The discursive construction of reality in the National Common Curricular Base

Authors

  • Danielle Pykocz Universidade da Região de Joinville
  • Larissa Cerignoni Benites Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349250430por

Keywords:

National Common Curricular Base, Social theory of discourse, High school

Abstract

In the field of education, the examination of political documents is open to different analytical perspectives including the one known as the Social Theory of Discourse, which is based on the three-dimensional conception of discourse: text, discursive practice and social practice. Based on this theory, we analyzed the discursive constitution of reality in the National Common Curricular Base (BNCC) of Brazil. On one hand, the conception of reality harmonizes with the justification of politics as well as contributes to building consensus around it by identifying the problems to be solved by education, and it also points out the conditions of the school’s performance in the world, so that it can outline the pedagogical guidelines to be assumed by the school. In addition, the practice of discursive constitution of reality exerts force to impel the subjects to carry out what is prescribed through the document. We argue that the discursive construction of reality in BNCC presupposes the perception of antihistorical reality, driven by scientific-technological development, which, in turn, demands from education the development of skills and abilities that enable the adaptation of subjects in the capitalist production. The analysis carried out also allows to indicate possible dimensions to be explored drawing from the Social Theory of Discourse, such as the tendency to individualize the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

ANTUNES, Ricardo; PINTO, Geraldo Augusto. A fábrica da educação: da especialização taylorista à flexibilização toyotista. São Paulo: Cortez, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRANDÃO, Juliana Mendanha; GIANORDOLI-NASCIMENTO, Ingrid Faria. A construção do conceito de resiliência em psicologia: discutindo as origens. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 49, p. 263-271, maio/ago. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/paideia/v21n49/14.pdf Acesso em: 08 ago. 2020.

» https://www.scielo.br/pdf/paideia/v21n49/14.pdf

CARDOSO, Maria Gorete Rodrigues. Integração no ensino médio: luta hegemônica pela significação do currículo. 2017. 211 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2017. Disponível em: http://ppgedufpa.com.br/arquivos/File/gorete.pdf Acesso em: 10 jul. 2019.

» http://ppgedufpa.com.br/arquivos/File/gorete.pdf.

D’AVILA, Jaqueline Bueno. As influências dos agentes públicos e privados no processo de elaboração da Base Nacional Comum. 2018. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7315703 Acesso em: 10 jul. 2019.

» https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=7315703.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília, DF: UnB. 2016.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação, crise do trabalho assalariado e do desenvolvimento: teorias em conflito. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 25-54.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 2003.

GENTILI, Pablo. Educar para o desemprego: a desintegração da promessa integradora. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. Petrópolis: Vozes, 1998. p. 77-97.

GRAMSCI, Antonio. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.

HARVEY, David. O neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola, 2014.

HELENO, Carolina Ramos. Contribuição à crítica da Base Nacional Comum Curricular: a máscara do conformismo na educação do Banco Mundial. 2017. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2017. Disponível em: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/600 Acesso em: 10. jul. 2019.

» http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/600

KUENZER, Acácia Zeneida. O trabalho como princípio educativo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 68, p. 21-28, fev. 1989. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1118 Acesso em: 20 jan. 2020.

» http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1118

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 2010.

MAINARDES, Jefferson. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, abr. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003. Acesso em: 20 maio 2020.

» https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Ideologia alemã. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

NEVES, Lúcia Maria W. Brasil 2000: nova divisão de trabalho na educação. São Paulo: Xamã, 2000.

RAMOS, Marise Nogueira. A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? São Paulo: Cortez, 2006.

SANFELICE, José Luís. Apontamentos pedagógicos sobre alienação, educação e trabalho. In: PREVITALI, Fabiane Santana (org). Novos contornos de trabalho, educação e alienação no século XXI. São Paulo: Xamã, 2013. p. 11-22.

SAVIANI, Dermeval. O choque teórico da politecnia. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 131-152, 2003. Disponível em: http://www.revista.epsjv.fiocruz.br/upload/revistas/r41.pdf Acesso em: 30 maio 2020.

» http://www.revista.epsjv.fiocruz.br/upload/revistas/r41.pdf

SILVA, Vanessa Silva da. Base Nacional Comum Curricular: uma análise crítica do texto da política. 2018. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018. Disponível em: http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/4386. Acesso em: 10 jul. 2019.

» http://guaiaca.ufpel.edu.br:8080/handle/prefix/4386.

Published

2023-12-22

How to Cite

The discursive construction of reality in the National Common Curricular Base. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e250430. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349250430por