Main reasons for the early departure of students during class time

Authors

  • Bruno Salviano da Silva Prefeitura do Município de Osasco

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349249413por

Keywords:

Elementary school, School attendance, Class period, Departure time, Truancy

Abstract

The number of students who leave school before the end of the classes is worrisome regarding the progress of school life; and can be harmful when frequent. A survey on the main reasons for that departure is essential so that actions can be taken, thus allowing the School Unit (“Unidade Escolar [U.E.]”) to develop methods that aim the decrease in that departure, avoiding truancy even if it’s only in part of the period. Categorizing the data shows features as period of study, sex, age and class, which distinguish the students regarding the amount of departures. The usage of the minute of early departure from a municipal elementary school in the city of Osasco, as source of data, showed that 42,22% of the students left school in the last semester of 2019 before the end of daily classes, for several reasons, whether coming from the school or from the ones responsible for the students. Analyzing the data, it is possible to notice that boys, in the afternoon period, close to the end of the class depart more frequently, and the reasons for the departure are mostly not defined by the ones responsible for the students. These data show that there must be a bigger concern towards that specific group in order to reduce the amount of departures and keep students in school as much as they are entitled to.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece As Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 jun. 2020.

» http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

ENUMO, Sônia Regina; FERRÃO, Erika da Silva; RIBEIRO, Mylena Pinto Lima. Crianças com dificuldade de aprendizagem e a escola: emoções e saúde em foco. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 2, n. 23, p. 139-149, jun. 2006. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2006000200004

» https://doi.org/10.1590/S0103-166X2006000200004

FURTADO, Françoerbe Barbosa; MEDEIROS, Jarles Lopes de. Relação família e escola como uma perspectiva de melhoria na aprendizagem. In: CONGRESSO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DO CEARÁ, 17., 2018, Fortaleza. Anais... Fortaleza: [s. n.], 2018. p. 698-712.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Tabelas: Abandono escolar por UF, 2020. [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-detalhe-de-midia.html?view=mediaibge&catid=2103&id=3935 Acesso em: 16 out. 2020.

» https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-detalhe-de-midia.html?view=mediaibge&catid=2103&id=3935

GRUNSPUN, Haim. Crianças e adolescentes com transtornos psicológicos e do desenvolvimento. São Paulo: Atheneu, 1999.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Indicadores de fluxo escolar apontam queda na evasão para ensino fundamental e médio, 2019. Brasília, DF: INEP, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/indicadores-de-fluxo-escolar-apontam-queda-na-evasao-para-ensino-fundamental-e-medio Acesso em: 12 out. 2020.

» https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-escolar/indicadores-de-fluxo-escolar-apontam-queda-na-evasao-para-ensino-fundamental-e-medio

MARTURANO, Edna Maria et al. Crianças com queixa de dificuldade escolar: avaliação das mães através da Escala Comportamental Infantil A2 de Rutter. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 14, n. 3, p. 3-15, 1997.

NERI, Marcelo. Motivos da evasão escolar. São Paulo: Todos Pela Educação, 2009. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.abong.org.br/bitstream/handle/11465/1166/1789.pdf?seq Acesso em: 18 out. 2020.

» http://www.bibliotecadigital.abong.org.br/bitstream/handle/11465/1166/1789.pdf?seq

OSASCO. Decreto nº 10.941, de 23 de janeiro de 2014. Dispõe sobre o Regimento Comum das Unidades Municipais de Educação e dá outras providências. Osasco: SE, 2014. Disponível em: http://leismunicipa.is/rtbln. Acesso em: 24 ago. 2022.

» http://leismunicipa.is/rtbln.

OSASCO. Secretaria de Educação. Portaria 07/2019, de 22 de fevereiro de 2019. Dispõe sobre Eleição dos Conselhos de Gestão Compartilhada nas Unidades Educacionais do Município de Osasco para o mandato 2019-2021. Imprensa Oficial do Município de Osasco, Osasco, p. 27, 2019. Disponível em: https://osasco.sp.gov.br/wp-content/uploads/2019/02/httphomologacao.osasco.sp_.gov_.brcompsec7atosOsasco_1550886368_7.pdf Acesso em: 24 ago. 2022.

» https://osasco.sp.gov.br/wp-content/uploads/2019/02/httphomologacao.osasco.sp_.gov_.brcompsec7atosOsasco_1550886368_7.pdf

PUCCINI, Rosana F.; BRESOLIN, Ana Maria B. Dores recorrentes na infância e adolescência. Jornal de Pediatria, São Paulo, n. 79, p. 65-76, 2003.

SANTOS, Antonio Fernando; PEREIRA, Francisney Moraes. Educação começa em casa: importância da família na aprendizagem dos alunos. Aracaju: Faculdade São Luís de França, 2008. Disponível em: https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/EDUCACAO-COMECA-EM-CASA.pdf Acesso em: 18 out. 2020.

» https://portal.fslf.edu.br/wp-content/uploads/2016/12/EDUCACAO-COMECA-EM-CASA.pdf

SÃO PAULO. Resolução nº 53, de 02 de outubro de 2014. Dispõe sobre a reorganização do Ensino Fundamental em Regime de Progressão Continuada e sobre os mecanismos de apoio escolar aos alunos dos Ensinos Fundamental e Médio das Escolas Estaduais. São Paulo: [s. n.], 2014. Disponível em: http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/53_14.HTM Acesso em: 24 ago. 2022.

» http://siau.edunet.sp.gov.br/ItemLise/arquivos/53_14.HTM

TOLEDO, Geraldo Luciano. Estatística básica. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1985.

TONELOTTO, Josiane Maria de Freitas; SAUD, Laura Fogaça. Comportamento social na escola: diferenças entre gênero e série. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, n. 9, p. 47-57, 2005.

VIEIRA, Valter Afonso. As tipologias, variações e características da pesquisa de marketing. Revista da FAE, São Paulo, v. 5, p. 61-70, 2002.

ZANETTA, Dirce Maria Trevisan. Métodos estatísticos: coleta, tratamento e análise de dados. São Paulo: Edusp, 2014.

Published

2023-12-22

How to Cite

Main reasons for the early departure of students during class time. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e249413. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349249413por