Critical and creative thinking in probability teaching in the early years of elementary school

Authors

  • Alexandre Tolentino de Carvalho Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal
  • Cleyton Hércules Gontijo Universidade de Brasília
  • Mateus Gianni Fonseca Instituto Federal de Educação

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349250774por

Keywords:

Probabilistic thinking, Critical thinking, Creative thinking, Brazil’s National Common Curricular Base, Critical and creative thinking in mathematics

Abstract

The aim is to discuss the challenges and possibilities that permeate the development of critical and creative thinking in teaching probability concepts in the early years of elementary school. With a qualitative approach, the textbook and the protocols the students produced when executing the proposed activities and discussing them at moments of interaction in remote classes were explored through content analysis. We sought to understand how the textbook dealt with probability teaching, observing at what level it adapted to Brazil’s National Common Curricular Base (BNCC) regarding the methodological approach (allowing students’ heuristic activity and the emergence of their prior knowledge) and regarding the potential for developing critical and creative thinking. Students’ solutions to the proposed activities were also analyzed, with a view to finding evidence of possibilities for the development of those forms of thinking. The results indicate the following challenges: breaking with teaching practices that present concepts without resorting to heuristic activity and students’ prior knowledge, enabling them to put into action probabilistic thinking and allowing creativity and criticality to emerge. On the other hand, possibilities emerged regarding how to articulate the guidelines advocated in the BNCC, insofar as, when carrying out the proposed didactic sequence, we realized that students could develop probabilistic knowledge and exercise critical and creative thinking. We conclude that official documents and research have been striving to implement improvements in education. However, teachers must appropriate those changes in their classroom activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. A análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.

BATISTA, Rita Cassia; BORBA, Rute Elizabete de Souza Rosa. No jogo é a moeda que diz, não é a gente que quer não: o que dizem crianças sobre a probabilidade. Vidya, Santa Maria, v. 36, n.2, p. 237-255, 2016.

BORBA, Rute Elizabete de Souza Rosa. Crianças de anos iniciais levantando espaços amostrais: relações entre pensamentos combinatório e probabilístico. Jieem, Londrina, v. 10, n. 2, p. 86-92, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

BRYANT, Peter; NUNES, Terezinha. Children’s understanding of probability: a literature review. Oxford: Oxford University: Nuffield Foundation, 2012.

CARRILLO, José; CONTRERAS, Luís Carlos; ZAKARYAN, Diana. Oportunidades de aprendizaje y competencias matemáticas: un estudio de dos casos. Bolema, Rio Claro, v. 28, n. 48, p. 89-109, abr. 2014.

CARVALHO, Alexandre Tolentino. Criatividade compartilhada em matemática: do ato isolado à ação coletiva. 2019. 350 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2019.

CARVALHO, Alexandre Tolentino; GONTIJO, Cleyton Hércules. Discursos em interações comunicativas em aulas de matemática e o desenvolvimento da criatividade compartilhada. Quadrante, Lisboa, v. 29, n. 2, p. 109-131, 2020.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

FONSECA, Mateus Gianni. Aulas baseadas em técnicas de criatividade: efeitos na criatividade, motivação e desempenho em matemática com estudantes do ensino médio. 2019. 175 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2019.

FONSECA, Mateus Gianni; GONTIJO, Cleyton Hércules. Pensamento crítico e criativo em matemática em diretrizes curriculares nacionais. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 27, p. 956-978, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

FRISON, Marli Dallagnol et al. Livro didático como instrumento de apoio para construção de propostas de ensino de ciências naturais. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO E CIÊNCIAS (ENPEC), 7., 2009, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2009. p. 1-13.

GODINO, Juan Díaz; BATANERO, Maria del Carmen; CAÑIZARES, Maria Jesús Castellanos. Azar y probabilidad: fundamentos didácticos y propuesta curriculares. Madrid: Síntesis, 1996.

GONTIJO, Cleyton Hércules. Relações entre criatividade, criatividade em matemática e motivação em matemática de alunos do ensino médio. 2007. 194 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2007.

GONTIJO, Cleyton Hércules; FONSECA, Mateus Gianni (org.). Criatividade em matemática: lições da pesquisa. Curitiba: CRV, 2019.

HARARI, Yuval Noah. Sapiens: uma breve história da humanidade. Tradução Janaína Marcoantonio. Porto Alegre: L&PM Editores, 2018.

KAKKO, Ilkka; INKINEN, Sam. Homo creativus: Creativity and serendipity management in third generation science and technology parks. Science & Public Policy, Surrey, v. 36, n. 7, p. 537-548, ago. 2009. https://doi.org/10.3152/030234209X465570

» https://doi.org/10.3152/030234209X465570

LEE, Yujin et al. Students’ conceptions of mathematical creative thinking and critical thinking in STEM PBL activities. In: INTERNATIONAL MCG CONFERENCE, 11., 2019, Hamburgo. Anais... Hamburgo: Universidade de Hamburgo, 2019. p. 197-201.

LIMA, Ewellen Tenorio. Probabilidade em livros didáticos de matemática dos anos finais: diferentes concepções Zetetiké, Campinas, v. 28, p. 1-18, 2020. https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8656908

» https://doi.org/10.20396/zet.v28i0.8656908

LUBART, Toddy. Creativity across the Seven Cs. In: STERNBERG, Robert; KAUFMAN, James (ed.). The nature of human creativity. Cambridge: Cambridge University Press, 2018. p. 134-146.

MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas; GALLON, Mônica da Silva; SILVA, Carla Melo. Percepções sobre os conhecimentos prévios em matemática nos anos iniciais e possíveis caminhos. Revista Exitus, Santarém, v. 7, n. 3, p. 146-171, set./dez. 2017. https://doi.org/10.24065/2237-9460.2017v7n3ID352

» https://doi.org/10.24065/2237-9460.2017v7n3ID352

MENEGHETTI, Renata C. Geromel; BATISTELA, Rosemeire de Fátima; BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. A pesquisa sobre o ensino de probabilidade e estatística no Brasil: um exercício de metacompreensão. Bolema, Rio Claro, v. 24, n. 40, p. 811-833, dez. 2011.

OCDE. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Pisa 2021 Creative Thinking Framework (Third Draft): abr. 2019. [S. l.]: OCDE, 2019. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA-2021-creative-thinking-framework.pdf Acesso: 27 fev. 2021.

» https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA-2021-creative-thinking-framework.pdf

SANTANA, Michaelle Renata Moraes. O acaso, o provável, o determinístico: concepções e conhecimentos probabilísticos de professores do ensino fundamental. 2011. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.

SANTOS, Jaqueline Aparecida Foratto Lixandrão. O movimento do pensamento probabilístico mediado pelo processo de comunicação com alunos do 7º ano do ensino fundamental. 2010. 200 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade São Francisco, Itatiba, 2010.

SANTOS; Jaqueline Aparecida Foratto Lixandrão; GOMIDE, Cristiane Guerra dos Santos. O desenvolvimento do pensamento probabilístico e combinatório no contexto de sala de aula. In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 13., 2011, Recife. Anais... Recife: [s. n.], 2011. p. 1-7.

SOPHOCLEOUS, Paraskevi; PITTA-PANTAZI, Demetra. What is the relationship between critical thinking and problem posing ability? In: INTERNATIONAL MCG CONFERENCE, 10., 2017, Nicosia. Anais [...]. Nicosia: Universidade de Cyprus, 2017. p. 79-85.

UJIIE, Nájela Tavares et al. Os conhecimentos prévios de matemática de estudantes do ensino fundamental: O que é matemática? De onde ela veio? Como seria um mundo sem matemática? Alexandria, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 57-73, maio 2017. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p57

» https://doi.org/10.5007/1982-5153.2017v10n1p57

VALDÉS, C. Eloy Artega. El desarrollo de la creatividad en la educación matemática. In: CONGRESO IBERAMERICANO DE EDUCACIÓN: Metas 2021, 2021, Buenos Aires. Anais [...]. Buenos Aires: [s. n.], 2010. p. 1-14.

VERBISCK, Janielly Taila dos Santos; BITTAR, Marilena. O ensino de probabilidade em uma coleção de livros didáticos dos anos iniciais do ensino fundamental. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 21, n. 5, p. 469-484, 2019.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VINCENT-LANCRIN, Stéphan et al. Desenvolvimento da criatividade e do pensamento crítico dos estudantes: o que significa na escola. Tradução Carbajal Traduções. São Paulo: Fundação Santillana, 2020.

WECHSLER, Solange Muglia et al. Creative and critical thinking: Independent or overlapping components? Thinking Skills and Creativity, Amsterdam, v. 27, p. 114-122, 2018.

YOUSSEF; Antonio Nicolau; GUELLI, Oscar Augusto. Meu livro de matemática: 5º ano. São Paulo: AJS, 2017.

Published

2023-12-22

How to Cite

Critical and creative thinking in probability teaching in the early years of elementary school. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e250774. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349250774por