The controversy about large-scale assessments in Brazil: argumentative continuum

Authors

  • Renato Melo Ribeiro Universidade de São Paulo
  • Sandra Zákia Sousa Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349250287por

Keywords:

Avaliação educacional

Abstract

This article presents a systematization and analysis of the academic debate concerning large-scale assessments in Brazil, under an argumentative continuum. The goal is to synthesize the discursive conflict within the field of assessment in elementary school in argumentative zones – unconditional support, critical support, propositive denial and categorical denial – which are the gradations of a continuum with different degrees of support and denial of large-scale assessments. From the perspective of this research, the ideological conflict between two source-discourses (or generator discourses) – economic discourse and critical discourse – have generated four political-educational placements throughout time. Methodologically, the analysis of discourses influenced by the theme was based on the notion of polyphony (BAKHTIN, 2005; MAINGUENEAU, 2002), that is, by the effort to approach simultaneously and equipollent different voices that have stated in relation to the controversy being discussed – an excerpt of a broader academic discourse circulates in the country. By showing that the debate concerning external evaluation in elementary school in the country is not strict to the mere polarization between proponents and opponents, it is believed that such argumentative continuum – built on the bases of production of national authors – constitutes (possible) syntheses to the controversy about large scale assessments in Brazil, forming an abstract miniature of a complex and heterogeneous reality of concrete discursive struggles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação educacional: regulação e emancipação: para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. São Paulo: Cortez, 2009.

ALAVARSE, Ocimar Munhoz. Desafios da avaliação educacional: ensino e aprendizagem como objetos de avaliação para a igualdade de resultados. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 3, n. 1, p.135-153, jun. 2013.

AMARO, Ivan. Avaliação externa da escola: repercussões, tensões e possibilidades. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 32-55, jan./abr. 2013.

ARAÚJO, Maria de Lourdes Haywanon Santos; TENÓRIO, Robinson Moreira. Resultados brasileiros no Pisa e seus (des)usos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 28, n. 68, p. 344-380, maio/ago. 2017.

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoievski. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

BARROS, Maria Camila Mourão Mendonça; TAVARES, Priscilla de Albuquerque; MASSEI, William. O desenvolvimento da educação no Estado de São Paulo: sistema de avaliação do rendimento escolar, plano de desenvolvimento da educação e bonificação variável por desempenho. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 23, n. 1, p. 42-56, jan./jun. 2009.

BAUER, Adriana; ALAVARSE, Ocimar Munhoz; OLIVEIRA, Romualdo Portela. Avaliações em larga escala: uma sistematização do debate. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. esp. p. 1367-1382, dez. 2015.

BONAMINO, Alicia. A evolução do SAEB: desafios para o futuro. Em Aberto, Brasília, DF, v. 29, n. 96, p. 113-126, maio/ago. 2016.

BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zákia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun. 2012.

CALDERÓN, Adolfo-Ignacio; BORGES, Regilson Maciel. Avaliação em larga escala na educação básica: usos e tensões teórico-epistemológicas. Meta, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 28-58, jan./mar. 2020.

CASTRO, Maria Helena Guimarães de. A consolidação da política de avaliação da educação básica no Brasil. Meta, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, p.271-296, set./dez. 2009.

CASTRO, Maria Helena Guimarães de. Educação para o século XXI: o desafio da qualidade e da equidade. Brasília, DF: INEP, 1999.

CASTRO, Maria Helena Guimarães de. O desafio da qualidade. In: ITUASSU, Arthur; ALMEIDA, Rodrigo (org.). O Brasil tem jeito?: educação, saúde, justiça e segurança. v. 2. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007. p. 35-72.

CASTRO, Maria Helena Guimarães de. Sistemas nacionais de avaliação e de informações educacionais. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v.14, n. 1, jan./mar. 2000.

CORREIA, José Alberto. La “evaluocracia”: el papel de la evaluación en la legitimación y reconstrucción institucional de la educación. Avances en Supervisión Educativa, Madrid, n. 13, p. 1-9, 2010.

DALMON, Danilo Leite; SIQUEIRA, Caetano; BRAGA, Felipe Michel (org.). Políticas educacionais no Brasil: o que podemos aprender com casos reais de implementação? São Paulo: SM, 2018. p. 112-133.

EVANGELISTA, Olinda; LEHER, Roberto. Todos Pela Educação e o episódio Costin no MEC: a pedagogia do capital em ação na política educacional brasileira. Trabalho Necessário, Niterói, v. 10, n. 15, 2012.

FERNANDES, Reynaldo. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). Brasília, dDF: INEP, 2007.

FERNANDES, Reynaldo; GREMAUD, Amaury. Qualidade da educação básica: avaliação, indicadores e metas. In: VELOSO, Fernando et al. (org.). Educação básica no Brasil: construindo o país do futuro. Rio de Janeiro: Elseiver, 2009. p. 213-238.

FINI, Maria Inês; SANTOS, André Vitor. Currículo comum, avaliações externas e qualidade da educação. Entrevista de Maria Inês Fini concedida a André Vitor dos Santos. Em Aberto, Brasília, DF, v. 33, n. 107, p. 191-202, jan./abr. 2020.

FREITAS, Luiz Carlos. Eliminação adiada: o ocaso das classes populares no interior da escola e a ocultação da (má) qualidade do ensino. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100 (esp.), p. 965-987, out. 2007.

FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012.

FREITAS, Luiz Carlos. Por que bônus não funciona? Blog Avaliação Educacional, Campinas, 06 jul. 2016. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com Acesso em: 03 abr. 2017.

» https://avaliacaoeducacional.com

FREITAS, Luiz Carlos. Qualidade negociada: avaliação e contrarregulação na escola pública. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 911-933, out. 2005.

FREITAS, Luiz Carlos et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. Petrópolis: Vozes, 2014.

GATTI, Bernadete. Avaliação: contexto, história e perspectivas. Olh@res, Guarulhos, v. 2, n. 1, p. 08-26, maio 2014.

GATTI, Bernadete. Possibilidades e fundamentos de avaliações em larga escala: primórdios e perspectivas contemporâneas. In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernade Angelina; TAVARES, Marialva Rossi (org.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: origem e pressupostos. v. 1. Florianópolis: Insular, 2013. p. 47-69.

HORTA NETO, João Luiz. IDEB: limites e usos do indicador. In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernadete Angelina; TAVARES, Marialva Rossi (org.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: origem e pressupostos. v. 1. Florianópolis: Insular, 2013. p. 149-161.

JANUARIO, André Alves. Pesquisa em eficácia escolar no Brasil: um estudo sobre a produção científica brasileira com foco nos fatores relacionados à eficácia escolar (2005-2017). 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas, 2019.

LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais neoliberais e escola: uma qualidade de educação restrita e restritiva. In: LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira (org.). Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita de educação escolar. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2018. p. 44-87.

MACHADO, Cristiane; ALAVARSE, Ocimar Munhoz. Qualidade das escolas: tensões e potencialidades das avaliações externas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 413-436, abr./jun. 2014.

MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2002.

MENDES, Geisa do Socorro Cavalcanti Vaz et al. Autoavaliação como estratégia de resistência à avaliação externa ranqueadora. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. esp., p. 1283-1298, dez. 2015.

MINHOTO, Maria Angélica Pedra. Notas sobre a avaliação da qualidade de sistemas educacionais. In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernadete Angelina; TAVARES, Marialva Rossi (Orgs.) Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil – origem e pressupostos. Florianópolis: Insular, 2013. v. 1. p. 137-148.

MORICONI, Gabriela; BAUER, Adriana. avaliações e pesquisas educacionais internacionais: entrevista com Andreas Schleicher. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 28, n. 68, p. 630-640, maio/ago. 2017.

PASQUALI, Luiz. O papel da psicometria na testagem em educação e psicologia. Revista Examen, Brasília, DF, v. 2, n. 2, p. 179-183, jan./jun. 2018.

SAUL, Ana Maria. Na contramão da lógica do controle em contextos de avaliação: por uma educação democrática e emancipatória. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. esp., p. 1299-1311, dez. 2015.

SORDI, Mara Regina Lemes de; SOUZA, Eliana da Silva (org.). A avaliação institucional como instância mediadora da qualidade da escola pública: a Rede Municipal de Campinas como espaço de aprendizagem. Campinas: Millennium, 2009.

SORDI, Mara Regina Lemes de et al. Indicadores de qualidade social da escola pública: avançando no campo avaliativo. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 66, p. 716-753, 2021.

SOUSA, Sandra Zákia. Avaliação e carreira do magistério: premiar o mérito? Revista Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 2, n. 2-3, p. 81-93, jan./dez. 2008.

SOUSA, Sandra Zákia; OLIVEIRA, Romualdo Portela de. Sistemas estaduais de avaliação: uso dos resultados, implicações e tendências. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 141, p. 793-822, set./dez. 2010.

SOUSA, Sandra Zákia; PIMENTA, Cláudia Oliveira; MACHADO, Cristiane. Avaliação e gestão municipal da educação. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 23, n. 53, p. 14-36, set./dez. 2012.

TRAVITZKI, Rodrigo. Qual é o grau de incerteza do IDEB e por que isso importa? Ensaio, Rio de Janeiro, v. 28, n. 107, abr./jun. 2020.

ALAVARSE, Ocimar Munhoz; BRAVO, Maria Helena; MACHADO, Cristiane. Avaliações externas e qualidade na educação básica: articulações e tendências. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, p. 12-31, jan./abr. 2013.

CUNHA, Eduardo Carlos Souza; MÜLLER, Eucinéia Regina. Avaliações em larga escala: uma tentativa de controle, regulação, captura e padronização do cotidiano escolar. Cadernos da Fucamp, Campinas, v. 17, n. 29, p. 143-163, 2018.

Published

2023-12-22

How to Cite

The controversy about large-scale assessments in Brazil: argumentative continuum. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e250287. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349250287por