Intersectional inequalities in stricto sensu postgraduate programs in physical education

Authors

  • Giannina do Espírito-Santo Comissão Nacional de Ética em Pesquisa (Conep)
  • Alexandre Palma Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Renata Veloso Vasconcelos Centro Universitário Mauricio de Nassau
  • Monique Ribeiro de Assis Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Claudia Paulich Loterio Centro Universitário Augusto Motta

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349252722por

Keywords:

Intersectionality, Racism, Sexism, Science, Coloniality

Abstract

The aim was to identify if there are, in the faculty, differences in gender, race, and especially intersectionality between gender and race in the academic access to strictu sensu postgraduate programs in physical education, as well as to verify if the lines of research cover said themes. A quantitative survey was conducted among the professor and researchers from all Brazilian strictu sensu postgraduate programs in physical education, this was done through a previous search in data registered and made available by CAPES and, afterward, through websites of which program in order to identify gender, color of the skin and line of research. It was observed that 65.8% of the professor are white men, while a small percentage (0.52%) are black women. Lines and projects present little relation with race and gender issues. Moreover, it was verified that researchers that receive Research Productivity grants (hereby PQ) are mostly male, with white or yellow skin, and with academic production in the biomedicine field. In conclusion, it was found that the inequalities of gender and race are heavily present in the strictu sensu postgraduate programs in physical education and that themes concerning gender and race are scarce.

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Author Biographies

  • Giannina do Espírito-Santo, Comissão Nacional de Ética em Pesquisa (Conep)

    é assessora da Comissão Nacional de Ética em Pesquisa (Conep). Brasília, DF, Brasil; doutora em educação física pela Universidade Gama Filho.

  • Alexandre Palma, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    é docente do Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal do Rio de Janeiro. É doutor em saúde pública pela Escola Nacional de Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz.

  • Monique Ribeiro de Assis, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    é docente do Programa de Pós-graduação em Programa de Pós-Graduação em Ciências do Exercício e do Esporte da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. É doutora em educação física pela Universidade Gama Filho.

  • Claudia Paulich Loterio, Centro Universitário Augusto Motta

    é docente do curso de educação física do Centro Universitário Augusto Motta. É mestre em saúde pública pela Escola Nacional de Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz.

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Published

2023-12-22

How to Cite

Intersectional inequalities in stricto sensu postgraduate programs in physical education. (2023). Educação E Pesquisa, 49(contínuo), e252722. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202349252722por