Collaborative cultures and pedagogic leaderships: organisational, cultural constraints and the scope of opportunities

Authors

  • Generosa Pinto Silva Vilela Pinheiro Universidade Católica Portuguesa
  • José Matias Alves Universidade Católica Portuguesa

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349250989

Keywords:

Collaborative working, Pedagogic leaderships, Interactive professionalism, Learning communities, Education teams

Abstract

At a time of paradigm change in educational management in terms of the political and administrative centre, in which the discourse around the autonomy of schools has made some marks on the means of schools management in Portugal, it is important to perceive each change within a coherent and integrative framework. Thus, in order to verify whether the working modes of teachers have effectively changed, we need to grasp the school culture(s) that shape the environment(s) in which teachers engage in their activities and influence the leadership and the way they go about their tasks, especially with colleagues. In order to perceive the ways in which collaboration and leadership may be deployed in the service of collaborative and reflective teachers, we adopt a naturalist research approach of a humanist-interpretative type, combining quantitative and qualitative methodologies. In order to characterise the cultures(s) of schools, we deploy a data-based process analysing descriptive statistics subjected to structural and semantic structural interpretation. Furthermore, in order to deepen some of these unique contexts and incorporating the perspectives of individual actors, we also apply a qualitative approach. After analysis of the data, we conclude that, even while noting that the majority of actors in schools display the will to engage with innovation, demonstrated through the implementation of different collaborative dynamics, such change has only taken place very slowly and remains tenuous and limited by structural restrictions, a lack of know-how and the fragmentation and balkanisation handed down by the history of the Portuguese school organisation and teaching staff socialised in a solitary and individualist professional practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AFONSO, Natércio. Investigação naturalista em educação: um guia prático e crítico. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2014.

ALARCÃO, Isabel; CANHA, Bernardo. Supervisão e colaboração: uma relação para o desenvolvimento. Porto: Porto Editora, 2013.

ALVES, José Matias. A escola e as lógicas de ação: as dinâmicas políticas de uma inovação instituinte. Porto: ASA, 1999a.

ALVES, José Matias. Autonomia, participação e liderança. In: CARVALHO, Angelina; ALVES, José Matias; SARMENTO, Manuel Jacinto. Contratos de autonomia, aprendizagem organizacional e liderança. Porto: ASA, 1999b. p. 15-32.

BARROSO, João. Para o desenvolvimento de uma cultura de participação na escola. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1995.

BARROSO, João. Políticas educativas e organização escolar. Lisboa: Universidade Aberta, 2005.

BOLIVAR, António. Como melhorar as escolas? Estratégias e dinâmicas de melhoria das práticas educativas. Porto: ASA, 2003.

BOLIVAR, António. Gestão e liderança escolar: o que nos diz a investigação à escala global? In: CABRAL, Ilídia; ALVES, José Matias (coord.). Gestão escolar e melhoria das escolas: o que nos diz a investigação. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2020. p. 17-32.

BOLIVAR, António. Melhorar os processos e os resultados educativos: o que nos ensina a investigação. In: MACHADO, Joaquim; ALVES, José Matias (org.). Melhorar a escola: sucesso escolar, disciplina, motivação, direção de escolas e políticas educativas. Lisboa: Universidade Católica Portuguesa, 2014. p. 107-121.

BUSH, Tony. Professional learning communities and instructional leadership: a collaborative approach to leading learning? Educational Management Administration & Leadership, Thousand Oaks, v. 47, n. 6, p. 839-842, 2019.

CABRAL, Ilídia; ALVES, José Matias (coord.). Gestão escolar e melhoria das escolas: o que nos diz a investigação. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2020.

CABRAL, Ilídia; ALVES, José Matias. Gramática escolar e (in)sucesso: os casos do Projeto Fénix, Turma Mais e ADI. In: MACHADO, Joaquim et al. (org.). Educação, territórios e desenvolvimento humano: atas do I Seminário Internacional. v. 2. Lisboa: Universidade Católica Portuguesa, 2015. p. 491-504.

CABRAL, Ilídia; ALVES, José Matias (org.). Inovação pedagógica e mudança educativa: da teoria à(s) prática(s). Porto: Universidade Católica Portuguesa, 2018.

CABRAL, Ilídia; ALVES, José Matias. Um modelo integrado de promoção do sucesso escolar (MIPSE): a voz dos alunos. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Lisboa, n. 16, p. 81-113, 2016.

FLORES, Maria Assunção; FERREIRA, Fernando Ilídio (org.). Currículo e comunidades de aprendizagem: desafios e perspetivas. Santo Tirso: De Facto, 2012.

FORMOSINHO, João; MACHADO, Joaquim. Equipas educativas: para uma nova organização da escola. Porto: Porto Editora, 2009.

FORMOSINHO, João; MACHADO, Joaquim. Tipos de organização dos alunos na escola pública. In: FORMOSINHO, João; ALVES, José Matias; VERDASCA, José (org.). Nova organização pedagógica da escola: caminhos de possibilidades. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2016. p. 19-38.

FRANKL, Viktor E. Em busca de sentido: um psicólogo no campo de concentração. 18. ed. São Leopoldo: Sinodal, 2003.

FULLAN, Michael. Liderar los aprendizajes: acciones concretas en pos de la mejora escolar. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 13, n. 1, p. 58-65, 2019.

FULLAN, Michael; HARGREAVES, Andy. Por que é que vale a pena lutar? O trabalho de equipa na escola. Porto: Porto Editora, 2001.

GASPAR, Maria Ivone. Supervisão em contexto de educação e formação: conceções, práticas e possibilidades. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2019.

LIMA, Jorge Ávila de. As culturas colaborativas nas escolas: estruturas, processos e conteúdos. Porto: Porto Editora, 2002.

LIMA, Jorge Ávila de; FIALHO, Adolfo. Colaboração entre professores e perceções da eficácia da escola e da dificuldade do trabalho docente. Revista Portuguesa de Pedagogia, Coimbra, v. 2, n. 1, p. 27-53, 2016.

NEVES, Pedro. Sucesso e mudança nas organizações: uma questão de confiança. Lisboa: RH, 2011.

NÓBREGA, Bruna Medeiros da et al. Capacidades colaborativas e criação de valor: revisão sistemática e agenda de pesquisa. Revista Produção Online, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 4, p. 1146-1176, 2019.

PORTUGAL. Decreto-Lei nº 55, de 6 de julho de 2018. Diário da República, Lisboa, 6 jul. 2018.

ROLDÃO, Maria do Céu. Colaborar é preciso: questões de qualidade e eficácia no trabalho dos professores. Revista Noesis, Lisboa, nº 71, p. 24-29, 2007.

SALLÁN, Joaquín Gairín. Los directivos como promotores de la mejora educativa. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Lisboa, ed. esp., p. 228-256, 2020.

SANTA, Mijalce. Learning organisation review – a “good” theory perspective. The Learning Organization, Bingley, v. 22, n. 5, p. 242-270, 2015.

TORRES, Leonor Lima. Culturas de escola e celebração da excelência: cartografia das distinções em Portugal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. esp., p. 1419-1438, 2015.

TYACK, David; TOBIN, William. The “grammar” of schooling: why has it been so hard to change? American Educational Research Journal, Washington, DC, v. 31, n. 3, p. 453-479, 1994.

VAILLANT, Denise. Directivos y comunidades de aprendizaje docente: un campo en construcción. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 13, n. 1, p. 87-106, 2019.

VILLA SÁNCHEZ, Aurelio. Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, Barcelona, v. 37, n. 2, p. 301-326, 2019.

Published

2023-12-22

How to Cite

Collaborative cultures and pedagogic leaderships: organisational, cultural constraints and the scope of opportunities. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e250986. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349250989