Intersectional inequalities in stricto sensu postgraduate programs in physical education
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349252722porKeywords:
Intersectionality, Racism, Sexism, Science, ColonialityAbstract
The aim was to identify if there are, in the faculty, differences in gender, race, and especially intersectionality between gender and race in the academic access to strictu sensu postgraduate programs in physical education, as well as to verify if the lines of research cover said themes. A quantitative survey was conducted among the professor and researchers from all Brazilian strictu sensu postgraduate programs in physical education, this was done through a previous search in data registered and made available by CAPES and, afterward, through websites of which program in order to identify gender, color of the skin and line of research. It was observed that 65.8% of the professor are white men, while a small percentage (0.52%) are black women. Lines and projects present little relation with race and gender issues. Moreover, it was verified that researchers that receive Research Productivity grants (hereby PQ) are mostly male, with white or yellow skin, and with academic production in the biomedicine field. In conclusion, it was found that the inequalities of gender and race are heavily present in the strictu sensu postgraduate programs in physical education and that themes concerning gender and race are scarce.
Downloads
References
ALVES, Daniela Maçaneiro. Mulheres nas ciências: a carreira das docentes pesquisadoras dos programas de pós-graduação stricto sensu na perspectiva de gênero – Unesc (2010-2015). 2018. 241 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Extremo Sul Catarinense, Criciúma, 2018.
ARTES, Amélia; RICOLDI, Arlene Martinez. Acesso de negros no ensino superior: o que mudou entre 2000 e 2010. Cad. Pesqui., São Paulo, v. 45, n. 158, p. 858-881, out./dez. 2015.
BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón. Introdução In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte, 2020. p. 79-107.
BOLZANI, Vanderlan da S. Mulheres na ciência: por que ainda somos tão poucas? Ciênc. Cult., São Paulo, v. 69, n. 4, p. 56-59, out./dez. 2017.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
BRAGA, Luciana Sampaio et al. Diferenças de sexo em uma habilidade cognitiva específica e na produção científica. Psico-USF, Bragança Paulista, v. 19, n. 3, p. 477-487, set./dez. 2014.
CARDOSO, Adalberto. Escravidão e sociabilidade capitalista: um ensaio sobre a inércia social. Novos Estudos – CEBRAP, São Paulo, v. 80, p. 71-88, mar. 2008.
CARVALHO, José Jorge. Encontro de saberes e descolonização: para uma refundação ética, racial e epistêmica das universidades brasileiras. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte, 2020. p. 79-107.
CASTRO, Pedro Henrique Zubcich Caiado de; BAPTISTA, Guilherme Gonçalves. Gênero, raça e formação docente: análise das ementas da Escola de Educação Física e Desportos-UFRJ. Educación Física y Deporte, Medellín, v. 38, n. 2, p. 321-340, jul./dic. 2019.
COLLINS, Patricia Hill. Epistemologia feminista negra. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte, 2020. p. 139-170.
COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2021.
CRENSHAW, Kimberlé. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. Cruzamento: raça e gênero. Brasília, DF: Unifem, 2002.
CROCETTA, Renata Righetto Jung. As relações étnico-raciais nos currículos dos cursos de Licenciatura em educação física das instituições de ensino superior do Sistema Acafe. 2014. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2014.
CUNHA, Rocelly; DIMENSTEIN, Magda; DANTAS, Candida. Desigualdades de gênero por área de conhecimento na ciência brasileira: panorama das bolsistas PQ/CNPq. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 45, n. esp. 1, p. 83-97, out. 2021.
DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2016.
FEITOSA, Maria Zelfa de Souza; BOMFIM, Zulmira Aurea Cruz. Povos originários em contextos de desigualdade social: afetividade e bem viver como modos de (re)existência ético-política. Revista Psicologia Política, São Paulo, v. 20, n. 49, p. 719-734, dez. 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2020000300019&lng=pt&nrm=iso Acesso em: 22 fev. 2021.
» http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2020000300019&lng=pt&nrm=iso
FERREIRA, Cléa Maria da S. A universidade e o giro decolonial na perspectiva estudantil: entre o dito e o vivido. In: CANDAU, Vera Maria. Pedagogias decoloniais e interculturalidade: insurgências. Rio de Janeiro: Apoena, 2020, p. 85-97.
FREYRE, Gilberto. Sobrados e Mucambos: decadência do patriarchado rural no Brasil. 1. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1936.
HIRATA, Helena; KERGOAT, Danièle. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, p. 595-609, dez. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742007000300005&lng=en&nrm=iso Acesso em: 10 mar. 2021. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742007000300005
» https://doi.org/10.1590/S0100-15742007000300005
» http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15742007000300005&lng=en&nrm=iso
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Tabela 3175: população residente, por cor ou raça, segundo a situação do domicílio, o sexo e a idade. [S. l.: s. n., 20--]. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/Tabela/3175 Acesso em: 04 mar. 2021.
» https://sidra.ibge.gov.br/Tabela/3175
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. 12 p. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/25844-desigualdades-sociais-por-cor-ou-raca.html?=&t=downloads Acesso em: 11 fev. 2021.
KERGOAT, Danièle. Relações sociais de sexo e divisão sexual do trabalho. In: LOPES, Marta J. P.; MEYER, Dagmar E.; WALDOW, Vera R. (org.). Gênero e saúde. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 14-27.
KERGOAT, Danièle. Dinâmica e consubstancialidade das relações sociais. Novos estud. - CEBRAP, São Paulo, n. 86, p. 93-103, mar. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002010000100005&lng=en&nrm=iso Acesso em: 27 jan. 2021.
» http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002010000100005&lng=en&nrm=iso
LOPES, Cristiano Aguiar. Câmara dos Deputados. Estudo técnico: pós-graduação stricto sensu e produção científica no Brasil. Brasília, DF: Câmara dos Deputados do Brasil, 2019. 44 p.
MELLO, Luiz; RESENDE, Ubiratan Pereira de. Concursos públicos federais para docentes e ações afirmativas para candidatos negros. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 175, p. 8-28, jan./mar. 2020.
MIRANDA, Sheila Ferreira; CHAVES, Maria Margarete Pinto. Entre metamorfoses e sentidos: a trajetória de um professor universitário afro-descendente a partir dos pressupostos teóricos da psicologia social. Psicologia Brasília, DF, v. 35, n. 2, p. 584-598, jun. 2015.
MIRZA, Heidi. Decolonizing higher education: black feminism and the intersectionality of race and gender. Journal of Feminist Scholarship, Kingston, v. 7, p. 1-12, fall. 2018.
NÓBREGA, Carolina Cristina dos Santos. Por uma educação física antirracista. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 34, n. esp., p. 51-61, jul. 2020.
NUNES, João Arriscado; LOUVISON, Marília. Epistemologias do Sul e descolonização da saúde: por uma ecologia de cuidados na saúde coletiva. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 29, n. 3, e200563, 2020.
OLIVEIRA, Ananda Vilela da Silva. As potencialidades de mulheres negras na produção acadêmica. Equatorial, Natal, v. 7, n. 12, p. 1-23, jan./jun. 2020.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 84-130.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2005.
SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do sul. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
SANTOS, Raquel Amorim dos; SILVA, Rosângela Maria de Nazaré Barbosa e. Racismo científico no Brasil: um retrato racial do Brasil pós-escravatura. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 68, p. 253-268, mar./abr. 2018.
SIDONE, Otávio José Guerci; HADDAD, Eduardo Amaral; MENA-CHALCO, Jesús Pascual. A ciência nas regiões brasileiras: evolução da produção e das redes de colaboração científica. TransInformação, Campinas, v. 28, n. 1, p. 15-31, jan./abr. 2016.
SILVA, Emanuely Arco Iris. Ciência no feminino: um estudo sobre a presença docente na pós-graduação da UFPE. 2015. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea, Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru. 2015.
SILVA, Fabiane Ferreira da; RIBEIRO, Paula Regina Costa. Trajetórias de mulheres na ciência: “ser cientista” e “ser mulher”. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 2, p. 449-466, mar. 2014.
SOUZA, Flavia de Assis. O saber-corpo e a busca pela descolonização da saúde coletiva. Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 43, n. esp. 8, p. 189-202, dez. 2019.
TABORDA, Luana do Rocio; ENGERROFF, Ana Martina Baron. Mapeando o lugar da mulher docente na Universidade Federal de Santa Catarina. Revista Sociais & Humanas, Santa Maria, v. 30, n. 2, p. 55-69, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação e Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assume exclusive responsibility for the concepts expressed in their articles, which do not necessarily reflect the journal’s opinion.
Permission to photocopy all or part of the material published in the journal is granted provided that the original source of publication be assigned.