Teachers’ perceptions of educational climate in early childhood education in São Bernardo do Campo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349249251por

Keywords:

Teachers, Early childhood education, School climate

Abstract

This article presents a research whose objective was to verify the perception of early childhood education teachers from three municipal public schools located in São Bernardo do Campo/SP about four dimensions of the School Climate concept: a) social relations and conflicts at school; b) the rules, sanctions and safety at school; c) relations with work; d) management and participation. This is a qualitative, exploratory research, which used as a data collection procedure the Electronic School Climate questionnaire prepared by Vinha, Morais and Moro, in 2017, tested and validated for Brazilian schools. The problem of the investigation revolves around the conceptions of teachers of the schools surveyed to understand if they conceive the school social environment as significant in the transformation of school units into adequate spaces for coexistence under the framework of democracy. The research shows partially positive results, as the twenty-five teachers investigated say they are satisfied with their managers and feel valued in their work environments. However, a relevant point is that children do not participate in the discussions of rules, which are elaborated only by the managers. The four dimensions of the School Climate analyzed are quite relevant for the (re)structuring of more democratic, collaborative and autonomous learning environments, especially regarding the indication of creating means that give opportunity and voice to the public of early childhood education, as well as enhance work collective, autonomous and ethical between teachers and managers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGOSTINHO, Kátia. Em busca do ponto de vista das crianças. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, n. 44, p. 1500-1516, jul./dez., 2021.

ARANTES, Valéria Amorim. Afetividade, cognição e aprendizagem na perspectiva dos modelos organizadores do pensamento. In: ARANTES, Valéria Amorim (org.). Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2003. p. 109-128.

ARÓN, Ana María; MILIC, Neva. Clima escolar. Documento de valoras UCPI: Unesco. Santiago de Chile: Andrés Bello, 2004.

AVILÉS MARTÍNEZ, José María. El papel de los equipos de ayuda en la convivência escolar y en la lucha contra el bullying. Revista Amazônica, Humaitá, ano 4, v. 6, n. 1, p. 133-141, jan./jun. 2011.

AVILÉS, José María; TORRES, Vicente; VIAN, Maria Victoria. Equipos de ayuda, maltrato entre iguales y convivencia escolar. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, Almeria, v. 6, n. 3, p. 357-376, 2008.

BANDURA, Albert. Teorías de la personalidad. [S. l.: s. n.]: 1986. Disponível em: http://www.psicologiaonline.com/books/personalidad/bandura.htm Acesso em: 25 jan. 2021.

» http://www.psicologiaonline.com/books/personalidad/bandura.htm

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.

BOARINI, Maria Lucia. Indisciplina escolar: uma construção coletiva. Psicologia Escolar Educacional, Maringá, v. 17, n. 1, p. 123-131, jun. 2013.

CNS. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 510, de 07 de abril de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 44-46, 24 maio, 2016.

CORNEJO, Rodrigo; REDONDO, Jesús. El clima escolar percebido por los alunos de enseñanza media: una investigación en algunos liceos de la Región Metropolitana. Última Década, Valparaíso, n. 15, p. 11-52, out. 2001.

DE GRAUWE, Anton; CARRÓN, Gratuve. Supervisión: un componente clave de un sistema de monitoreo de la calidad. Paris: IIPE/Unesco, 2002.

FISCHER, Daniela; PEREZ, Karine Vanessa. “Eu sou quem então?”: o trabalho docente na educação infantil e os impactos da organização do trabalho na dinâmica do reconhecimento. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 133-147, dez. 2018.

FURGUERLE RANGEL, Johel; VITORÁ, Maria. Liderazgo en los directivos de educación primaria. Telos, Maracaibo, v. 18, n. 2, p. 208-227, 2016.

GALVÃO, Izabel. A análise dos conflitos como eixo para a reflexão sobre a prática pedagógica 1. Pro-Posições, Campinas-SP, v. 12, n. 2-3, p. 122-140, jul./nov. 2001.

JESUS, Saul. Desmotivação e crise de identidade na profissão docente. Katálysis, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 192-202, jul./dez. 2004.

LAROCCA, Priscila; GIRARDI, Paula Giulce. Trabalho, satisfação e motivação docente: um estudo exploratório com professores da educação básica. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (EDUCERE) [e] SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE REPRESENTAÇÕES SOCIAIS, SUBJETIVIDADE E EDUCAÇÃO (SIRSSE), 2011, Curitiba. Anais... Curitiba: Champagnat, 2011. p. 1932-1948.

LEAL, Paulo Henrique et al. Satisfação no trabalho: um estudo na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Revista Raunp, Natal, v. 7, n. 2, p. 106-120, fev./maio 2015.

MACHADO, Edina Fialho. Afetividade na formação docente: a relação professor-aluno como processo humanizador. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Sociais e Educação, Universidade do Estado do Pará, Belém, 2007.

MARQUESE, Elaine Cristina; MORENO, Claudia Roberta de Castro. Satisfação no trabalho – uma breve revisão. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, São Paulo, v. 30, n. 112, p. 69-79, 2005.

MENA, Isidora; VALDÉS, Ana Maria. Clima social escolar. Documento Valoras UC, 2008. Santiago de Chile: Universidad Católica, 2008. Disponível em: http://valoras.uc.cl/images/centro-recursos/equipo/FormacionDeComunidad/Documentos/Clima-social-escolar.pdf Acesso em: 25 jan. 2021.

» http://valoras.uc.cl/images/centro-recursos/equipo/FormacionDeComunidad/Documentos/Clima-social-escolar.pdf

MORO, Adriano; VINHA, Telma Pileggi; MORAIS, Alessandra de. Avaliação do clima escolar: construção e validação de instrumentos de medida. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 172, p. 312-334, abr./jun. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v49n172/pt_1980-5314-cp-49-172-312.pdf Acesso em: 4 out. 2020.

» http://www.scielo.br/pdf/cp/v49n172/pt_1980-5314-cp-49-172-312.pdf

OLIVEIRA, Dalila A. A reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004.

ORTEGA, Rosário. La convivência: qué és y como se aborda. Barcelona: Graó, 2006.

PEREIRA, Peter Paul; REBOLO, Flavinês. Clima escolar e suas implicações para o trabalho docente. Série-Estudos, Campo Grande, v. 22, n. 46, p. 93-112, set./dez. 2017.

RODRÍGUEZ, Guilhermo. Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. Educación y Educadores, Chía, v. 14, n. 2, p. 253-267, 2011.

ROMERO, Morales. Crecimiento psicológico y motivaciones sociales. Caracas: Rogya, 2006.

SELIGMANN-SILVA, Edith. Os riscos da insensibilidade. In: ARAÚJO, Anísio et al. (org.). Cenários do trabalho: subjetividade, movimento e enigma. Rio de Janeiro: DP&A, 2004. p. 51-72.

TAVARES, Marialva Rossi et al. Avaliando valores em escolares e seus professores: proposta de construção de uma escala. São Paulo: FCC, 2015.

VERAS, Renata da Silva; FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíde. A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar em Revista, Curitiba, n. 38, p. 219-235, set./dez. 2010.

VINHA, Telma Pileggi. Como estabelecer regras na escola que colaborem com o processo formativo. Revista Nova Escola, São Paulo, mar. 2020. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/18901/como-estabelecer-regras-na-escola-que-colaborem-com-o-processo-formativo Acesso em: 8 fev. 2020.

» https://novaescola.org.br/conteudo/18901/como-estabelecer-regras-na-escola-que-colaborem-com-o-processo-formativo

VINHA, Telma Pileggi; MORAIS, Alessandra; MORO, Adriano. Manual de orientação para a aplicação dos questionários que avaliam o clima escolar. Campinas: FE/Unicamp, 2017. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=79559&opt=1 Acesso em 4 out. 2020.

» http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=79559&opt=1

VINHA, Telma Pileggi et al. O clima escolar e a convivência respeitosa nas instituições educativas. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 64, p. 96-127, jan./abr. 2016. http://dx.doi.org/10.18222/eae.v27i64.3747

» http://dx.doi.org/10.18222/eae.v27i64.3747

VINHA, Telma Pileggi et al. O clima escolar na perspectiva dos alunos de escolas públicas. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 15, n. 40, p. 163-186, 2018. Disponível em: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/1830/47965877 Acesso em: 4 out. 2020.

» http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/1830/47965877

Published

2023-12-22

How to Cite

Teachers’ perceptions of educational climate in early childhood education in São Bernardo do Campo. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e249251. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349249251por