A escolha do diretor. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Lisboa, v. 13, p. 107-135, 2013.

SILVERMAN, David. Doing qualitative research: a practical handbook. London: Sage, 2000.

Published

2022-12-02

How to Cite

What is the general council’s role in managing Portuguese public schools? Principals’ perceptions. (2022). Educação E Pesquisa, 48(contínuo), e249171. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248249171